Wat vinden jullie hiervan?

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden.
Plaats reactie
mgh
Status: Offline

Wat vinden jullie hiervan?

Bericht door mgh »

Beste collega's fjr-rijder

Een vriend van me heeft begin juli (inderdaad, een dikke maand geleden) bij Felix & Jos een spiksplinternieuwe fjr 1300 AS magnetic bronze gekocht. Na een motorcarrière van meer dan dertig jaar - op zijn 12e begonnen met een Italjet - heeft hij na een reeks racers, enkele toermotoren (oa. Honda Goldwing, BMW 1600 GT) een wijze keuze gemaakt :).

Wanneer hij half juli met zijn nieuw machientje thuiskomt, merkt hij direct een olielek op onderaan aan de cardan. Hij signaleert dit meteen aan F&J maar volgens hen is het gewoon een beetje vet van het ineenzetten dat met de warmte gesmolten is en er vanaf is gedrupt. Een tijdje later staat er weer een plasje olie onder. Wat blijkt: ergens een lek achteraan de cardan. Bij F&J hebben ze dit nog nooit voor gehad maar beloven het te herstellen. Hier is wel wat gereedschap voor nodig dat ze van elders, ik vermoed van de importeur of de fabrikant, moeten laten komen. Na ongeveer een week zou het euvel opgelost moeten zijn. Afgelopen woensdag mocht hij bij F&J zijn gerepareerde motor weer ophalen. Na een 10-tal kilometer gereden te hebben, remt hij voor het eerst met zijn achterrem en begint de boel onwaarschijnlijk te kraken en te schuren. Wat blijkt? Voor het herstel werden de remblokken verwijderd en zijn na de reparatie verkeerd terug geplaatst. Gevolg: remschijf naar de (kl) vaantjes. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt zijn cardan ook nog steeds te lekken. Bij F&J zitten ze met de handen in het haar. Hup, terug binnen voor reparatie, geen mens die weet hoelang dat nog gaat duren. Allez vooruit, FJR een maand oud en bij wijze van spreken al meer bij F&J gestaan dan in zijn eigen garage.

Nu mijn vraag aan jullie: vinden jullie het normaal dat je na een hoop centen te hebben betaald, een motor meekrijgt met stukken aan van in het begin? Er staan waarschijnlijk een heel deel motoren bij de invoerder en ge zult maar de pech hebben dat ze dat kapot exemplaar met u meegeven. Dat er hier en daar een maandagexemplaar wordt ingevoerd, daar kan ik nog inkomen. Maar dat een onschuldige klant daarvoor moet opdraaien, daarvoor is mijn klein verstand niet groot genoeg.

Wel, ik vind dat je bij een spiksplinternieuwe fjr mag verwachten dat die volledig in orde is, punt aan de lijn. Ik begrijp langs geen kanten waarom ze niet direct een nieuw exemplaar meegeven als ge met een kapot machien de showroom uitrijdt. Dat ze bij de importeur maar uitzoeken wat er aan scheelt... . Als de motor herstelt geraakt, kunnen ze hem nog altijd verkopen. Ten eerste is mijne kameraad serieus ontrieft - hij heeft voor zijn week verlof wel een proefritexemplaar meegekregen (gene AS, maar kom), dat moet gezegd - maar daarnaast moet toch ook het vertrouwen in dat machien voorgoed weg zijn? Onvoorstelbaar dat een onschuldige consument met zo'n toestanden wordt opgezadeld. Van zo'n dingen word ik nu kwaad, zie. 't Valt allemaal wel onder de garantie maar ge zit toch maar mooi met de gebakken peren. Een motor met niks dan miserie vanaf dag 1, geen mens die daar vrolijk van wordt.

Zelf vind ik het ook geen geweldig gevoel. Heb hem zelf aangeraden een FRJ te kopen. Met 52.000 zorgeloze kilometers op de teller van mijn exemplaar kon ik hem niks beters adviseren. Schoon advies... .

Ongelofelijk dat je als consument zo machteloos komt te staan. Stel u voor, je betaalt dik 20.000 (denk ik) euro en je krijgt een defecte motor!!??

Wat vinden jullie dat er in zo'n geval moet gebeuren?

Alvast bedankt voor de (hopelijk vele) reacties.

Een contente en fanatieke fjr-rijder.

Mgh

PS: ze zijn wel vriendelijk bij Felix & Jos, zelf ben ik trouw aan Motorweelde.
FJR-Freak Max
Site Admin
Site Admin
Mijn motor is: FJR1300 AS __ 2020 Ultimate Edition
Regio: Vlaams-Brabant

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Bericht door FJR-Freak Max »

Hallo MGH,

Ik mag er niet aan denken dat ik zoiets met mijn nieuwe AS'ke zou voorhebben :o :shock: :(
Dit is om achterover te vallen wat ik hier lees :sad1: :help:
Ja, wat moet je hier nu op zeggen :idea: :arrow: eerlijk gezegd weet ik niet wat ik zou doen maar ik zou het er in ieder geval niet bij laten :!:
Op zo'n momenten sta je zo machteloos en moet je gewoon toekijken met hoe je ze willen helpen en als je het geluk hebt, dan komt alles misschien wel in orde na heel veel miserie te hebben gehad :clock: :banghead:
Ik ben echt benieuwd hoe dit gaat opgelost worden, hou ons hiervan op de hoogte als je wil :sign13:

Max :cool:
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
fjrmarcel
Clublid
Clublid
Mijn motor is: FJR1300 AS __ 2014
Regio: Oost-Vlaanderen

Bericht door fjrmarcel »

Jo demannen,
Ik denk dat het wel een uitzoderlijk geval zal zijn want ik heb hier in de club verder nog niemand eigenlijk over horen klagen. Ik ben nu aan mijn derde fjr bezig en eigenlijk nog geen problemen mee gehad.
Zoals Max schreef hou ons verder op de hoogte hoe het afloopt, ben eens benieuwd.
groeten
Marcel
Only after the last tree has been cut down
Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught
Only then will you find
That Money cannot be Eaten
pnobels
1300 cc
1300 cc
Mijn motor is: FJR1300 A __ 2013
Regio: Antwerpen

Bericht door pnobels »

Lekkende cardan. Ook nog nooit gehoord. Fabrieksfouten dienen aangegeven te worden bij Yamaha zelf (via Dieteren denk ik dus). F&J gaat immers niet voor de kosten opdraaien. Dan komt er iemand van Yamaha kijken wat het probleem is zodat ze hiervan de fabriek op de hoogte kunnen brengen. Daarom dat het allemaal wat tijd in beslag neemt. Die remblokken, dat vind ik eigenlijk een onvergeeflijke fout. Jobstudentje bezig geweest? Als alles nu opnieuw in elkaar gedraaid wordt met NIEUW materiaal en volgens de regels van de kunst hoef je je geen zorgen te maken. Zorg dat de garantie pas in gaat vanaf het moment dat de AS gerepareerd is. M.a.w. verlenging van de garantie is hier niet misplaatst.
terdonkske
1300 cc
1300 cc
Mijn motor is: FJR1300 AS __ 2015
Regio: Limburg

Bericht door terdonkske »

Hallo ,

Dat is inderdaad een geval om je een rotslecht humeur te bezorgen voor de rest van het jaar .
Er kan altijd iets mis gaan met een motor maar dat ze dan na een poging om het op te lossen ook nog eens de remmen verkeerd plaatsen , dat is toch een grove fout en zoals je zegt zouden ze dadelijk een nieuwe fjr moeten bestellen en dat ze dan de problemen oplossen .
Tis begot een hele som geld en dan hoopt ge natuurlijk dat je een prachtkoop hebt gedaan .
Ikzelf ben eveneens klant bij Felix & Jos en ben tot nu toe altijd korrect behandeld .
Hopelijk komt dit spoedig in orde voor je vriend en hoop ik dat hij nog vele jaren rijplezier mee kan beleven .

Grzt Patrik
Suzuki GS 750 / Kawasaki GPZ 1100/Yamaha FJ 1100
Yamaha Fjr 2007 simpley the best/ Yamaha Fjr 2010 still simpley the best
Yamaha Fjr AS 2015 the best you can get
egres

Bericht door egres »

Wat een klotesituatie :!:

Uit ervaring weet ik dat men bij Felix en Jos zeer correct is naar de klant toe (ze zijn niet voor niets zo groot geworden door de jaren heen). Het ongemak dat uwe maat ondervonden heeft is niet meer goed te maken, zijne FJR daarentegen wel en ik heb er het volste vertrouwen in dat dit door F & J zal rechtgezet worden.
Plaats reactie