Jura en Alpen 2008

Hier kunnen alle verslagen van reizen, hotels en info over buitenlandse reizen gepost worden.
Plaats reactie
FJbaRt
Status: Offline

Jura en Alpen 2008

Bericht door FJbaRt »

Maandagmorgen 08/09, eindelijk is de dag van ons vertrek aangebroken. Tot een stuk in de nacht heeft het oude wijven geregend, maar nu is het eigenlijk droog. De wegen liggen er wel nog nat bij, maar dat laten we niet aan ons hart komen.
We vertrekken in Poperinge om na een rit van een kleine 700 km aan te komen in Bonlieu in de Jura. Mooi hotelletje, gelegen op een helling en met een prachtig uitzicht.
Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
's Morgens de moto's uit de garage en klaar voor een ritje van ongeveer 250 km van Bonlieu naar Albertville, met onderweg de Mont Salève (van waaruit je een schitterend zicht hebt op o.a. de Mont Blanc, het meer van Annecy, en aan de andere kant het meer van Genève), Gorges des Eveaux, Gorges du Borne, Col des Aravis en Col des Saisies. Het belooft een schitterende dag te worden. We starten onder een stralend blauwe hemel.
Op de Col des Aravis begint het dan toch nog te regenen. De regen is precies gemengd met zand en bezorgt een extra kleurtje aan onze machines. We gaan schuilen op een terrasje in Notre-Dame-de-Bellecombe en komen er zowaar enkele bekenden tegen.
Het wordt gelukkig snel opnieuw droog en we rijden verder naar ons hotel in Albertville. We worden daar opnieuw in de watten gelegd en kunnen onze moto's stallen in een ondergrondse garage.
Op woensdag een kortere rit van een kleine 200 km van Albertville naar Valloire, met onderweg de Cormet de Rosselend, de Col de l'Iséran en de Col du Télégraphe. We ontwaken in Albertville met een dreigende hemel. Het is nog droog, maar op de top van de Rosselend begint het toch te regenen. De afdaling doen we in de gietende regen. Beneden, in Bourg-St-Maurice, schuilen we opnieuw op een terrasje en zien we de hemel opentrekken. We kunnen de rest van de rit gelukkig in droge omstandigheden afwerken. De Iséran is echt genieten :) .

Hotel de la Poste in Valloire is een aanrader. Ruime garage, lekker eten en goede kamers.
Op donderdagmorgen is het fris en bewolkt. We hebben een zware dag voor de boeg met een rit van ongeveer 320 km met onmiddellijk de Col du Galibier op het menu, gevolgd door de Glandon en de Madeleine. Daarna rijden we via Albertville naar het drukke Annecy. Onze eindbestemming is Saint-Claude in de Jura. De bewolking is snel verdwenen en het wordt nog een warme dag. De Madeleine wordt de laatste col van betekenis op onze reis. Annecy en omgeving zijn tergend druk en we moeten verschillende keren aanschuiven in de drukke spits. We zijn uitgeput als we aankomen in Saint-Claude. De laatste 10 km werken we af in de regen. Van afwisselend weer gesproken. :razz:
Op vrijdagmorgen vertrekken we in de regen vanuit Saint-Claude. We hebben een rit van 350 km voor de boeg en hopen dat het snel droger wordt. Regenpakken aan en rijden maar. Onze gebeden worden verhoord en na een uurtje stopt het met regenen. Het blijft dreigen, maar we krijgen geen regen meer en kunnen in de namiddag zelfs verder op droge wegen met lange overzichtelijke bochten. :mrgreen: We rijden naar Vittry-le-François waar we verblijven in Hotel de la Cloche. Het is onze laatste avond en we profiteren er nog eens goed van.
Zaterdagmorgen rijden we in Reims de autosnelweg op voor een snelle rit naar huis. Onderweg nog een beetje lichte regen, maar iets na de middag komen we toch droog terug thuis.
Voilà, het zit er weer op. Het was mooi, maar veel te snel voorbij. De weergoden zijn ons al bij al toch nog tamelijk gunstig gezind geweest. We hadden erger gevreesd. De alpenritten hebben we in tamelijk goede omstandigheden kunnen afwerken. Ik heb geleerd dat het in de Alpen toch werken geblazen is met de zware FJR, maar hij heeft me op geen enkel moment in de steek gelaten. We zijn weer een ervaring rijker en we gaan er zeker nog terug. Ik houd de beste herinneringen over aan de Col de l'Iséran. Daar heb ik echt genoten van mijn FJR, van de omgeving en van de rijsensatie. Gewoon zalig.

Groetjes,

Bart
Jopet

Re: Jura en Alpen 2008

Bericht door Jopet »

Hoi Bart,
Mooi verslag, sommige foto's komen me bekend voor, alleen was de kleur van de lucht bij mij wat blauwer ;)
en ja ik dacht hetzelfde op het einde van mijn trip, hier moeten we terugkomen, gelukkig zijn de Alpen groot genoeg dat we zelfs nog verschillende keren zullen kunnen teruggaan :D

Groetjes,
Jo
yamaha

Bericht door yamaha »

Thanks voor het verslag en de foto's.
Die richting moeten we toch ook ooit eens uit.
TOMH

Bericht door TOMH »

:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Tom :razz:
Julle

Bericht door Julle »

Sjieke dinges ginder he mannen, enkel en alleen daarom hou ik een baanmachine

Julle
witse
Moderator
Moderator
Mijn motor is: FJR1300 AE __ 2020
Regio: Antwerpen

Bericht door witse »

Prachtig om te zien , ne mens zou direct vertrekken . :lol: :lol:

Grtjs Luc
Wie regelmatig beweegt , sterft gezonder !!!
Plaats reactie