Welke zender voor bike-bike?

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Firechief
1300 cc
1300 cc

Welke zender voor bike-bike?

Bericht door Firechief »

Onderwerp van de topic spreekt voor zich, en ik denk dat vooral Dirkske hier de geschikte man voor is om deze vraag toe te lichten. Maar natuurlijk is alle raad en advies welkom, eender wie deze verstrekt. Graag had ik geweten welke merken compatibel zijn met de Autocom Intercom, ze raden Kenwood aan maar zijn er nog andere merken compatibel? Welke band dat door de meeste gebruikt wordt, het zendbereik, Frequentiebereik, kortom alles wat nuttig kan zijn om op te letten bij de aankoop hiervan. Ik heb hier thuis nog een Alan Midland CT-180 zender/ontvanger staan die ik mss zou kunnen gebruiken. Het frequentiebereik is hierop reeds uitgebreidt dmv een modificatie die op het net beschreven staat (130.000 - 174.990)
http://www.mods.dk/view.php?ArticleId=2025
Alsook waarop te letten bij de aankoop van de antenne, want heb me laten vertellen dat de antenne veel maakt ik het zend- en ontvangbereik. Er bestaat ergens een formule voor dacht ik om te berekenen welke lengte deze moet hebben.

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Bike-to-bike kan zowat met alle frequentie's, maar het heeft enkel zin als de tegenpartij op dezelfde golflengte zit ... letterlijk en figuurlijk :wink:

Vroeger werd de CB (Citizen Band 27 Mhz) gebruikt, voor communicatie. Herinner u de Goldwings, sommigen hebben nog standaard ruimte voorzien voor het bakkie. Een van de redenen voor het gebruik van CB was dat het algemeen ingeburgerd was, en vrij beschikbaar (op de occasionele vergunning na die op aanvraag verkregen werd).

In den beginne was dat 22 kanaaltjes, 0.5 watt zendvermogen ... wat niet echt goed werkte. Komt daarbij nog dat de antenne een half huis hoog moest zijn, om een propere golf in de lucht te sturen. De basisformule is (nog altijd!) : Lamdba = constante / frequentie. ( 11 meter = 300 / 27 )
Theoretisch zou de antenne 11 meter lang moeten zijn, niet erg praktisch.
CB over and out.

Sinds vorig jaar, is er in Europa een nieuwe regel, een nieuwe frequentieband vrijgegeven, nml. de 446 Mhz, en om exact te zijn 8 kanalen :
kanaal 1 : 446.00625 Mhz
kanaal 2 : 446.01875 Mhz
kanaal 3 : 446.03125 Mhz
enzovoort, telkens met 12.5 Khz frequentie-stap erbij tot ...
kanaal 8 : 446.09375 Mhz

De naam die hier aan gegeven is, is PMR (Private Mobile Radio)
Vergunning is niet nodig, de zendertjes zijn overal verkrijgbaar.
Het maximale uitgangsvermogen is 0.5 Watt.

Golflengte ? Rekent u even mee ... Lambda = constante / frequentie (0.7 = 300/446) 70 centimeterband.
De theoretisch lengte is hier ongeveer 70 centimeter, wat al redelijk aanneembaar is voor gebruik op de moto.

Dat wat betreft de algemene uitleg. Iedereen gebruikt tegenwoordig de PMR-zendertjes voor bike-to-bike communicatie. Aangesloten op de intercom, zonder externe antenne, overbrug je 500 meter gegarandeerd.
Al hetgeen je verder geraakt, danken we aan kindeke Jezus die er voor zorgt dat we toevallig de frequentie voor onszelf hebben,en niet moeten delen met 14 anderen. Ook dat er vrij zicht is tussen beide PMR's, want een vrachtwagen, een heuvel, een flatgebouw maakt het al heel wat moeilijker.

Op Autocom kunt ge alles aansluiten. Er bestaan 3 soorten kabels voor uwe zender aan te sluiten. Raadpleeg de catalogus voor welk type je exact wil. Het is echter mogelijk om "wat te foefelen". Met een standaard 7-pins DIN-stekker kun je elke kabel ombouwen tot ??nder welke zenderaansluiting.

Kenwood is goed, zoniet de beste keuze. Er zijn verschillende type's beschikbaar, maar ze zijn vrij prijzig. Leg je oor ook eens te luisteren bij Cobra die goed scoort met de MT500 en de MT700. Die kleine toestelletjes kun je per set van 2 krijgen, inclusief bureauladers, voor nog g??n 70 euro. Voorbeeld : wij gebruiken hier thuis en in de omgeving veel onze PMR's. Als we met 2 wagens onderweg zijn, als er iemand van ons te voet een eindje gaat wandelen, als we naar de markt gaan ... handig voor als je elkaar uit het oog verliest. Verbinding met de GSM kost centen, en dit kost enkel wat stroom uit het stopcontact thuis.

Back on topic : de zender die je aanhaalt, de ALAN, die kun je ook gebruiken hoor. Past perfect op een Autocom , maar d'er is maar 1 probleem. D'er zit niemand te luisteren, op de frequentie's die jouw toestel aankan. ( 2meter = 300 / 144). Daarbij komt dat je voor die toestellen echt wel een zendvergunning nodig hebt. (klasse 5). Maar er valt een hele hoop leuke dingen te horen, dat geef ik grif toe, ik ben ook niet heiliger dan de Paus. Maar voor bike-to-bike .... minder geschikt.

Conclusie : een PMR-setje is de beste aankoop, denk er eens aan, voor onder de kerstboom, heel het gezin heeft er wat aan. voor sporadisch gebruik op de moto, is die PMR geschikt hoor, tel maar uit hoeveel keer je die effectief gaat gebruiken. Een externe antenne is niet nodig, tenzij je pers? grote afstanden wil overbruggen. Een PMR is ook niet zo geschikt om een externe antenne aan te brengen, het gaat wel, maar door de soldering zal het toestel enkel vast op de moto gebruikt kunnen worden, en niet meer los uit de pols. Als je effectief tot aankoop van een antenne wil overgaan, moet je eerst voor jezelf gaan beslissen welk model van bevestiging , welke plaatsing, waar plaatsen, en dan pas kan de technische kant besproken worden. Teveel om uit te leggen in een posting, indien interesse, kunnen we daar wel eens werk van maken tijdens een meeting ofzo.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gesloten