Reisverslag Oostenrijk

Hier kunnen alle verslagen van reizen, hotels en info over buitenlandse reizen gepost worden.
Plaats reactie
Dolf
Status: Offline

Reisverslag Oostenrijk

Bericht door Dolf »

Hallo de mannen

Zoals aangekondigd een kort verslag over mijn vijfdaagse motorreis naar Oostenrijk.
Op 5/9/08 ben ik vertrokken via Duitsland naar Oostenrijk - Landeck - See.Ik had daar een leuk hotelletje geboekt bij de familie Lenz, waar motorrijders zeer welkom zijn.
Ik heb de afstand (937,4 km) in één ruk afgelegd. Af en toe eens gestopt om te tanken en een hapje te eten.
s' morgens om 06.00 uur vertrokken en aangekomen omstreeks 18.00 uur.
De eerste dag van ons verblijf, zeer prachtig weer en begonnen aan een drielandenrit. Vertrokken in See - Landeck
Finstermünpass(1188m) - Stilfserjoch (= Stelvio in Italië en is de tweede hoogste berijdbare pass in Europa(2757m) - Ofenpass - Zernez - Samnaun - Landeck - See. ca 290 km.
Toen ik 's zondags de gordijnen van de hotelkamer opentrok was mijn ochtendstijfheid onmiddellijk verdwenen toen ik het pijpestelen zag regenen. Op ons dooie gemak gaan ontbijten. Met de moed der wanhoop ons toch in ons regenpakje gehesen en vertrokken in de richting van Lochau. Na enkele kilometers te hebben gereden liep het water al uit ons gat. Er was geen plezier meer aan en zijn met een hangende lip terug naar het hotel gereden om ons daar de rest van de dag wat te vervelen.
Maandag 8/9 iets voorzichtiger de gordijnen open getrokken en het weer was weer schitterend.
Vlug gaan ontbijten en weg ermee want de voorgaande regendag moest ingehaald worden.
Vertrokken vanuit See naar Landeck - Imst - Timmelsjoch(passo Rombo 2474m) - Jaufenbpass(2099m) - Penserrpass(2215) - Bolzano - Merano(1508m) - Finstermünspass(1188m) - Landeck - See - goed voor ong. 405 km.
Dinsdag 9/9 terug naar huis vertrokken, maar hebben eerst nog een ritje gedaan met de kabelbaan die ons tot op de top van een berg trok. Prachtig zicht van daarboven-Skigebied.
Om 10.00 uur vertrokken en er onmiddellijk de pees opgelegd.
En wat dacht je, we kwamen België binnen en het begon te regenen, alhoewel het was wat druilregen zodat we niet onmiddellijk onze regenpakken moesten aantrekken.
Thuisgekomen om 21.40 uur en op mijn dagteller stonden 942,3 km.
Vermeldenswaardig: De benzineprijs in Oostenrijk is goedkoper dan diesel. 1,301 €/l.
Het beklimmen van de Stelvio is een sensatie op zich maar het op en afrijden van wielertoeristen is er een plaag.
Let op: Wanneer je over sommige passen wil moet je betalen: Mautstelle: 11 €
Ook wanneer je Zwitserland binnenkomt moet je een vignet kopen of er op voorhand één hebben aangeschaft.
Mijn snelheid lag iets te hoog om tijdig aan zo'n vignettenkiosk te stoppen en ben er voorbij gevlamd.
De hoteluitbater wist mij te zeggen dat als wanneer ze je pakken zonder vignet er een boete van 100 € gevraagd wordt en dan dien je nog eens een vignet te kopen.
Bij de terugreis heb ik mij dan maar een doorgangsvignet gekocht in een tankstation(ong: 8 €)
Voila mijn FJR is ondertussen weer 2510 km ouder en ik ben al terug aan het werk.
Buiten die enige regendag een zeer toffe motorvakantie gehad waar het ons zeker niet ontbrak aan bochtig en kronkelend tweewielig rijplezier.
Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat

Groetjes

Dolf
Jopet

Re: Reisverslag Oostenrijk

Bericht door Jopet »

Hoi Dolf,

Mooi verslag maar waar zijn de foto's.... ;)
Ik heb dat nog gehoord van de Stelvio, ze zeggen dat je deze 's morgens vroeg bij het krieken van de dag moet doen of dat het anders niet te doen is van het verkeer en vooral van de wielertoeristen :o
Volgend jaar zou ik er ook eens geen willen want naar het schijnt is de baan van Davos naar de Stelvio zowat het mooiste dat je kunt berijden, onze vrienden van Top Gear noemde deze route "the world’s best driving road"...

" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes,
Jopet

Jo

Ik had hem eerder in juni al eens gedaan met enkele collega's en nu nog eens. De ondervinding heeft mij dus geleerd dat je er tijdens de weekends niet veel aan hebt. Inderdaad teveel wielertoeristen die aan het eind van hun latijn zigzag over de baan beginnen rijden en dan wordt het wat gevaarlijker. Aan te raden is hem tijdens de week te beklimmen.
divvy

Bericht door divvy »

Mooi en bondig verslagje, maar idd een paar fotokes daar smachten we natuurlijk om. In Zwitserland kost zo een vignetje voor auto's 40 CHF, geldt dat ook voor motoren?
Grtz, Divvy.

Divy

Ik ben ook over de autosnelweg gereden en zoals TOMH zegt moet je alleen een vignet betalen als je de autosnelweg neemt. Toen ik Zwitserland binnen reed was mijn snelheid te hoog om tijdig te kunnen stoppen aan de kiosk op de autosnelweg. Wanneer ze je pakken zonder vignet kost het je 100 euro boete + dan nog eens je vignet. Iik heb mij dus in het terugkomen een doorgangsvignet gekocht voor 4,40€ geldig voor 10 dagen en niet 8 € zoals ik eerder had vermeld.

Dolf
TOMH

Bericht door TOMH »

Vignet in Zwitserland en Oostenrijk = enkel op snelwegen :!:

Tom :razz:
den boete

Bericht door den boete »

Ik droom er van om ook zo eens iets te ondernemen Dolf, maar zolang de kids niet zelfstandig zijn zal het bij dromen blijven.
Wel geniet ik van jullie 'escapes', zeker als er routes en foto's bijzitten.

Hoi Franky
Er bestaat zoiets als een zijspan om de kids mee te nemen, maar dan ga je het moeilijk krijgen in de 48 haarspeldbochten van de Stelvio. Neen grapje, de Stevio zal er vermoedelijk nog wel zijn als je kids zelfstandiger zijn.
Enkele foto's zullen eerstdaags verschijnen.

Groetjes
Dolf
Jopet

Bericht door Jopet »

den boete schreef:Ik droom er van om ook zo eens iets te ondernemen Dolf, maar zolang de kids niet zelfstandig zijn zal het bij dromen blijven
Misschien eens vragen aan het vrouwtje of je niet eens alleen een paar dagen met de moto er op uit mag trekken, je vrouwtje kan dan toch een paar dagen op de kindjes letten en zo kun jij je eens uitleven in de bergen....
Ik heb het geluk dat de mijne zo braaf is dat ik alleen (met mijn zoon) op reis mag vertrekken...
zie mijn reisverslag: viewtopic.php?f=29&t=423" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Jopet
fjrmarcel
Clublid
Clublid
Mijn motor is: FJR1300 AS __ 2014
Regio: Oost-Vlaanderen

Bericht door fjrmarcel »

Jo demannen,
Juist terug van onze reis naar de Dolomieten, wij hebben ook de Stelvio aangedaan maar dan niet zoals op het filmpje ( zonder verkeer). Veel verkeer, volop haarspelbochten( 48 dacht ik ), ik persoonlijk vind het meer een behendigheidsrit dan een vlotte motorrit. Maar het is en blijft een machtige berg die men eens moet bedwongen hebben.
Only after the last tree has been cut down
Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught
Only then will you find
That Money cannot be Eaten
Copantwerp

Bericht door Copantwerp »

schoon foto's :o lelijk chauffereke :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie