Hoi,
Das toch wel duidelijk een batterij probleem hoor, te lezen naar wat je nu laatst typte, dat de motor nog eens kucht.
Zoals Dirkske vroeg, wat is niet starten, dat kan alles zijn h?
Wanneer je een probleem hebt moet je zo duidelijk mogelijk het defect weergeven, niet starten kan ook betekenen dat de motor goed rond tort maar niet aanslaat
Niet starten kan ook betekenen dat de motor niet ronddraait en dan heb je iets totaal anders
Hier volgen nog wat algemene tips om bvb vast te stellen of je een batterij probleem hebt ja dan nee
1 - Een loodbatterij wanneer deze bijna helemaal ontladen is, doch nog in goeie staat is, moet ze na een tijdje zonder belasting toch nog 12 Volt kunnen geven, kan je meten met een multitester
2 - Bij een wagen kan je de lichten opzetten voor het starten en tijdens het starten mogen die lichtjes in kracht afnemen, maar met een goeie opgeladen batterij moet je moeiteloos kunnen starten, doven de lichten helemaal en draait de startmotor niet meer rond, dan scheelt er hoogst waarschijnlijk iets met je batterij.
Je kan natuurlijk altijd een slechte massa hebben aan het koetswerk, een batterijklem die geoxideerd is, slechte kabels, enz, maar das in de minderheid, je batterijklemmen kan je controleren en wanneer je een startbatterij of een batterij van je wagen aansluit met startkabels en het starten lukt daarna wel, sluit je bijna alle andere dingen uit zoals slechte massa, kabels, enz
Steeds logisch proberen opbouwend te werken
3 - Plaats eventueel een multitester op je batterijklemmen en start, kijk naar welke waarde de spanning zakt, waarden onder de 9 ? 10 Volt beginnen reeds kritisch te worden.
4 - Met alle electronica heden ten dage, gebruik geen snelstarters, dus liever een 2e batterij
Verder kan je voor de meer gevorderde technieker, het batterijzuur meten, als dit nog kan natuurlijk, sommige zijn gesloten of bevaten een soort gel.
Ook heel handig is de volgende test, batterijen waarbij je de dopjes kan afschroeven en waarbij het electroliet ( water, zuur ) te zien is ( uiteraard moet je dit peil altijd als eerste controleren, wanneer de batterijplaten droog staan is dit heel slecht voor de batterij en heeft ze geen of onvoldoende kracht meer om te starten ) laat je iemand plaats nemen achter het stuur van je wagen, terwijl jij kijkt met een zaklamp naar het batterijwater, laat je uw maat starten, liefst zorg je ervoor dat de motor niet kan aanslaan, start zo'n 10 ? 15 seconden, wanneer je merkt dat er een cel is die kookt, borrelt of iets dergelijks, mag je er van uitgaan dat je batterij slecht is, 1 defecte cel neemt de ganse capaciteit van de batterij weg.
Enfin dit waren zo tussendoor enkele tips mss ben ik er in de vluchte nog vergeten maar de belangrijkste heb je.
Weet en probeer ten alle tijde slechte batterijen op te sporen en te vervangen, voor de prijs hoef je het niet te laten en niks is idd erger dan door een stomme batterij, die je door twijfel hebt laten zitten in panne staat, zeker wanneer ze niet direct te toegankelijk is om er te proberen met een andere batterij op te starten, je motor of auto daar lange tijd over veroordelen dat hij bvb slecht is, op een maandag is gemaakt

, enz , een oude vriend van mij heeft 1 jaar gesukkeld met zijn motor, naar zijn zeggen kon het de batterij niet zijn want die was maar 1 1/2 jaar geleden vervangen, tot hij er me op een dag over vertelde, alles meteen uitgemeten, conclusie slechte batterij, met veel aarzelen heeft hij dan toch mijn raad opgevolgd en onmiddelijk een andere batterij gehaald 50 euro, batterij gemonteerd, weg problemen.
Groetjes,