Satelliet radio:
Net zoals bij onze normale klassieke FM-stations ? la Donna, 4FM, Q-music etc. zijn er stations die uitzenden via een satelliet (transponder).
Ze stralen hun programma's op naar de geostationaire satelliet (geostationair = blijft altijd boven hetzelfde punt op aarde hangen), welke het programma terug naar beneden uitstraalt op zeer hoge frequentie's,vanaf 10 Gigahertz. Een klassieke satelliet-tuner voor ontvangst van tv-beelden, heeft meestal ook een aantal radio-kanalen in zijn ontvanger geprogrammeerd. De stations van VRT radio, Nederlandse radio, en veel commerci?le radio's (Veronica, RTL,Yorin FM) zijn te beluisteren.
Voor de ontvangst van de radio-signalen heb je geen schotelantenne nodig, maar zo'n klein vierkant doosje, in koetswerkkleur dat je wel eens aantreft achteraan op de koffer van een dure Audi of Mercedes. BMW heeft een desing antenne op het dak achteraan, in de vorm van een haaievin.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
dirkske schreef:
BMW heeft een desing antenne op het dak achteraan, in de vorm van een haaievin.
Ik weet niet of de "BMW-haaievin" satellietsignalen kan ontvangen, maar een opbouwvoorbeeld van de BMW-5-antenne op een topkoffer:
Verdere info over radio-OPbouwop FJR: http://www.fjr-tourer-deutschland.de/in ... radio.html
Groeten Ruud WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Hallo allemaal
Mijn beste wensen voor een spetteren 2005 !
Eigenlijk heeft mijn vraag niet rechtstreeks te maken met het hier aangehaalde onderwerp, maar misschien weet er iemand van welk merk die topkoffer is waar dat antenneke opstaat . Ik vindt hem zo op het eerste zicht heel mooi
Amaai zeg da'az rap ...
bedankt voor de zeer volledige info
Ik heb ondertussen ook gezien dat de basisplaat voor die koffers aanpasbaar is op de originele basisplaten van andere systemen. Misschien ook rechtstreeks te monteren op een origineel yamaha rekje ? Ik zal eens moeten navragen bij Hein G in Hasselt ...
van Hepco en Becker gekregen: de drager voor op de FJR
ziet er goed uit moet ik zeggen. is niet zo groot als bij Givi
ik zou er een foto opzetten maar ik weet niet hoe ik die hierop krijg ...[/img][/code]
Om efkes terug te komen op seabiker's radio probleem : ik begrijp van de website van XMradio dat dit een soort omzetters zijn, die je toelaten van satelliet-radio te ontvangen op je klassieke FM-radio. Het zijn dus een soort omzetters, die je voor je radio moet plaatsen. Je hebt dus volgens mij nog altijd een klassieke FM radio nodig, of minstens toch nog een audio-versterker gedeelte ???
Of is het zo dat ik mijn headset in mijn helm bv. rechtstreeks kan aansluiten op deze XMradio toestellen ?
Het Verlangen zó groot ... vertrekken de enige optie ...
Kan er iemand meer informatie geven over XM radio's. Vond een site in de US maar weet niet of het in Europa werkt?
Seabiker,
XM radio's zijn niet van toepassing buiten US. (een beetje zoals ASTRA satelliten voor TV's zijn alleen berijkbaar voor europesen)
Ze luisteren op een reeks locale satelliten die wij hier niet kunnen ontvangen.
om XM radio's te gebruiken moet u ook een abonnement beschikken
Wij kunnen alleen hopen dat er iets dergelijk in europa zal bestaan. Tussentijd hebben onze landen DAB ontwikkeld, Digitale audio broadcasting.
Het is niet zo mooi als XM radio, maar het werkt in vlanderen.
DAB audio quality isn't as good as FM and on a decent pair of headphones (we used Grado SR60s) you can clearly hear the digital artefacts even on the higher bit rate stations. But the lack of distortion and background noise is more than worth the trade.