@ PatrickFJPatrickFJ schreef:Hallo allemaal
toch eventjes de cijfertjes op een rijtje
Eerst een RT:
Prijs motor : 15450 Euro
Valbeugels: 99,30 Euro
Topkoff + rugsteun 390,96 Euro
Totaal: 15940,26 Euro incl BTW
Yamaha FJR
Prijs motor: 14800 Euro
Topkoff GIVI 400 Euro
Voetschermen 205 Euro
Handvatverw. 312 Euro
Hoge ruit Yam 285 Euro
Totaal 16002 Euro incl.BTW
Beide dealers geven 1000 Euro korting
beide motoren heben hetzelfde BIV bedrag: 129 Euro
Om de yam op volle vermogen te laten ombouwen: 150 Euro
Een Corbin zadel kost 577 Euro
Een Givi verhoogde ruit ipv Yam kost 70 Euro
Dus ik denk dat er geen prijsverschil is en als dit al een criterium zou zijn , het voordeel overhelt naar BMW gezien zijn hogere inruilwaarde ...
Dit toch maar even om te illusteren hoe marketingjongens soms heel handig weten tewerk te gaan ...
Je mag het zo niet interpreteren:
1.De ombouw van de Yam (150?) heeft u direct een andere motor, de BMW kan onmogelijk een gelijk vermogen/koppel etc... halen want deze kan niet .........worden.(FJR dient vergeleken met 1200 RS)
2.Waarom direct de optie 'verhoogde ruit'? Neem zeker geen Givi want dan blijf je beter met de standaard ruit en indien deze geen voldoening heeft kan je nog terecht bij Ceebaileys etc...
3. Corbin zadel voor RT kost minstens evenveel- momenteel kost de corbin geen 577? voor de Yam.
4.Handvatverwarming & voetbeschermers neemt u erbij omdat eerste standaard aanwezig is op RT maar tweede is naar mijn mening niet nodig, niet wanneer je uw voetjes juist plaatst.
5.Kijk de occasiemarkt eens na, de inruilwaarde ( uw verkoopswaarde)van een RT (staat bij hoopjes op de occasiemarkt) is zeker niet hoger dan deze van een FJR (vindt je bijna niet in occasie)
6.De onderhoudskost (die van primordiaal belang is) zal bij de RT stukken hoger liggen dan de FJR.
Ik denk dat je appels met appels moet vergelijken, je kan onmogelijk een 4 cilynder sporttourmotor met 143pk vergelijken met een 2 cylinder tourmotor met een 95tal pk's.
Het is een keuze die iedereen voor zichzelf uitmaakt en zoals altijd zullen er nog andere factoren meespelen, o.a. wat ziet moeder de vrouw graag, naambekendheid, imago, etc.........
Gelijk wat men ook kiest, als het maar op twee wielen staat!
Vriendelijke groeten,
Seabiker