Vragen over het gebruiken van GPS :

Rubriek voor alle onderwerpen met betrekking tot navigatie, GPS en gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Abeloos

Panoramix

Bericht door Panoramix »

dirkske schreef: Een tracklog is goed voor zo'n rit van gemiddeld 250 km.
Gemiddeld, want het uitzetten van punten gebeurt in functie van het type weg en de snelheid (denk ik).
Op de streetpilot III en SP2610, is er een tracklog punt elke keer uw koers van meer dan een bepalden graden devieerd (3 graden denk ik).
Het is zo dat op snelwegen een tracklog meer dan 1000km lang kan zijn (geen bochten) maar dat een motoren tracklog maar 250km lang kan zijn ... wij houden teveel van bochten op motoren :D
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik heb geschreven 250 km, omdat dat een waarde is die je toch bijna onder alle omstandigheden zou moeten halen, vanuit een geheel leeg track-geheugen. Zeer bochtig parcours, zeg maar de typische Ardennenritten. 300 tot 400 km lukt ook wel, en inderdaad, autosnelwegkilometers gaan tot bijna 1000 km.

Ik controleer regelmatig het geheugen van de SPIII, hoe ver het met de track gesteld is. Wanneer het geheugen 99 aangeeft, wil dit zeggen VOL en worden de allereerste gegevens overschreven, dwz ze zullen verdwijnen, de teller zal op 99 blijven staan. Omdat het voor ne mens soms toch nog makkellijk is om zijn eerste kilometers te herinneren, om ze nadien op kaart terug te tekenen, maakt dat een prima oplossing.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Dirk

Kun je mij uitleggen wat POI betekent of wat het verschil is tussen waipoint en poi
Je kunt dit ook op de GPS instellen. Wat is de beste afstand omPOI in te stellen?

groetjes

Carel
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

POI : Points Of Intrest
(interessante punten)

POI is een vooraf geprogrammeerde databank van alle soorten POI's, welke onderverdeeld zijn in verschillende categori?n zoals : hotels/tankstations/parking/eten&drinken/cultuur/pretparken etc.

In feite zijn dit ook gewone waypoints, maar met het voordeel dat er extra informatie onder verborgen zit, nml. het adres en telefoonnummer, welke je eenvoudig kan opvragen in Mapsource of in je GPS.

"De beste afstand van een POI" instellen .... ik begrijp de vraag niet goed.
Ik gok dat je de grootte bedoeld, van het icoontje, d.i. het symbooltje op de GPS. Dat is voor iedereen verschillend, bij mij staan de symbolen, de spoorwegen, de POI's allemaal op normaal.
Enkel de straatnamen staan een lettertype groter, ne mens wordt nu eenmaal wat ouder en mijn zicht verbeterd er ook niet op :wink:
Laatst gewijzigd door dirkske op 03 jun 2005, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Dirkske

Sorry te vlug geweest dacht dat mijn reactie gisteren geweigerd was

Dank u voor de uitleg ben terug een stuk wijzer

Groetjes
Carel
ferre
75 cc
75 cc

Bericht door ferre »

da van die straatnamen wist ik ook niet.weeral wat bijgeleerd.
fjr1300guy

Bericht door fjr1300guy »

hallo Dirkske

ik heb sinds gistern mijn nieuwe gps 2610
kan ik trouwens alle routes nog gebruiken die ik had van mijn streetpilot 3 ? :?: :?:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Natuurlijk kan dat, mits de route gemaakt is in hetzelfde kaartmateriaal op je pc als op je 2610.

Ik veronderstel dat de nieuwe 2610 geleverd werd met Citynavigator v7, en dus ook het nieuwste, het meest recente kaartmateriaal. Installeren op je pc, en kaarten naar de CF-kaart van je 2610 brengen (tenzij voor-ge?nstalleerd).

De route's die je voordien op je pc had staan, zullen zich allemaal wel openenen in Mapsource met CityNavigator v7, ook al zijn ze gemaakt in CityNavigator v5 of v6. De route naar de je gps laden zal ook wel lukken, echter, ... het kan zijn dat je gps zal vragen om te mogen herberekenen wegens "kaarten komen niet overeen".

Oplossing 1 : eerst de route "recalculaten" in Mapsource op je pc, alvorens ze over te laden naar je 2610.
Oplossing 2 : de 2610 de recalculate laten uitvoeren.

In beide gevallen zal de route hertekend worden naargelang de instellingen 'korste route/vermijd dit of dat...... etc.' van het apparaat (pc of gps).

Bij "recalculate" heb je g??n controle meer over de route, de beste maar meest omslachtige oplossing is nog altijd om de route te hertekenen met het route-tool. Open daarvoor 2 x Mapsource, maak 2 kleine overzichtelijke venstertjes, en door middel van de TAB-toets kan je snel in-uitzoomen, tekenen, tussen de 2 venstertjes.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
fjr1300guy

Bericht door fjr1300guy »

gaan we eens uittesten
al bedankt op voorhand dirk :wink:
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Een vriend van mij heeft zopas een GPS 2610 aangekocht.
Heb hem een route doorgestuurd maar nu blijkt dat hij deze niet kan openen vermits ik deze met de versie 6;0 gemaakt heeft en hij met de versie 7.0 city navigator zit.
Hij krijgt het bericht dat hij deze niet kan openen omdat deze in versie 6.0 gemaakt is
weet iemand van jullie hieromtrent raad om deze toch te kunnen openen

Groetjes

Carel
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Bedoel je "route's openen" op de PC in Mapsource, of route's openen in je toestel ?

Een route die gemaakt is in CityNavigator 4, CN5, CN6 of CN7 kan ALTIJD geopend worden in Mapsource op de pc, MITS de Mapsource minstens versie 6.3 bedraagt.
Mapsource kan je gratis updaten via de Garmin-site. ( nu momenteel al 6.7)

Een route die gemaakt is in een andere CN-versie, dan dewelke de kaarten zijn die in uw 2610 zitten, kan daar ook geopend worden.
Voorbeeld : route gemaakt in CN6, wordt ingeladen in een 2610 met CN7 kaarten.
Deze route kan ook geopend worden, maar het toestel zal onmiddellijk vragen om te mogen herbereken (naar CN7) of de route alsnog te gebruiken. De route zal de bestaande wegen niet exact volgen, en enkel in vogelvlucht weergegeven worden.
De 2610 zal een groot aantal via-points genereren, welke min of meer op de route zullen liggen, er zal geen turn-by-turn mode zijn.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Dirk

het gaat om de route te openen op de pc
Hij beschikt bij de installatie van de 2610 enkel over 3 cd's van de CN7.0 (dus geen CN6.0 met een update van CN7.0)
hij heeft een update gedaan van de versie mapsource 6.7 (vanaf gisteren te verkrijgen via garmin)
Als hij de bijlage opent van de doorgestuurde route krijgt hij de melding dat deze niet kan geopend worden vermits deze in CN 6.0 gemaakt is

groetjes

Carel
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

k'Weet zo direct geen pasklaar antwoord, ik zit te denken dat de CN misschien niet "unlocked" is ...
ik zal eens zoeken op het GPS-forum.
Carl, kun je ondertussen die route ff naar mij doorsturen, dan kijk ik eens of ik hem kan openen.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Dirk

Heb via uw email de route doorgestuurd

groetjes

Carel
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Dirk

Hij heeft nogal wat miserie gehad om alles te installeren
Heeft dit vandaag gedaan en heeft dan een route proberen te maken en op het einde kreeg hij bericht dat er iets mis was met het pakket en hij was zijn kaartmateriaal op zijn scherm kwijt.
misschien ergens een registratie code vergeten in te vullen?
Het scherm in mapsource bevatte grote vierkanten zonder enig kaartmateriaal

Deze man vertrekt morgen nu op reis zodat ik een 14 dagen zal moeten wachten om eens na te gaan wat daar gebeurd is
Alvast bedankt voor de moeite en de uitleg

groetjes

carel
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

dirkske schreef:k'Weet zo direct geen pasklaar antwoord, ik zit te denken dat de CN misschien niet "unlocked" is ...
ik zal eens zoeken op het GPS-forum.
Carl, kun je ondertussen die route ff naar mij doorsturen, dan kijk ik eens of ik hem kan openen.
Voor zover ik weet is dat normaal. De licentie of unlock code is maar geldig voor eenmalig gebruik, op 1 toestel. Kaarten kun je dus maar voor 1 GPS toestel unlocken. Wil je diezelfde kaarten op een ander toestel gebruiken , moet je een unlock code kopen. Nu zit er bij elk nieuw toestel twee unlock codes. Je kan dus de meegeleverde kaarten unlocken, en je hebt een reserve voor de volgende upgrade van de kaarten (mapsource).
Het heeft dus niet veel zin om oude kaarten te gaan unlocken, je kan beter meteen de laatste nieuwe versie unlocken.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Vlootje
75 cc
75 cc

Bericht door Vlootje »

Ben gisteren (nogmaals) eens bedrogen uitgekomen bij het proberen volgen v/e gedownloade route via mn 2610.

Via de site van M & T had ik de roadbookrally 3 gedownload en door Mapsource laten herberekenen. Na overzet op 2610 vraagt die ook nog eens de moglkh om te herberekenen of gewoon te gebruiken.
Kies je voor dit laatste (gewoon gebruiken) dan komt er al een traject op het scherm dat +/- de vorm van een X heeft ( dit in tegenstelling tot de verticale cirkel die je op 't scherm krijgt voor activering van de route in de 2610).
Kies je voor herberekenen door 2610 dan ziet het er helemaal niet uit en schiet er zelfs nog weinig over van de oorspronkelijke route.

Ik heb gecheckt en het benodigde kaartmateriaal is aanwezig en aangevinkt. WAAROM MELDT DE 2610 DAN DAT DE ROUTE NIET OVEREENKOMT MET BESCHIKBARE KAARTEN ??

WAT GAAT ER MIS ??

Los van dit euvel : Hoe ga je eigl. best te werk bij het downloaden van de nodige kaarten?
- maak je dat je altijd genoeg kaarten in de 2610 actief hebt zodat het niet steeds nodig is te controleren (tenzij buitenl. trip)
- of ga je effectief kaarten deruit gooien en de benodigde derop zetten?

Thanks op voorhand al
Zied uus weere, wi !
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Als dat bericht verschijnt, is de route gemaakt met een andere versie van mapsource dan op jou gps. Ik weet niet of dit vooral commerciele bedoelingen heeft, maar in elk geval verplichten ze zo iedereen om steeds de laatste versie te kopen, als je tenminste compatibel wil blijven met de anderen die wel zijn upgegrade. je kan wel steeds routes in ouder materiaal gemaakt, lezen met een nieuwere versie. D?selecteer dan alle kaarten, en plak er de nieuwere versie tegenaan. Als je dan de route herberekend op je pc (niet op de gps), dan is het resultaat redelijk. Als je het resultaat niet bevredigend vind, zet dan eerst wat meer waypoints op de route op die plaatsen waar je zeker wil toeren. Finishing touch : de laatste stukjes manueel verslepen.

Tweede vraag : neen : hoe minder kaarten, (en hoe minder detail), hoe sneller de routes berekend worden, en hoe sneller de view op het scherm wordt hertekend.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Hallo dirk

een vraagje

open juist mijn mapsource en krijg ipv het kaartmateriaal op het scherm enkel blanco vierkantjes met rechts onderin de hoek de melding overzoom
Moet hier ergens iets aangevinkt worden om terug mijn kaartmateriaal op het scherm tze krijgen?

groetjes

carel
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

"schaal" van de kaart niet goed ?
te veel ingezoomd ? te veel uitgezoomd ?

het woord overzoom krijg je ook op je GPS als je ofwel te diep inzoomt, of enkel de basiskaarten zonder detailkaarten beschikbaar zijn, anders staat er gewoon "mapsource" linksonder.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten