Pagina 1 van 1
strooizout en de motor
Geplaatst: 04 dec 2004, 05:14
door coastfjrke
Sedert anderhalf jaar de trotse bezitter van een fjr.
Graag had ik geweten wat andere motards gebruiken om hun motorfiets te beschermen tegen het strooizout die dezer dagen onze wegen bedekt.
Zelf gebruik ik WD 40 om mijn motor en uitlaten te beschermen.
Zijn er mensen die betere oplossingen kennen?
Groetjes vanaan de kust

Geplaatst: 04 dec 2004, 20:14
door Gobelijn
Ik gebruik geen producten, maar als je na een rit de motor afspoelt, steeds koud water gebruiken. Als het zout te snel oplost, gaat dat de metalen onderdelen aantasten.
Geplaatst: 05 dec 2004, 10:16
door FJRboy-dirk
Hoi,
ik volg hierbij Leo en zal ook steeds m'n motor met koud water grondig afspoelen.
En als er teveel zout gestrooid wordt neem ik de wagen want op glad ijs rij ik niet veilig genoeg

Geplaatst: 05 dec 2004, 23:18
door Gast
Kan je schade voorkomen door onmiddellijk af te spoelen?
Ook als je bijvoorbeeld een paar uur in de pekel hebt gereden?
Of is het dan al te laat?
Geplaatst: 06 dec 2004, 08:32
door marcel
Ik spuit ook altijd met koud water de motor af.
Maar als de motor later droog is spuit ik sommige delen in met siliconenspray, wat op zich waterafstotend is en een goede resistentie heeft tegen zout.
Geplaatst: 06 dec 2004, 19:54
door neeke
Voor de winterrijders is het volgens mijn bescheiden mening beter dat je de alu onderdelen, zoals vorkbenen en achterbrug behandeld met "holle ruimten wax". Dat kan je daar een hele winter mee doorrijden (het heeft geen zicht maar het is beschermd) en daarna afwassen met petroleum en het is terug zoals ervoor. Wel opletten voor remschijven.
neeke
Geplaatst: 06 dec 2004, 20:00
door PC800
@ de vorige sprekers:
Wat is het voordeel van koud water tegenover warm water ?
@ coastfjrke
Ik gebruik alleen water als het motorblok volledig is afgekoeld.
Middelen die ik gebruik zijn:
zuurvrije vaseline voor de velgen, tectyl voor bijvoorbeeld de alu-voetsteunen. Na het verwijderen van de kuipdelen gebruik ik WD-40 om het gehele blok te bespuiten. De rest van de brommer spuit ik in met S100-totaalbeschermer (blijft langer zitten dan siliconenspray).
(dek je remschijven, buddyseat, handgrepen en ruit af tijdens het inspuiten).
Tijdens de gehele winterperiode niets meer aan doen, met uitzondering van de lichten, dashboard, spiegels en ruit.
Na de winterperiode kuip eraf.
Met beleid de hogedrukreiniger hanteren inclusief een goede (motor)reiniger (zie
http://www.fjrijders.net/shop/cosmetica/).
Velgen en uitlaten daarna "behandelen" met petroleum en vervolgens de gebruikelijke poetsbeurt met een lichte cleaner en was.
Geplaatst: 06 dec 2004, 23:39
door erik
Koud of warm water ?
' t zal wel ??n of ander chemisch proces zijn . Mijn gezond verstand zegt eveneens dat het zout beter kan inwerken ( lees corrosieproces ) met warm water .
Bovendien is koud water reeds uitgevonden en veel goedkoper !
Ik heb veel basischemie gehad maar het interesseerde me eigenlijk niet veel , vandaar .
Ik spoel m'n lieveling steeds af met KOUD water na een pekelrit .
Geplaatst: 07 dec 2004, 12:16
door junior
hoe lossen de rijders dit op die elke dag rijden door weer en wind? Hoe dikwijls gebruik je dan de waterslang ?
Geplaatst: 07 dec 2004, 12:51
door Dammer
Ik rij elke dag door weer en wind met de FJR naar 't werk. Ik gebruik niets om te beschermen, maar als er gestrooid is rijd ik 's avonds langs een self car-wash (geen tunnel h?

) en sproei ik de moto even af met zeep en water. 's Winters kan dit 3 maal per week zijn.
Dammer
Geplaatst: 07 dec 2004, 14:31
door PC800
junior schreef:hoe lossen de rijders dit op die elke dag rijden door weer en wind? Hoe dikwijls gebruik je dan de waterslang ?
Ik rij elke werkdag door weer en wind. Om ook nog eens elke dag langs de self carwash te rijden is mij teveel werk en te koud. Ik gebruik gedurende de winter/pekelmaanden dus geen waterslang.