Fiscaliteit
Moderator: Abeloos
Fiscaliteit
Met andere woorden ... de belastingen. Die heerlijke periode van het jaar is weer aangebroken, het moment waarop iedereen de beruchte bruine envelop weer in de bus krijgt, en het gegoochel met cijfertjes weer kan beginnen. Ik heb deze interessante link gevonden, een voorbeeld hoe dat iemand zijn moto zou kunnen inbrengen.
Succes ermee !
http://home.tiscali.be/hugolavigne/moto ... kosten.xls
Succes ermee !
http://home.tiscali.be/hugolavigne/moto ... kosten.xls
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Hoi dirkske,
Inderdaad zeer mooi uitgewerkt.
Ik heb op een ander forum de gemiddelde benzineprijzen voor 2003 gevonden. Misschien interessant om hier bij te plaatsen?
super zonder lood 95 Ron: 1.026 eur/L
super zonder lood 98 Ron: 1.0689
super sonder lood zwavelarm 98 Ron: 1.0644
normale benzine zonder lood: 1.025
diesel: 0.8025
diesel zwavelarm: 0.7659
LPG: 0.3526
Inderdaad zeer mooi uitgewerkt.
Ik heb op een ander forum de gemiddelde benzineprijzen voor 2003 gevonden. Misschien interessant om hier bij te plaatsen?
super zonder lood 95 Ron: 1.026 eur/L
super zonder lood 98 Ron: 1.0689
super sonder lood zwavelarm 98 Ron: 1.0644
normale benzine zonder lood: 1.025
diesel: 0.8025
diesel zwavelarm: 0.7659
LPG: 0.3526
fiscaliteit
kan iemand me zeggen of men verplicht is zijn moto af te trekken op 5 jaar , of mag men kiezen voor 3 jaar
ik ben immers van plan mijn motoke mo 1 jaar te houden en dan over te schakelen op FJR
als ik nu mijn aankoopsom vb 6000 euro deel over 5 jaar kan ik 1200 euro aftrekken
is 3 jaar aanvaard dan trek ik 2000 euro af
is het ook juist dat men het eerste jaar het dubbele mag aftrekken dus in mijn vb in het slechtste geval 1200 x 2= 2400 euro
klopt dit?
ik ben immers van plan mijn motoke mo 1 jaar te houden en dan over te schakelen op FJR
als ik nu mijn aankoopsom vb 6000 euro deel over 5 jaar kan ik 1200 euro aftrekken
is 3 jaar aanvaard dan trek ik 2000 euro af
is het ook juist dat men het eerste jaar het dubbele mag aftrekken dus in mijn vb in het slechtste geval 1200 x 2= 2400 euro
klopt dit?
Hoi,
- een nieuwe motor kan je het best over 4?5 jaar afschrijven en hierbij is degressieve afschrijving , eerste jaar 40 % enz ..., mogelijk.
- een tweedehandse motor kan je over 3 of 4 jaar afschrijven naar gelang z'n ouderdom en kilometerstand. Hierbij is degressieve afschrijving niet mogelijk.
Mocht ik verkeerd ingelicht zijn laat het dan weten, dan wordt ik ook weer wat slimmer
- een nieuwe motor kan je het best over 4?5 jaar afschrijven en hierbij is degressieve afschrijving , eerste jaar 40 % enz ..., mogelijk.
- een tweedehandse motor kan je over 3 of 4 jaar afschrijven naar gelang z'n ouderdom en kilometerstand. Hierbij is degressieve afschrijving niet mogelijk.
Mocht ik verkeerd ingelicht zijn laat het dan weten, dan wordt ik ook weer wat slimmer

[quote="FJRboy-dirk"]Hoi,
- een nieuwe motor kan je het best over 4?5 jaar afschrijven en hierbij is degressieve afschrijving , eerste jaar 40 % enz ..., mogelijk.Wat is degressieve afschrijving? mag ik dus het eerste jaar 40% aangeven maw
6000 euro volledige prijs dwz 2400 euro aangifte
- een nieuwe motor kan je het best over 4?5 jaar afschrijven en hierbij is degressieve afschrijving , eerste jaar 40 % enz ..., mogelijk.Wat is degressieve afschrijving? mag ik dus het eerste jaar 40% aangeven maw
6000 euro volledige prijs dwz 2400 euro aangifte
Laatst gewijzigd door junior op 28 sep 2004, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er nog geen problemen mee gehad zelfs zonder aanvraagdirkske schreef:Degressief afschrijven MAG pas na schriftelijke toestemming van jouw lokale belastingkantoor.
Niet elk belastingkantoor hanteert dezelfde spelregels, dus hun advies is verplicht.

maar nu en dan lees je soms andere verhalen in M&T

Dus eerst eens informeren is zeker spelen

Ik zou ook in het Gentse moeten gaan wonen precies,
mijn belastingambtenaar is zo gul niet.
Ik heb het ook geprobeerd, j??ren geleden, op die manier,
maar ik werd netjes tot de orde geroepen volgens het boekske.
Met wat rond te neuzen kom ik bij dit uit ....
Voorwaarden :
U dient uitdrukkelijk uw keuze vast te leggen om de vaste activa degressief i.p.v. lineair af te schrijven. U dient hiertoe een formulier (opgave 328 K) bij de aangifte in de inkomstenbelastingen te voegen.
Het eerste jaar schrijft u af door op de aanschaffingswaarde van de vaste activa een vast percent toe te passen dat maximaal het dubbele mag bedragen van het lineaire afschrijvingspercent. Bovendien mag de afschrijving nooit meer bedragen dan 40 % van de aanschaffingswaarde.
De volgende jaren past u dat vaste percent toe op de residuwaarde; m.a.w. op de aanschaffingswaarde min de tot op het einde van het vorige belastbare tijdperk aangenomen afschrijvingen.
Zodra dit vast percent op de residuwaarde een lager bedrag bereikt dan hetgeen lineair op basis van een normale gebruiksduur kan verkregen worden, mag u zonder enige formaliteit voor het lineaire stelsel opteren.
Indienen van de aanvraag
Voorvereisten
FOD Financi?n
Waar
Bij uw taxatiedienst
Hoe
D.m.v. het formulier 328 K dat bij de aangifte in de inkomstenbelastingen moet worden gevoegd.
Op dat formulier moet u per groep van naar hetzelfde percent afschrijfbare activa van gelijke aard vermelden :
de aard van die activa ;
hun aanschaffingswaarde ;
hun normale gebruiksduur ;
het degressieve afschrijvingspercentage dat u toepast.
Wanneer
Zelfde termijn als voor het indienen van uw aangifte in de inkomstenbelastingen.
Offici?le teksten: FISCONET
- Nrs 61/155-201 van de administratieve commentaar op het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
(te bereiken via de trefwoorden : Directe belastingen/ Commentaar van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992/Personenbelasting/Art. 61/ nrs 61/155-201)
- Art. 64 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en art. 36 tot 43 van het Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
(te bereiken via de trefwoorden : Directe belastingen/ Wetgeving/Wetboek van de inkomsten-belastingen 92/WIB 92 art. 49-66bis en Koninklijk Besluit tot uitvoering van het WIB 92/KB/WIB 92 art. 36-43)
www.google.be is uw beste vriend
mijn belastingambtenaar is zo gul niet.
Ik heb het ook geprobeerd, j??ren geleden, op die manier,
maar ik werd netjes tot de orde geroepen volgens het boekske.
Met wat rond te neuzen kom ik bij dit uit ....
Voorwaarden :
U dient uitdrukkelijk uw keuze vast te leggen om de vaste activa degressief i.p.v. lineair af te schrijven. U dient hiertoe een formulier (opgave 328 K) bij de aangifte in de inkomstenbelastingen te voegen.
Het eerste jaar schrijft u af door op de aanschaffingswaarde van de vaste activa een vast percent toe te passen dat maximaal het dubbele mag bedragen van het lineaire afschrijvingspercent. Bovendien mag de afschrijving nooit meer bedragen dan 40 % van de aanschaffingswaarde.
De volgende jaren past u dat vaste percent toe op de residuwaarde; m.a.w. op de aanschaffingswaarde min de tot op het einde van het vorige belastbare tijdperk aangenomen afschrijvingen.
Zodra dit vast percent op de residuwaarde een lager bedrag bereikt dan hetgeen lineair op basis van een normale gebruiksduur kan verkregen worden, mag u zonder enige formaliteit voor het lineaire stelsel opteren.
Indienen van de aanvraag
Voorvereisten
FOD Financi?n
Waar
Bij uw taxatiedienst
Hoe
D.m.v. het formulier 328 K dat bij de aangifte in de inkomstenbelastingen moet worden gevoegd.
Op dat formulier moet u per groep van naar hetzelfde percent afschrijfbare activa van gelijke aard vermelden :
de aard van die activa ;
hun aanschaffingswaarde ;
hun normale gebruiksduur ;
het degressieve afschrijvingspercentage dat u toepast.
Wanneer
Zelfde termijn als voor het indienen van uw aangifte in de inkomstenbelastingen.
Offici?le teksten: FISCONET
- Nrs 61/155-201 van de administratieve commentaar op het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
(te bereiken via de trefwoorden : Directe belastingen/ Commentaar van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992/Personenbelasting/Art. 61/ nrs 61/155-201)
- Art. 64 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en art. 36 tot 43 van het Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
(te bereiken via de trefwoorden : Directe belastingen/ Wetgeving/Wetboek van de inkomsten-belastingen 92/WIB 92 art. 49-66bis en Koninklijk Besluit tot uitvoering van het WIB 92/KB/WIB 92 art. 36-43)
www.google.be is uw beste vriend

N 51°6.165 E 4°20.060