kleppen
Moderator: Abeloos
kleppen
Graag had ik geweten of er nog mensen zijn met dezelfde problemen en hun ervaring ermee.
Ik ben in het bezit van een FJR bouwjaar 2001. Het is ??n van de eerste machines die verkocht werd en had dienst gedaan als testmotor bij mijn dealer.
Toen ik hem gekocht heb stonden er een 3500 km op.
Op 35000 km had ik te kampen met een tikkende motor. Wat bleek dat dit een veel voorkomend probleem was bij de eerste modellen.
In garantie van het fabriek uit zijn nu de kleppen en klepgeleiders vervangen.
Tot hiertoe geen problemen meer of getik.
Zijn er nog mensen die dezelfde problemen hebben gehad of al laten herstellen hebben en wat is her vervolg. Na x-aantal km terug hetzelfde probleem of wat?
Voor de rest niets goeds. Ik rij al bijna 30 jaar motor en tot hiertoe de gebruiksvriendelijkse waar ik met gereden heb.
Ik ben in het bezit van een FJR bouwjaar 2001. Het is ??n van de eerste machines die verkocht werd en had dienst gedaan als testmotor bij mijn dealer.
Toen ik hem gekocht heb stonden er een 3500 km op.
Op 35000 km had ik te kampen met een tikkende motor. Wat bleek dat dit een veel voorkomend probleem was bij de eerste modellen.
In garantie van het fabriek uit zijn nu de kleppen en klepgeleiders vervangen.
Tot hiertoe geen problemen meer of getik.
Zijn er nog mensen die dezelfde problemen hebben gehad of al laten herstellen hebben en wat is her vervolg. Na x-aantal km terug hetzelfde probleem of wat?
Voor de rest niets goeds. Ik rij al bijna 30 jaar motor en tot hiertoe de gebruiksvriendelijkse waar ik met gereden heb.
Hoi kim,
dit is inderdaad een gekend probleem bij de eerste FJR's (model 2001).
Ergens op het Nederlandse Forum ( www.fjr-club.nl ) is hier ook melding van en daar zijn reeds enkele gevallen bekend.
Heb nog even de frame nummers opgezocht waar zich het probleem zou bij voordoen:
De nrs. zijn van RP041-0000101 tot RP041-0013009
dit heb ik ook gevonden bij onze noorderburen:

dit is inderdaad een gekend probleem bij de eerste FJR's (model 2001).
Ergens op het Nederlandse Forum ( www.fjr-club.nl ) is hier ook melding van en daar zijn reeds enkele gevallen bekend.
Heb nog even de frame nummers opgezocht waar zich het probleem zou bij voordoen:
dit heb ik ook gevonden bij onze noorderburen:

kleppen
yo, bedankt voor de snelle reaktie en de nodige uitleg. Alles klopt wat je van informatie hebt gevonden.
Hopelijk is het euvel hier mee van de baan.
Ik moet wel zeggen dat hij nu draait als een naaimachintje en dat mijn dealer AMC te Stabroek me goed heeft verder geholpen.
Van Yamaha uit heeft men me verzekerd dat het euvel op korte termijn geen kwaad kon, maar op lager termijn zou het olieverbruik met zich mee gebracht hebben.
Thanks voor de uitleg
kim
Hopelijk is het euvel hier mee van de baan.
Ik moet wel zeggen dat hij nu draait als een naaimachintje en dat mijn dealer AMC te Stabroek me goed heeft verder geholpen.
Van Yamaha uit heeft men me verzekerd dat het euvel op korte termijn geen kwaad kon, maar op lager termijn zou het olieverbruik met zich mee gebracht hebben.
Thanks voor de uitleg
kim
Hoi Kim,
Ik zit/zat met hetzelfde probleem,het tikkend geluid begon zo rond de 6000km en telkens ik deze opmerking maakte bij mijn dealer (naam niet relevant,ik ga niemand slecht maken) werd ik afgewimpeld met verhaaltjes van dat kan geen kwaad,je zal niets kapot rijden enz...
Tot ik het beu werd en contact heb genomen met yamaha belgium,die hebben mij naar een andere dealer gestuurd en dat dusdanig mijn motor gisteren naar de dealer is gegaan voor dit euvel op te lossen.
Dit nog juist voor de garantieperiode(vervalt op 06/12/04) en na 45000km!! Nog een woordje van dank aan de dealer die toch het nonchalante optreden van mijn vorige dealer moet oplossen.
Mijn nieuwe dealer is(en deze naam ga ik wel geven) MTS verlinden uit Londerzeel!!
Ps. Als ik een nieuwe moest kopen,graag terug een FJR en bij MTS.
Groeten en tot in de volgende bocht, FJRAlain
Ik zit/zat met hetzelfde probleem,het tikkend geluid begon zo rond de 6000km en telkens ik deze opmerking maakte bij mijn dealer (naam niet relevant,ik ga niemand slecht maken) werd ik afgewimpeld met verhaaltjes van dat kan geen kwaad,je zal niets kapot rijden enz...
Tot ik het beu werd en contact heb genomen met yamaha belgium,die hebben mij naar een andere dealer gestuurd en dat dusdanig mijn motor gisteren naar de dealer is gegaan voor dit euvel op te lossen.
Dit nog juist voor de garantieperiode(vervalt op 06/12/04) en na 45000km!! Nog een woordje van dank aan de dealer die toch het nonchalante optreden van mijn vorige dealer moet oplossen.
Mijn nieuwe dealer is(en deze naam ga ik wel geven) MTS verlinden uit Londerzeel!!
Ps. Als ik een nieuwe moest kopen,graag terug een FJR en bij MTS.
Groeten en tot in de volgende bocht, FJRAlain
Alain,
Je hebt inderdaad een goede dealer gekozen. Wist je trouwens dat er bij MTS een mekanieker werkt (David Kote) die Europees kampioen is geworden in een wedstrijd georganiseerd door Yamaha voor het vinden en het herstellen van verschillende defekten.
Julle
Je hebt inderdaad een goede dealer gekozen. Wist je trouwens dat er bij MTS een mekanieker werkt (David Kote) die Europees kampioen is geworden in een wedstrijd georganiseerd door Yamaha voor het vinden en het herstellen van verschillende defekten.
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
tikkend geluid
Heb met hetzelfde probleem gezeten.
FJR aangekocht in 2002 en na een 10000 km begon het getik
Ben naar mijn dealer gestapt en hij heeft direct de nummers gecontroleerd en bingo mijn machien was erbij.
Mijn dealer heeft dit dan direct hersteld.
Heb nu 24000 km en geen getik meer te horen.
De fjr draait terug zoals het hoort.
grts
FJR aangekocht in 2002 en na een 10000 km begon het getik
Ben naar mijn dealer gestapt en hij heeft direct de nummers gecontroleerd en bingo mijn machien was erbij.
Mijn dealer heeft dit dan direct hersteld.
Heb nu 24000 km en geen getik meer te horen.
De fjr draait terug zoals het hoort.
grts
@FJRboy-dirkHeb nog even de frame nummers opgezocht waar zich het probleem zou bij voordoen:
Begin ik terecht warm en koud krijgen als ik het hierboven aangehaalde lees?
M.a.w. : mijn machien heeft ??n van die 12908 frame nummers maar...
- is het zo dat je er kan van uit gaan dat ze er vroeg of laat alle 12908
wel eens last van krijgen of...
- zijn dat de totdantoe uiterste framenummers die gekend zijn en waarbij
het euvel hem voordeed ??
Ik rij dus met een 2001 die er in aug 2004 nog geen 10.000km had, ondertussen een grote 15.000 maar (gelukkig) zonder getik.
Is er misschien iemand die met een FJR met ??n van die framenummers
rijdt met een (veel) hoger aantal kms en (weeral gelukkig) zonder problemen totnutoe??
Bij voorbaat dank voor een (geruststellend) antwoordje.
willy
Zied uus weere, wi !
Hoi,
Zelf heb ik het nog niet gehoord bij een FJR en weet ook niet of alle tussenliggende framenummers er last van hebben of dit zowieso zullen krijgen
Maar als je niets hoort moet je je volgens mij zeker geen zorgen maken
het beste is eens bij jou dealer langs te gaan en hem om uitleg vragen ivm dit getik.
Zelf heb ik het nog niet gehoord bij een FJR en weet ook niet of alle tussenliggende framenummers er last van hebben of dit zowieso zullen krijgen

Maar als je niets hoort moet je je volgens mij zeker geen zorgen maken

het beste is eens bij jou dealer langs te gaan en hem om uitleg vragen ivm dit getik.