Vragen over het gebruiken van GPS :

Rubriek voor alle onderwerpen met betrekking tot navigatie, GPS en gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Abeloos

dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Vragen over het gebruiken van GPS :

Bericht door dirkske »

Stel hier je vragen over het gebruik van GPS in 't algemeen, en specifieke dingen voor de SPIII. Daar mogelijk zal er zo snel mogelijk een antwoord gepost worden, eventueel met foto en duidelijke handleiding.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Heb gisteren in de vrieskou een lekkere warme rit gedaan...met volgende vraag:

Had een GPS-route overgebracht naar mijn SPIII en v??r het begin van de rit de "automatische herberekening" uitgeschakeld. (zoals voorgeschreven)
Ik volg in het begin even NIET de te volgen route en TOCH begint dat ding de route te herberekenen! Heb dan het toestel even uit- en opnieuw aangeschakeld en toen volgde het toestel de route vlekkeloos. Kon vergelijken met FJR-boy bij wie alles van bij het begin ok was.

Heeft die GPS-dinges iets tegen mij?

Alvast bedankt,
Danneken :lol:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Danneke, het probleem van "ongewild toch herberekenen" is gekend, en eigenlijk heeft niemand er een pasklaar antwoord op.

Het zit niet in je instellingen, daar is niets mis mee, maar men verwijst toch naar de firmware in het toestel. Heb je de nieuwste firmware 2.8 al op je toestel staan ? Gratis te downloaden van de Garmin site door HIER met het muizeke te klikken. De software kan je dan vanuit je computer naar je Garmin laden, zoals je dat ook zou doen met een route.

De theorie erachter is : bij het ontwikkelen van de software, (alle software trouwens), kunnen er hier en daar kleine foutjes (bugs) inzitten.
Door dialoog met de gebruikers, en reacties op diverse fora, en naar Garmin toe, worden die fouten telkens beetje bij beetje verbeterd, en voor iedereen beschikbaar gesteld via gratis download.
In jouw geval zou het best kunnen, dat als je de route terug opnieuw gaat inladen, en je begint eraan, dat de SPIII niet zal herberekenen, t' is een kwestie van "geluk".

Laat je eens weten welke firmware er nu op je toestel staat ?
(SP III aanzetten, 2keer kort na elkaar op MENU drukken, en dan naar Systeem info gaan, ENTER drukken, het toestel geeft zijn firm-versie weer.)
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
FJRboy-dirk

Bericht door FJRboy-dirk »

danneke schreef: Heeft die GPS-dinges iets tegen mij?

Alvast bedankt,
Danneken :lol:
dat is het :idea:
dat we daar niet eerder aan gedacht hebben :D :wink:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Het kan ook zijn dat Helga, Truus of Olga haar euh ...
... maandelijks probleemke heeft, en daardoor wat wispelturiger is.
8) :lol:
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Dirkske, heb wel degelijk versie 2.80 (net even gecheckt)...
Ik ga regelmatig eens kijken op de garminsite voor eventuele nieuwe updates.
't Zal dus wel pech geweest zijn, hoewel, het is niet de eerste keer dat ik dat meemaak.
En als het de wispelturigheid van Trees is wegens haar maandelijkse dinges, zal ik rap haar kiekenkot eruithalen!... :angry5:

Bedankt voor de reactie!
Groetjes,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Je bent zeker niet alleen, ik heb het zelf ook al enkele keren meegemaakt, en sinds zaterdagmorgen draait de 2.8 (voordien 2.7).
Ik heb het controleren van de firmware hier zo uitgebreid beschreven, zodat iedereen er eventueel iets van kan opsteken.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Frank met zijn zijspan
50 cc
50 cc

Bericht door Frank met zijn zijspan »

Hoi Dirkske,

is het niet mogelijk de "ideale" instellingen van SPIII hierbij te vermelden - uiteraard is dit voor iedereen verschillend - maar sommige mensen kennen er zo weinig van dat ze er in slagen de straten te verstoppen :lol:

Waarom kijkt iedereen naar mij :roll:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik overloop even de instellingen, met een woordje uitleg, zoals ze hier op mijn eigen SPIII staan ingesteld.

GPS opstarten, 2x kort achter elkaar op MENU drukken, dan naar Systeem Instelling , druk ENTER.

Je komt nu in een menu, waarin je bovenaan verschillende tabbladen kunt terugvinden, zoals Algemeen, Begeleiding, Routering etc ....

ALGEMEEN:

*GPS modus : staat nu op uit, ik schakel de GPS ontvanger altijd uit wanneer ik het toestel lange tijd in de hand thuis binnen gebruik (GPS uit verbruikt minder batterijen).
*Spraak : staat op begeleiding en status. Je kan kiezen tussen alleen spraaktoets zodat er niets veranderd op je scherm als Truus zou zeggen 'draai hier links af'. Je kan ook kiezen voor Route begeleiding zodat enkel het scherm veranderd waarop je het betreffende kruispunt in close-up kan zien, of je kiest voor beiden.
*waarschuwingstoon : staat aan, ik heb graag eerst de "ping" alvorens Truus iets gaat zeggen.
*Eenheden : staat op mijlen,geeft aan of 'meters' of 'mijlen' moet gebruikt worden bij afstanden.
*Batterijsoort : staat op alkaline (alkaline voor NIET-OPLAADBAAR, en NiCa voor OPLAADBAAR, wegens een klein spanningsverschil, 1.2v of 1.5v per stuk, met 6 stuks geeft dit een verschil van 1.8 volt).
Toetstoon : aan , wederom voor dezelfde reden, ik hoor graag een bevestiging als ik ergens op geduwt heb.

BEGELEIDING :

*Route herbereken : staat op uit ! (nooit niet herberekenen, want je weet nooit wat de GPS met je van plan is).
*Volgend afslagscherm : staat op beiden (ik hou het op beiden, om zowel visueel het kruispunt en de tekst ernaast te kunnen zien, soms is de tekst ernaast een exacte tekstkopie van het verkeersbord dat er in het echt ook staat).

ROUTERING :

*Route voorkeur : snellere tijd (hier kun je kiezen tussen kortste route, in vogelvlucht zeg maar, en tussen snelste route, met een omweg, maar over snellere wegen).
*Berekeningswijze : betere route.
*Vraag mijn voorkeur : staat op Nee (als dit op ja staat, zal de GPS telkens bij het berekenen van een route vragen of hij moet kiezen tussen snelle route, of kortste route, en moet je je keuze aangeven).
*Bereken routes voor : Auto/motorfiets.
*Vermijd U-bochten Tolwegen Snelwegen : hier is NIETS aangevinkt. Soms moet je tientallen kilometers omrijden, om 500 meter achteruit te gaan als je bijvoorbeeld verkeerd bent gereden, omdat bijvoorbeeld 'vermijd U-bochten' aangevinkt staat.
*Tijdsweergave : 24 uur.
*Tijdzone : Anders (dan GreenwichMediumTime GMT waar de satelliet op draaien). UTC Verschil tussen zomer en winteruur moet je hier ook instellen. Voorts zie je nog de tijd, de datum, en wanneer de zon op en onder gaat. Hier kan je NIETS aan veranderen, deze info zit gebakken in het geheugen van de SPIII, net zoals in een digitaal horloge.
Tip : de tijd die je GPS aangeeft, zou exact moeten zijn, tenminste als hij buiten in ontvangstbereik zit. De satellieten stralen deze uit.

VEILIGHEID :
*Veilige modus : staat op UIT , anders kan je onderweg niets invoeren.

TRACKLOG :
het beroemde kruimelspoor.
*track opslag staat op UIT, ik gebruik dit enkel wanneer ik iets wil opslaan. onderaan kan je het percentage geheugen bekijken, indien nodig resetten. Een tracklog kan ongeveer 250 kilometer gereden route bevatten, wat een beetje afhangt van het type weg. Op autosnelwegen worden de puntjes (de kruimels) verder uit elkaar gestrooid, dan dat je binnenwegen opzoekt.

TAAL :

*Taal voor teksten : Nederlands
*Taal Spraak : Nederlands

Interface :

*Format : GARMIN (hier kan je kiezen tussen verschillende formats, zeg maar applicaties waarmee je een ander soort kaartmateriaal kan inladen).

(ps: batterijen plat, ik ga morgen verder, tenzij iemand beter batterijen heeft :wink: ).
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Een nieuw setje, en we kunnen er weer tegen :wink:

Start de SPIII op, en druk 1x kort op MENU

*Volledig kaartscherm : in deze mode wordt de kaart maximaal getoond in het scherm. Indien de kaart reeds volledig wordt weergegeven, zal er "toon kaart en navigatie informatie" staan. Idem andersom.
*Gebruik buitenshuis : de GPS ontvanger zelf, wordt telkens ge-activeerd wanneer de SPIII wordt aangezet, je kan via deze knop de ontvanger uitschakelen, om batterijen te sparen, als je enkel de kaarten wil bekijken.
Indien de GPS-ontvanger aan staat, zal er "gebruik binnenshuis" staan.
*Afstand meten : als je dit aanklikt, kan je met de joystick bediening je cursor op het scherm verschuiven, links bovenaan zie je hoe ver je in vogelvlucht van je beginpunt bent verwijderd.
*Kies schermindeling : hier kun je kiezen tussen een vierkante kaart, of een brede rechthoekige kaart.
*Kaart instelling : klik deze aan, deze bevat veel belangrijke informatie.
Onder andere enkele tabbladen, met deze dingen :
KAART:
+kaartdetail staat op meest (dit is ??n van de belangrijkste instelling, om de snelheid van je SPIII te 'corrigeren' tijdens de opbouw van het scherm. Als je kiest voor 'minder' of 'minst' zal deze niet alle kleine wegeltjes aanduiden op de kaart, enkel de hoofdbanen. Wel zullen deze nog wel zichtbaar worden gemaakt , wanneer je diep inzoomt.
+Ori?ntatie : koers boven staat ingesteld, zodat je altijd de nieuwe te volgen weg van boven naar onder ziet verschuiven, links afdraaien is ook links afdraaien op het scherm etc.
Kleurinstelling : staat op automatisch, de SPIII schakelt over van gele naar zwarte achtergrondkaarten, wanneer de zon ondergaat. Hij kent de tijden, ze zitten standaard in zijn geheugen. s'Morgens, wanneer de zon opgaat, schakelt hij terug over naar gele achtergrondkaarten. Je kan kiezen voor permanent geel of zwart, door DAG of NACHT aan te duiden, in plaats van AUTOMATISCH.
+AutoZoom: staat op UIT. Wanneer deze aanstaat, zal hij automatisch zelf zijn zoomniveau gaan instellen, naargelang het type weg EN de snelheid die gereden wordt. Ik persoonlijk kies graag zelf mijn zoom-niveau, dus staat hij op uit, mijn zoomniveau staat gewoonlijk op 150m.

LIJN: (volgend tabblad)
+tracklog : staat op automatisch.
+spoorlijn : lettertype staat klein, zoom auto
+straatnaam : lettertype staat GROOT, zoom auto

PUNTEN: (volgend tabblad)
+Waypoint lettertype middelmatig zoom auto
+Afrit lettertype middelmatig zoom auto
+POI (Point of Interest) lettertype middelmatig zoom auto

STAD: (volgend tabblad)
alle steden staan op middelmatig en autozoom

GEBIED : (volgend tabblad)
alle gebieden staan op middelmatig en autozoom

Merk op dat autozoom hier geen nut heeft, aangezien je zelf de algemene ZOOM instelling op hand hebt gezet, en dus autozoom nergens actief is.

Tips & Trics :

links onderaan, net onder de waarden die de zoom aangeven, zie je ofwel overzoom staan, ofwel Mapsource.
Vanaf 80m en hoger, zou er Mapsource moeten staan. Als dat niet het geval is, werkt je SPIII enkel met de basiskaart die in zijn geheugen gebrand is. Hier kan je ook mee navigeren, geen enkel probleem, de basiskaart is zeer uitgebreid, maar bevat enkel 'grote banen'.
Als je in Mapsource dieper dan 80 m inzoomt, komt er ook overzoom op te staan.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Frank met zijn zijspan
50 cc
50 cc

Bericht door Frank met zijn zijspan »

Dirkske; ik schaam me diep :oops: dat ik je zoveel werk heb bezorgd. Ik zal dankbaar gebruik maken van de instellingen, ben er zelfs van overtuigd dat er terug straten zullen te zien zijn op mijn scherm.

Ik hoop dat menig ander hier eveneens mee wordt geholpen; ik kan toch niet de enige SPIII analfabeet zijn h? ?

Bedankt voor alle moeite.
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Bedankt Dirk, ik ga dat vanavond eens vergelijken met de instellingen van de 2610. Ik zal dan een verslagje maken van de verschillen. Wat ik al van buiten weet is dat je op de 2610 geen type batterij zal moeten ingeven, er zitten er namelijk geen in.
Wat die automatische herberekening betreft, dat hangt af waarvoor je de GPS gebruikt. Om een ingestelde route te rijden moet je hem natuurlijk afzetten, maar als ik hem professioneel gebruik om snel naar een nieuwe klant of prospect te rijden, zet ik de automatische herberekening aan omdat je in ons Belgenlandje geen 50 km kan rijden zonder een omleiding tegen te komen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Inderdaad Leo, goeie argumentatie.
Persoonlijk gebruik ik de SPIII louter alleen recreatief, en dan zijn het ofwel route's die ik hier verzameld heb door aankoop of download (nu al een 350 tal) , of route's die ik de SPIII zelf laat berekenen, als ik ergens ben en ik moet ergens anders naartoe. 'Ergens anders' is meestal een waypoint, dat in het geheugen zit. Na verloop van tijd begint ne mens Waypoints te verzamelen, van plaatsen, familie's, en bv in jouw geval regelmatige klanten, en dan is het zaak om daar zo gericht mogelijk naartoe te rijden.

@Frank
het overlopen van bepaalde instellingen (er zijn er nog hoor) kan best nuttig zijn voor iedereen hoor, zelfs voor mij, want enkele instellingen heb ik ook eens kritisch moeten bekijken wegens "alweer vergeten".
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Verschillen SPIII <-> 2610

Bericht door Gobelijn »

Bij het overlopen van de instellingen die Dirk beschreef, heb ik volgende verschillen gemerkt op de 2610
- Geen instelling batterij type, logisch : er zijn geen batterijen.
-
*Kies schermindeling : hier kun je kiezen tussen een vierkante kaart, of een brede rechthoekige kaart.
Op de SP2610 : altijd brede kaart. De extra info over je snelheid , richting enz. komt als een doorschijnende tab over je scherm liggen, zodat beiden tegelijk zichtbaar zijn en je toch een volledige kaart op je scherm hebt.
-
*Vermijd U-bochten Tolwegen Snelwegen : hier is NIETS aangevinkt..../...
Bij de 2610 is er een extra 'vermijd' optie : vermijd onverharde wegen. Wie een 2610 heeft kan dit misschien best wel aanvinken als je met een FJR rijd. Met een Honda of een BMW mag je dat laten uitstaan, dan ben je sneller aan een FJR toe :lol:
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

LOL !

Nog zo'n kleine opmerking ... als je een route gaat voorbereiden in Mapsource,
dan krijg je daar bij Preferences al die instellingen waaronder "TRY to avoid". Hier staat eigenlijk "PROBEER U-bochten, Snelwegen etc." te vermijden bij het tekenen van een route.

In de SPIII staat enkel "VERMIJD U-bochten, snelwegen, tolwegen".
(alle 3 de opties' uitgevinkt).
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Panneke Tefal

Bericht door Panneke Tefal »

Hoi, weet er soms iemand of men de hoogte van een bepaalde positie kan vinden in Mapscource? vb: waypoint position N46 24.449 E11 36.125 ligt op deze hoogte.
Johnny
Moderator
Moderator

Bericht door Johnny »

alee dirk weer werk :lol: :wink:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

De aansluiting van de Strada Carezza en de Strpd P. Tires ligt op 1686 meter hoogte.

Ik heb het niet gevonden in de Mapsource, wel in de Route66.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Panneke Tefal

Bericht door Panneke Tefal »

Thanks Dirkske, is dat soms Route 66 Europa Professional 2003 zijn 4 cd, want die heb ik ook maar niet meer geinstalleerd op mijn pc,moest dat zijn dan installeer ik deze ??ns terug.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Route66 2005 Pro : 2 cd's.
Ik heb nog een beetje in Mapsource gezocht, maar niet gevonden.
De SPIII kent ook deze co?rdinaten, geeft weer waar precies deze zich bevinden (toon kaart), maar geeft geen info over de hoogte.
Hij zal die info wel geven, als hij ter plekke is, want dan wordt die hoogte berekend aan dezelfde nauwkeurigheid als de plaatsbepaling (op voorwaarde dat er minstens 3 satellieten zichtbaar zijn in een 3D-stelsel).
Misschien bestaat er nog een andere oplossing ?
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten