Gisteren van Jorssen Motorsport in Antwerpen een K1200S mogen testen.
Waw wat een machine!
De eerste indruk als je opstapt is zo van mmm wel wat sportievere houding dan een FJR, maar alles klopt wel.
Vertrekken dan maar, dit gaat zo makkelijk, het lijkt alsof je met een 600 op de baan bent. Wat onmiddellijk opvalt is dat de bmw 45kg minder op de weegschaal zet dan de FJR.
Combineer dit met een blok dat vanaf 1500 toeren bergen koppel biedt en dit op een perfect gelijkmatige manier en je begrijpt dat dit een behoorlijk verschil is met de FJR. Schakelen gaat moeiteloos (6 versnellingen) en de remmen lijken wel een combinatie van een anker en een remparachute. Regen en kasseien zijn nooit een prettige combinatie maar de machine gaf me zoveel vertrouwen dat ik toch een paar remtestjes heb gedaan en ik moet zeggen dat dit foutloos ging. Qua vermogen is er niet zo gek veel verschil, BMW beweert 167pk en de FJR zit rond de 147, op de openbare weg in elk geval vermogen zat bij beide machines. Het koppel komt bij de BMW net iets sneller vrij en het blok loopt lineair door naar 11000 toeren. De cardan is er wel maar je voelt hem niet, nog net iets beter dan de FJR.
Ben dan ook op een parking wat rondjes en 8tjes gaan draaien en dit ging heel makkelijk alleen en dit is echt een minpuntje, je komt al snel met je hand tegen de tank! Niet alleen vervelend maar ook beperkend voor de draaicircel. Een korte zoektocht op het internet en je merkt dat er genoeg aftermarket spullen zijn om hieraan te verhelpen.
Ondanks het feit dat hij meer sport dan tour is, is de windbescherming opvallend goed, geen turbulentie zoals op mijn FJR.
De voetsteuntjes staan naar mijn gevoel iets te hoog voor lange ritten, ook hiervoor zijn oplossingen voorhanden.
Mijn FJR is van april 2005 en heeft nu 40000 km op de teller.
Aanpassingen die ik heb gedaan zijn:
- voor- en achteraan heb ik WP-vering laten plaatsen
- corbin zadel
- lenker stuurverhogers
- DAM uitlaten
- een stuk of 3 schermen, ik heb mij er nu bij neergelegd dat turbulentievrij rijden niet gaat lukken
Voordelen FJR
- prijs
- looks
- betrouwbaarheid
- zalig blok
- degelijke kofferset
- veel aftermarket spullen
Nadelen FJR
- gewicht
- warmte afgave
- turbulentie
- standaard ondermaatse vering
- grondspeling
- 5 versnellingen
Voordelen K1200S
- looks
- waanzinnig soepel blok
- 45kg lichter dan FJR
- remmen
- schijnbaar eindeloze grondspeling
- geen turbulentie
- ESA in optie
Nadelen K1200S
- PRIJS
- prijs van de opties
- koffers zijn optie
- stuuruitslag
- lopende rekening aan boetes?
Is de K1200S beter dan de FJR? Moeilijk te zeggen, op een aantal punten is hij ontegensprekelijk beter maar dit is dan ook een logisch gevolg van het concept, meer sport dan tourder. Er is is ernorm veel te verkrijgen aan opties, zowel van BMW zelf als van andere. Er bestaan perfecte oplossingen voor de koffers, Krauser, GIVI...
Zoals mijn FJR nu is ben ik heel tevreden, ik heb bij neergelegd bij het gewicht en de warmte- en turbulentieproblemen, voor de rest een ZALIGE motor.
Wordt mijn volgende machine een K1200S, misschien wel, als ik de lotto win...
Nog veel rijplezier,
Peter
BMW K1200S
Moderator: Abeloos
-
- 125 cc
BMW K1200S
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)