Motor laten warmlopen

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
YAM Patje

Motor laten warmlopen

Bericht door YAM Patje »

Hoi FJRijders,

Vraagje voor de FJRijders die zich aangesproken voelen als techneuten...

Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af ofdat het nu wel of niet goed is voor een high tech Yamaha injectieblok om de motor 2 minuutjes te laten warmlopen alvorens te vertrekken. Ik doe dit soweiso met dit koude weer omdat ik niet beter weet en ook het best wel aangenaam vindt dat de motor reeds rond de 900 toeren draait alvorens te vertrekken. Ik denk niet dat we moeten denken in termen van schadelijk of niet schadelijk op onzen FJR , maar gebaseerd op enkel gesprekken met enkele (ingenieur) geschoolde vrienden, begin ik wel te twijfelen : volgens hen kan warmdraaien enkel goed zijn voor een dieselmotor...Wat denken jullie ?

Met moto groet,
Yam patje
speedy

Bericht door speedy »

Patje,

Het hangt ervan af wat je rijstijl is. Indien je een rustige piloot bent dan kan je gewoon vertrekken en krijgt de olie tijd om op te warmen alvorens je prestaties verwacht van het blok.
Indien je er onmiddellijk de pees wil opleggen, dan is het raadzaam het blok te laten opwarmen door stationair te laten draaien.

Ik zelf rij onmiddellijk zonder opwarmfaze maar ik hou mij wel in tot ik zie dat de temperatuurindicator 2 blokjes aangeeft.

Je moet er rekening mee houden dat de olie tijd nodig heeft om zijn volle eigenschappen te hebben (zeker in de winter, daarom is 'winterolie ook dunner dan "zomerolie') Nu gebruikt men olie die zowel winter als zomer kan verdragen (10W40-15W40)

Ik hoop dat dit een beetje een antwoord op je vraag is

Greetz

Speedy
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Uit de les mechanica heb ik vroeger dit onthouden.
Een motorblok, auto of motor, laten draaien, warm of koud, bij nullast, is het slechtste wat je kan doen voor je motorblok.
Doordat er g??n belasting is, draait de motor zonder 'tegendruk' van de krukas, waardoor hier extra slijtage ontstaat.

Dus, motor starten, en direct zachtjes wegrijden.
De FJR starten, en ik wacht ook totdat de motor zijn 900 tr/min draait, bij 2000 tr/min zit er al 80 Nm koppel op, daar kan ik niet zowieso direct de straat me oprijden op een comfortabele manier, dus wacht ik ook die 2 minuten totdat hij wat rustiger draait.

En warmrijden, minstens 2 blokjes op de gauge, alvorende de naald boven de 5000 tr/min gaat.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
FiJaRo
75 cc
75 cc

Bericht door FiJaRo »

De "blokjes" geven watertemperatuur aan, en niet olietemperatuur. Olie warmt veel trager op dan water, m.a.w. de 2 "blokjes" heb je redelijk snel als je wegrijdt, de olie komt in winterweer pas na 20-30km op zijn normale temperatuur. Olie verzorgt smering, en voorkomt dus slijtage. Ga dus m.i. ook nog niet onmiddellijk bij de 2 "blokjes" zwaar aan te gas hangen, als het langdurige leven van je FJR je lief is.
Het Verlangen zó groot ... vertrekken de enige optie ...
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Juist Fijaro, de motor krijgt namelijk geen kopsmering bij koude olie. Ik rij zoals Dirkske schrijft steeds direkt weg en zal pas na +/- 5 km de gaskraan opendraaien
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gast

Bericht door Gast »

Gewoon starten en wegrijden, zo eenvoudig is de juiste werkwijze :) .
Uiteraard eerst rustig, olie moet opwarmen enz....

Motor laten stationair warmdraaien ??? Slecht voor het milieu (ook al rijden we met katalysator), slecht voor de portemonnee (benzineverspilling) EN je blok wamt al rijdend (= onder belasting) veel sneller op !
NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

Oeps, bovenstaande was van mijn hand, niet ingelogd...
Waar is de volgende bocht ?
NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

Nog een argument nodig om NIET stationair warm te laten draaien ?
Als eens het instructieboekje gelezen en daarin gevonden dat het w?l moet :?: :?:
Waar is de volgende bocht ?
seabiker

Bericht door seabiker »

NEOK schreef:Nog een argument nodig om NIET stationair warm te laten draaien ?
Als eens het instructieboekje gelezen en daarin gevonden dat het w?l moet :?: :?:
Pientere opmerking Neok :wink: :wink:

Groeten,
Seabiker
FJbaRt
1300 cc
1300 cc

Bericht door FJbaRt »

Bij mij is het ook gewoon starten en rustig wegrijden. De eerste meters is het, zoals Dirkske reeds aanhaalde, inderdaad opletten geblazen door het verhoogde toerental.
Mijn vorige motorfiets, een Diversion 600, liet ik dan weer wel vooraf warmdraaien. Net lang genoeg om de handmatige choke te kunnen afzetten en zonder horten of stoten te kunnen wegrijden.
Ik weet niet wat het beste is.

Ik stel nu tijdens de koudere maanden wel vast dat het verbruik van mijn motorfiets gevoelig hoger ligt. Ik veronderstel dat de oorzaak hiervan te zoeken is bij de veel lagere temperaturen en bij de kortere afstanden die ik momenteel afleg. Ik rijd nu haast nog enkel voor woon- werkverkeer en dat is slechts zo'n 20 km per dag.

Groetjes,

Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Normaal moet het verbruik in de winter lager liggen, en zou je het mengsel zelfs iets rijker moeten afstellen. In (droge) koude lucht zit immers meer zuurstof dan in warme zomerlucht. Bij vochtige lucht heeft dat niet veel gevolg, maar vanaf -1?C wordt de lucht steeds droger en bij -8?C zit er normaal geen water meer in de lucht.

Ik laat mijn motor ook eerst wat opwarmen, al is het maar om niet bij 2000 toeren uit te schuiven op mijn natte gazon. Dat is mij al eens overkomen, vandaar die krassen op mijn rechter kant.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Walrus
500 cc
500 cc

Bericht door Walrus »

Ik ben er stellig van overtuigd dat het geen kwaad kan om meteen bij de
start weg te rijden.
Ik zet de koude motor altijd in de eerste versnelling, start dan de
machine en ga meteen rijden.
Ik blijf zonder gas bij te geven in de eerste versnelling rijden totdat het
eerste blokje verschijnt en schakel dan door naar de tweede versnelling,
wederom zonder boven de 2000 toeren uit te komen.
Pas als het tweede blokje verschenen is schakel ik verder door en voer
dan de snelheid langzaam verder op.
Deze hele procedure duurt niet langer dan enkele kilometers.
Hierdoor warmt de gehele motor gelijkmatiger op is mijn mening.
Spitfire
Clublid
Clublid

Bericht door Spitfire »

Walrus schreef:Ik ben er stellig van overtuigd dat het geen kwaad kan om meteen bij de
start weg te rijden.
Ik zet de koude motor altijd in de eerste versnelling, start dan de
machine en ga meteen rijden.
Ik blijf zonder gas bij te geven in de eerste versnelling rijden totdat het
eerste blokje verschijnt en schakel dan door naar de tweede versnelling,
wederom zonder boven de 2000 toeren uit te komen.
Pas als het tweede blokje verschenen is schakel ik verder door en voer
dan de snelheid langzaam verder op.
Deze hele procedure duurt niet langer dan enkele kilometers.
Hierdoor warmt de gehele motor gelijkmatiger op is mijn mening.
Zet jij de motor in eerste omdat hij bij 2000 tr. moeilijk schakelt naar eerste?
Dat is bij mij toch het geval.

Groeten

Spitfire
Gesloten