Ik ben nieuw op het forum maar ik volg de topics hier al een tijdje passief mee omdat ik al enige tijd op zoek ben naar een geschikte sporttourer. Het moet gezegd dat Yamaha prachtige en op z'n minst sportieve modellen op de markt brengt en daarmee denk ik dan ook dat ik met de FJR1300 de ideale gevonden heb . Ik heb pas binnenkort mijn motorijbewijs, dus ik heb nog niks geen ervaring (behalve dan van die meevolgfilmpjes op het net ) wat betekent dat ik wss eerst toch wat ervaring ga proberen opdoen vooraleer ik ook maar een testrit met zo'n 1300-blok d?rf aan te vragen bij een dealer.
Maar.. dat kan dus nog een hele tijd duren. Dus zou ik voordat ik al mijn zinnen zet op een FJR willen weten of die motor wel geschikt is voor mijn lengte? Ik heb gelezen dat het 2006-model een verstelbaar zadel en stuur meekrijgt, iemand die daar al het verschil in gemerkt heeft? Ik ben rond de 1.93m.
Als je nog niet met een motor hebt gereden, kan je natuurlijk niet vergelijken met andere modellen. Maar als je 1.93m bent, zal je zeker bebaat zijn met een hogere ruit en eventueel een extra verhoging zoals een laminar lip of gelijkaardig. Als je wat rondneust in het forum, vind je zeker een boel topics over dit onderwerp.
..en welkom op dit forum.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Welkom Floyd,
De FJR is zeer geschikt voor grotere rijders, maar volgens mij veel minder geschikt voor beginnende rijders.
Voor een beginner zweer ik voor een fiets van pakweg 80-100 paardjes en maximum 210 kg.
Voorbeelden zijn hiervan bij de vleet te noemen, en naargelang je smaak en budget zul je zeker je gading vinden.
Als je begint op een tweedehands en daar een jaartje mee bolt, zul je bijna niets verliezen bij verkoop ervan.
Na de inloopperiode op de lichtere fiets, zal de FJR zowat het beste zijn wat je kan kopen.
Tenslotte FJR of niet, als je een motorfiets koopt ben je motard, en als mede motard wens ik je van harte welkom in de 'clan' en veel veilige kilometers
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Of je voor een FJR, iets anders of een lange 'hoogpoter' gaat, is een keuze die je eerst moet maken. Sommigen zeggen dat ik beter zou zitten op een GS of TDM, en inderdaad, die zitten anders, maar ik ben wat verliefd geworden op het motorkarakter van de FJR. En de standaard ruit kan maar een beetje wind wegnemen. Ben zelf 1.93 rij met standaard ruit maar weet dat er hogere ruiten zijn, echter, dan wordt het ding zo lelijk vind ik (naar persoonlijke smaak dan toch, de esthetiek speelt altijd mee). Dus heb ik voor de langere afstanden oordopjes en altijd een goede helm.
De FJR-'handelbaarheid' zelf, er zijn lastiger moto's op de markt. Als je net van een rijschoolmoto komt zal je merken dat de FJR voor dat formaat eigenlijk vrij licht stuurt en aanvoelt, je kan bij YAMAHA voor een bescheiden bedrag een proefrit gaan maken. Haal je het woord 'sport' van je keuze weg dan zou ik gaan voor de nieuwe RT, die neemt inderdaad alle wind weg, maar die rijdt ook helemaal 'anders'.
Voor mij was motorrijden 10 jaar een 'stille' droom en toch maar eens begonnen, eerst 125cc. Enkele maanden na het leren schakelen en grote-brusselse-ring-ervaringen direct voor motorbw gegaan, en mijn 1e FJR gekocht. Er heeft toen enkele maanden regelmatig een 'L'-FJR rondgereden, ik was nl. elke elke avond op stap, ook als 't regende. Toen ik dan uiteindelijk mijn examen moest doen met een lesmoto, kunt ge raden dat dat natuurlijk vrij gemakkelijk ging, plots veel minder gewicht. En ondertussen rij ik nu ca. 3-4 jr rond.E?nmaal tegen de vlakte gegaan, gelukkig eerst tot stilstand kunnen komen en dan 'moeten' laten neergaan, krasje op spiegel herinnert me aan dat risico. Na een half jaar voorzichtig beneluxen dan een grote Alpentoer aangevat met een ervaren gids op een andere toermotor, over 4000km geen enkel ravijn in gereden en schitterende vakantie gehad, ook tot opluchting van familie...
Is de FJR dan een beginnersmoto? Achteraf gesproken denk ik van niet, hier en daar toch wat (veel) geluk gehad, de meeste problemen waren vooral gerelateerd aan onverwacht opduikende vehicels zoals tractors achter de bocht, camions-remork, gehaaste dames op hetzelfde baanvak enz. Bij elke ontmoeting is aangepaste snelheid belangrijk gebleken. Want je kan, als je dat wilt, ook heel rustig rijden, aanvankelijk mijn grootste uitdaging als 'beginnend' rijder. Behalve dat altijd afstand houden, oefenen met een paar vrienden die niet te nerveus rijden, en moto goed soigneren, bandendruk maakt wel degelijk een verschil.
In ieder geval veel succes gewenst met het uitkiezen van je moto!
Nja, geld voor een FJR heb ik voorlopig toch niet meteen liggen, maar ik ga die moto gewoon als streefdoel vooropnemen en de eerste 2-3 jaren leren schakelen en de verrassingen van het verkeer leren kennen met een lichtere motor. Maar nu ik weet dat de FJR groot genoeg bemeten is voor iemand van mijn lengte weet ik dan ook waarvoor te sparen! Heel erg bedankt, ik zal met de nodige ervaring zeker een testrit aanvragen en moest er iemand zijn die een 2006-model heeft en van plan is om die binnen hier en 2 jaar te verkopen kan mij altijd contacteren
probeer eerst eens met een Yamaha TDM (hoge motor, ong 85pk en erg wendbaar ) wel rekening houden met het karakter van 'n 2 cylinder (iets nukkiger). Ook zijn er nog andere, zij het al wat zwaardere hoogpoters (BMW GS, Suzuki V-strom ,Honda Varadero,ea)Vrij goed voor grotere mensen.
Je mag natuurlijk de FJR proberen, maar das ineens een h??l pak motor . Als je start met een TDM, kan je daarna dromen van een FJR, als je start met een FJR,......is er niet veel meer om van te dromen