Een vriend van me heeft begin juli (inderdaad, een dikke maand geleden) bij Felix & Jos een spiksplinternieuwe fjr 1300 AS magnetic bronze gekocht. Na een motorcarrière van meer dan dertig jaar - op zijn 12e begonnen met een Italjet - heeft hij na een reeks racers, enkele toermotoren (oa. Honda Goldwing, BMW 1600 GT) een wijze keuze gemaakt

Wanneer hij half juli met zijn nieuw machientje thuiskomt, merkt hij direct een olielek op onderaan aan de cardan. Hij signaleert dit meteen aan F&J maar volgens hen is het gewoon een beetje vet van het ineenzetten dat met de warmte gesmolten is en er vanaf is gedrupt. Een tijdje later staat er weer een plasje olie onder. Wat blijkt: ergens een lek achteraan de cardan. Bij F&J hebben ze dit nog nooit voor gehad maar beloven het te herstellen. Hier is wel wat gereedschap voor nodig dat ze van elders, ik vermoed van de importeur of de fabrikant, moeten laten komen. Na ongeveer een week zou het euvel opgelost moeten zijn. Afgelopen woensdag mocht hij bij F&J zijn gerepareerde motor weer ophalen. Na een 10-tal kilometer gereden te hebben, remt hij voor het eerst met zijn achterrem en begint de boel onwaarschijnlijk te kraken en te schuren. Wat blijkt? Voor het herstel werden de remblokken verwijderd en zijn na de reparatie verkeerd terug geplaatst. Gevolg: remschijf naar de (kl) vaantjes. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt zijn cardan ook nog steeds te lekken. Bij F&J zitten ze met de handen in het haar. Hup, terug binnen voor reparatie, geen mens die weet hoelang dat nog gaat duren. Allez vooruit, FJR een maand oud en bij wijze van spreken al meer bij F&J gestaan dan in zijn eigen garage.
Nu mijn vraag aan jullie: vinden jullie het normaal dat je na een hoop centen te hebben betaald, een motor meekrijgt met stukken aan van in het begin? Er staan waarschijnlijk een heel deel motoren bij de invoerder en ge zult maar de pech hebben dat ze dat kapot exemplaar met u meegeven. Dat er hier en daar een maandagexemplaar wordt ingevoerd, daar kan ik nog inkomen. Maar dat een onschuldige klant daarvoor moet opdraaien, daarvoor is mijn klein verstand niet groot genoeg.
Wel, ik vind dat je bij een spiksplinternieuwe fjr mag verwachten dat die volledig in orde is, punt aan de lijn. Ik begrijp langs geen kanten waarom ze niet direct een nieuw exemplaar meegeven als ge met een kapot machien de showroom uitrijdt. Dat ze bij de importeur maar uitzoeken wat er aan scheelt... . Als de motor herstelt geraakt, kunnen ze hem nog altijd verkopen. Ten eerste is mijne kameraad serieus ontrieft - hij heeft voor zijn week verlof wel een proefritexemplaar meegekregen (gene AS, maar kom), dat moet gezegd - maar daarnaast moet toch ook het vertrouwen in dat machien voorgoed weg zijn? Onvoorstelbaar dat een onschuldige consument met zo'n toestanden wordt opgezadeld. Van zo'n dingen word ik nu kwaad, zie. 't Valt allemaal wel onder de garantie maar ge zit toch maar mooi met de gebakken peren. Een motor met niks dan miserie vanaf dag 1, geen mens die daar vrolijk van wordt.
Zelf vind ik het ook geen geweldig gevoel. Heb hem zelf aangeraden een FRJ te kopen. Met 52.000 zorgeloze kilometers op de teller van mijn exemplaar kon ik hem niks beters adviseren. Schoon advies... .
Ongelofelijk dat je als consument zo machteloos komt te staan. Stel u voor, je betaalt dik 20.000 (denk ik) euro en je krijgt een defecte motor!!??
Wat vinden jullie dat er in zo'n geval moet gebeuren?
Alvast bedankt voor de (hopelijk vele) reacties.
Een contente en fanatieke fjr-rijder.
Mgh
PS: ze zijn wel vriendelijk bij Felix & Jos, zelf ben ik trouw aan Motorweelde.