Electrische massa
Geplaatst: 08 jan 2005, 18:25
Tijdens de nieuwjaarsreceptie hebben onze gekende huistechniekers aan mijn machientje zitten sleutelen om een electrisch probleem te zoeken. Wat we ook probeerden (die 'we' is inclusief ondergetekende die heeft helpen kijken
), steeds opnieuw hetzelfde fenomeen : opzoeken van een geschikt kabeltje waar 12 volt opzat, goed meten met multimeters en zelfs met een scoop, extra voeding geven met een gestabilizeerde voeding... alles klaar ? ok ? Toestel aanschakelen en hup, de spanning valt terug naar 3,5 volt, geen van de toestellen werkt, noch de garmin, nog de autocom, niks, nada.
Tot Dirkske plots zijn eurocentje valt : "dat ding heeft 'begot' geen Massa !"
Even getest met wat extra verbindingen te leggen met mogelijk betere contacten naar de massa, en plots is de oorzaak gevonden. Het frame van de modellen tot en met 2002 heeft helemaal geen massa. Het euvel werd verholpen door het frame te verbinden met het motorblok en inderdaad, nu werkt alles prima.
DUS : iedereen die nog een "oud" model heeft en graag wat extra elelctrische luxe in zijn FJR'tje wil aansluiten, maak eerst een verbinding tussen motorblok of massa van de batterij met uw frame. Meer uitleg te verkrijgen bij onze gekende electiciens Dirkske en Firechief.

Tot Dirkske plots zijn eurocentje valt : "dat ding heeft 'begot' geen Massa !"
Even getest met wat extra verbindingen te leggen met mogelijk betere contacten naar de massa, en plots is de oorzaak gevonden. Het frame van de modellen tot en met 2002 heeft helemaal geen massa. Het euvel werd verholpen door het frame te verbinden met het motorblok en inderdaad, nu werkt alles prima.
DUS : iedereen die nog een "oud" model heeft en graag wat extra elelctrische luxe in zijn FJR'tje wil aansluiten, maak eerst een verbinding tussen motorblok of massa van de batterij met uw frame. Meer uitleg te verkrijgen bij onze gekende electiciens Dirkske en Firechief.