startproblemen

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
BUTCH
75 cc
75 cc

startproblemen

Bericht door BUTCH »

Ik heb het weer aan mijn laars:

Fjr 5 dagen niet bereden maar wel aangesloten op de druppellader en toch wil hij niet starten.(staat wel in een kille garage). :(

Hebben andere fjr rijders daar ook zoveel problemen mee?
Dit is voor mij zeker niet de eerste keer dat ik dit tegen kom
Vorig jaar ook meermaals tegengekomen (daarna bij de dealer batterij uitgemeten, druppellader gekocht, en toch heb ik het weer zitten)
Mijn moto is nu 2.5 jaar oud.

Ik denk van direct een nieuwe batterij te plaatsen en liefst een zwaardere maar volgens mijn dealer kan dit niet...

Greetings,
Suzuki RF 600, Suzuki 1300 GSX R , Suzuki 600 GSX R, Yamaha FJR 1300A, Yamaha FJR 1300A..... gaaaaaaaaaaaaaazzzzz!
Motorist
1300 cc
1300 cc

Bericht door Motorist »

Mij lijkt dat de Fjr vanaf bj 2003 - met gecodeerde sleutel en start onderbreker veel last heeft van leeg lopende batterijen.
Als de batterij niet optimaal is, is deze na enkele weken niet rijden leeg, er is immers een weliswaar klein maar konstant stroom verbruik.
En ??nmaal de baterij helemaal plat is geweest, is het beste er van af, lood plaatjes gebogen, dit is ook niet meer goed te krijgen met een optimate lader.

Tot model 2002, is er bij stilstand geen elektrisch verbruik, bij batterij die in orde is kan hij zelfs enkele maanden staan en zonder probleem zal hij terug starten.

Dat zijn de moderne tijden, alles moet beveiligd tegen diefstal.

Maar 1 oplossing - zorgen voor batterij die nooit ni plat is gegaan en dan min elke 14 dagen met de motor rijden.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Re: startproblemen

Bericht door dirkske »

BUTCH schreef:... en toch wil hij niet starten.
Wat is 'niet starten' ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Vince
125 cc
125 cc

Bericht door Vince »

Mijne is van 2005, stond 4 weken stil en starte gisteren zonder probleem. Ik gebruik nooit een lader maar hij staat wel in een garage waar de verwarmingsketel staat.

Groeten,
V
Meer moet da nie zijn!
Afbeelding
PC800
1300 cc
1300 cc

Re: startproblemen

Bericht door PC800 »

BUTCH schreef:Ik heb het weer aan mijn laars:

Fjr 5 dagen niet bereden maar wel aangesloten op de druppellader en toch wil hij niet starten.(staat wel in een kille garage). :(

Hebben andere fjr rijders daar ook zoveel problemen mee?
Dit is voor mij zeker niet de eerste keer dat ik dit tegen kom
Vorig jaar ook meermaals tegengekomen (daarna bij de dealer batterij uitgemeten, druppellader gekocht, en toch heb ik het weer zitten)
Mijn moto is nu 2.5 jaar oud.

Ik denk van direct een nieuwe batterij te plaatsen en liefst een zwaardere maar volgens mijn dealer kan dit niet...

Greetings,
Hi Butch,

Ontzettend lullig voor je. Kan je helaas niet van advies dienen of bijvallen.

Jouw ervaringen heb ik nog niet zelf gehad.
Mijne moto is ook van 2003. 70k op de teller.
Originele accu zit er nog steeds in.
Moto staat in totaal onverwarmde garage. Temperatuur binnenin de garage is gelijk aan de buitentemperatuur.
Nog nooit een (druppel)lader hoeven te gebruiken.
Heb enige extra elektrische verbruikers bijgeplaatst.

Moto heeft, door omstandigheden, 2 weken stilgestaan. (week tussen kerst-nieuwjaar en 1e week januari). Buitentemperaturen waren bij mij toen vergelijkbaar met nu. S'morgens uit de garage, en in ??n keer aanslaan en goed lopen.

P.S.
Slechts ??nmaal startproblemen gehad dat was afgelopen zomer, na 3 weken stilstand, met zomerse buitentemperaturen. Moeilijk aanslaan en in eerste instantie slechts op 2 of 3 pitten.

Suck6
Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
fjrMarcel
Clublid
Clublid

Bericht door fjrMarcel »

De mijne is van 2004, vorige week na een maand stilstand drukken en starten geen probleem. Geen druppellader aangesloten, staat wel in garage met verwarmingsketel.
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Sinds oktober tot vandaag is mijn motor ( bouwj. 2004 ) drie keer buiten geweest , telkens voor een ritje van max. 40 km. Hij ligt vanaf de eerste dag zomer en winter aan de optimate3 . Zaterdag ll. nog eens buiten geweest ??n druk op de knop en weg ermee.
Ik ben zeer tevreden van die druppellader .
BUTCH
75 cc
75 cc

Bericht door BUTCH »

Ik sukkel al sinds z'n eerste verjaardag met de batterij ...heb enige tijd later speciaal een optimate III gekocht en sindsdien geen noemenswaardige problemen gehad tot vorige week...
Er zit duidelijk nog 'jus' in de batterij want als ik het contact aanleg doet hij alles normaal totdat ik op de startknop duw en dan kucht hij nog eventjes zonder te starten... :banghead:

Ze hebben hem komen opladen deze morgen en hopelijk heb ik hem volgende week terug.
Ondertussen gaat mijn dealer de cardankast opnieuw laten spuiten. Dit was reeds gebeurd in garantie maar heb opnieuw blaasvorming na een klein jaar. Wel een goeie service van mijn dealer dat hij dit wil doen buiten de garantietermijn.

Maar soms heb ik toch de indruk dat ik een FJR heb die op maandag gemaakt is hoor :sad3:

Gelukkig ben ik maar in de minderheid met dat probleem want als klaar staat om te vertrekken naar het werk met gans uw pak aan en dan wil je brommerke niet starten.....om zot van te komen!!

greeetzz!!
Suzuki RF 600, Suzuki 1300 GSX R , Suzuki 600 GSX R, Yamaha FJR 1300A, Yamaha FJR 1300A..... gaaaaaaaaaaaaaazzzzz!
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Hoi,

Das toch wel duidelijk een batterij probleem hoor, te lezen naar wat je nu laatst typte, dat de motor nog eens kucht.
Zoals Dirkske vroeg, wat is niet starten, dat kan alles zijn h?
Wanneer je een probleem hebt moet je zo duidelijk mogelijk het defect weergeven, niet starten kan ook betekenen dat de motor goed rond tort maar niet aanslaat
Niet starten kan ook betekenen dat de motor niet ronddraait en dan heb je iets totaal anders
Hier volgen nog wat algemene tips om bvb vast te stellen of je een batterij probleem hebt ja dan nee
1 - Een loodbatterij wanneer deze bijna helemaal ontladen is, doch nog in goeie staat is, moet ze na een tijdje zonder belasting toch nog 12 Volt kunnen geven, kan je meten met een multitester
2 - Bij een wagen kan je de lichten opzetten voor het starten en tijdens het starten mogen die lichtjes in kracht afnemen, maar met een goeie opgeladen batterij moet je moeiteloos kunnen starten, doven de lichten helemaal en draait de startmotor niet meer rond, dan scheelt er hoogst waarschijnlijk iets met je batterij.
Je kan natuurlijk altijd een slechte massa hebben aan het koetswerk, een batterijklem die geoxideerd is, slechte kabels, enz, maar das in de minderheid, je batterijklemmen kan je controleren en wanneer je een startbatterij of een batterij van je wagen aansluit met startkabels en het starten lukt daarna wel, sluit je bijna alle andere dingen uit zoals slechte massa, kabels, enz
Steeds logisch proberen opbouwend te werken
3 - Plaats eventueel een multitester op je batterijklemmen en start, kijk naar welke waarde de spanning zakt, waarden onder de 9 ? 10 Volt beginnen reeds kritisch te worden.
4 - Met alle electronica heden ten dage, gebruik geen snelstarters, dus liever een 2e batterij
Verder kan je voor de meer gevorderde technieker, het batterijzuur meten, als dit nog kan natuurlijk, sommige zijn gesloten of bevaten een soort gel.
Ook heel handig is de volgende test, batterijen waarbij je de dopjes kan afschroeven en waarbij het electroliet ( water, zuur ) te zien is ( uiteraard moet je dit peil altijd als eerste controleren, wanneer de batterijplaten droog staan is dit heel slecht voor de batterij en heeft ze geen of onvoldoende kracht meer om te starten ) laat je iemand plaats nemen achter het stuur van je wagen, terwijl jij kijkt met een zaklamp naar het batterijwater, laat je uw maat starten, liefst zorg je ervoor dat de motor niet kan aanslaan, start zo'n 10 ? 15 seconden, wanneer je merkt dat er een cel is die kookt, borrelt of iets dergelijks, mag je er van uitgaan dat je batterij slecht is, 1 defecte cel neemt de ganse capaciteit van de batterij weg.
Enfin dit waren zo tussendoor enkele tips mss ben ik er in de vluchte nog vergeten maar de belangrijkste heb je.
Weet en probeer ten alle tijde slechte batterijen op te sporen en te vervangen, voor de prijs hoef je het niet te laten en niks is idd erger dan door een stomme batterij, die je door twijfel hebt laten zitten in panne staat, zeker wanneer ze niet direct te toegankelijk is om er te proberen met een andere batterij op te starten, je motor of auto daar lange tijd over veroordelen dat hij bvb slecht is, op een maandag is gemaakt :-) , enz , een oude vriend van mij heeft 1 jaar gesukkeld met zijn motor, naar zijn zeggen kon het de batterij niet zijn want die was maar 1 1/2 jaar geleden vervangen, tot hij er me op een dag over vertelde, alles meteen uitgemeten, conclusie slechte batterij, met veel aarzelen heeft hij dan toch mijn raad opgevolgd en onmiddelijk een andere batterij gehaald 50 euro, batterij gemonteerd, weg problemen.

Groetjes,
jacky
Clublid
Clublid

Bericht door jacky »

ik heb veel geluk gehad met het ontdekken van een klein elec verlies aan de starterkabeltje waar de isolatie van was weggesleten en mijn baterij was ook twee maal plat.Ik heb tijdens het vernieuwen van de baterij dit heuvel opgemerkt en gefikst van sinds alles ok. 72.000km en start nog altijd als nieuw.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

In mijn ervaring als "sleutel-electricien aan de motor" komt dit voorval dikwijls voor.
Een kabel(boom) die niet goed gemonteerd is, of een draad die ligt te slingeren, in plaats van overvloedig vastgemaakt met colsonbandjes ... dat komt niet goed. Isolatie slijt af, komt in contact met chassis, door 10.000 bewegingen op een jaar breekt het contact af ... en de miserie is begonnen.

Beter een paar colson te veel, waardoor de trilingen (metaalmoeheid in het koper) gereduceerd worden !
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
BUTCH
75 cc
75 cc

Bericht door BUTCH »

bedankt gasten voor de informatie!
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Vince schreef:Mijne is van 2005, stond 4 weken stil en starte gisteren zonder probleem. Ik gebruik nooit een lader maar hij staat wel in een garage waar de verwarmingsketel staat.

Groeten,
V
De mijne, ook 2005, staat onder een open afdak en na 4 weken met vriesweer onmiddellijk starten.

Kontroleer de batterij maar eens !

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
BUTCH
75 cc
75 cc

Bericht door BUTCH »

de nieuwe batterij is geplaatst hopelijkzijn alle protprutbatterijproblemen achter de rug!

grtz
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

idd, hopelijk wel nu h?
hou ons op de hoogte, zowel indien het positief of negatief is

Groetjes
slurf
Clublid
Clublid

Bericht door slurf »

M'n brommerke (van 2002) heeft eindelijk :cry: de geest gegeven :evil: met een kleine 70000 km op den teller en 2 maand niet gereden te hebben :cry: is de batterij zogoed als plat :evil: . Nog een klein beetje beweging in de startmotor, maar aanslaan :!: niet. We zullen een beetje wachten(tot morgen) en dan nog eens proberen :!: als de lader zijn werk heeft gedaan :?: dan snort hij misschiern terug
groetjes Slurf
Gesloten