Pagina 1 van 1

ABS OF NIET

Geplaatst: 13 nov 2004, 10:27
door S-POWER
Wie in de club rijd er met ABS en niet en is er echt zo een groot verschil.
Ik vraag het omdat ik een pracht 2e handse weet staan zelfs de kleur is perfect......

Geplaatst: 13 nov 2004, 12:03
door FJRboy-dirk
Hoi,

ik reed reeds met beiden, model 2001 en nu 2003 met ABS, en kan je meedelen dat je dit enkel, het verschil, zal ervaren bij een plots remmaneuver :?

Maar dat heb ik tot nog toe gelukkig niet moeten meemaken :)

Dus als de 2dehandse FJR jou bevalt zou ik zekerst niet twijfelen en er voor gaan :wink:

ABS OF NIET

Geplaatst: 13 nov 2004, 12:07
door s-POWER
FJRboy-dirk schreef:Hoi,


ik reed reeds met beiden, model 2001 en nu 2003 met ABS, en kan je meedelen dat je dit enkel, het verschil, zal ervaren bij een plots remmaneuver :?

Maar dat heb ik tot nog toe gelukkig niet moeten meemaken :)

Dus als de 2dehandse FJR jou bevalt zou ik zekerst niet twijfelen en er voor gaan :wink:
Bedankt Dirk, ga er dit weekend een proefritje mee doen.

Geplaatst: 13 nov 2004, 13:20
door erik
Kan het echt niet beoordelen . Ik heb m'n ABS nog niet weten ingrijpen .
Ik hoop eveneens dat het nooit nodig zal zijn en zeker niet op glad wegdek . Persoonlijk betrouw ik die dingen niet 100 % . Ik besef anderzijds wel dat het ongeluk in een klein hoekje ligt te wachten . Een noodrem ( tot op heden nog nooit moeten uitvoeren ) kan de beste motard overkomen .

Geplaatst: 14 nov 2004, 08:48
door karl
Ik ben van oordeel dat je het ding moet proberen. Het staat er toch op h?. Zoek de grenzen van je motor op, in noodsituaties heb je dan misschien ruimte over.
Neem een met zand gevulde fles en rij op een zondag naar een verlaten Carrefour parking. Rij tegen 40 per uur richting fles en geef een meter of 20 voor de fles een remmanouvre. Kijk niet naar de fles, anders rij je ze gegarandeerd omver. Kijk naar je ontsnappingsroute. Ik geef je op een briefje wanneer je voor de eerste keer je ABS hoort aanslaan dat je van schrik rechtdoor gaat.
Niet wachten op dat ene gevaarlijke moment, op voorhand experimenteren. Als het dan ooit zover moet komen, weet je wat je moet doen.
Speel met je motor !

Geplaatst: 14 nov 2004, 23:42
door verkenner
ABS vooraan heb ik nog nooit nodig gehad (gelukkig)
ABS achteraan slaat toch wel iets te snel aan denk ik.

Achteraan vind ik van mezelf dat ik die zeer gevoelig kan hanteren. Ik heb dus de neiging om te zeggen dat ik hem dus eigenlijk alleen vooraan zou willen.

Maar ja, als ik ooit eens een noodstop zal moeten uitvoeren in de draai, dan zou die ABS achteraan ook wel eens nuttig kunnen zijn vermoed ik...

Zou dat eigenlijk kunnen, ABS achteraan alleen uitschakelen?

Re: ABS OF NIET

Geplaatst: 16 nov 2004, 20:59
door GTRichard
S-POWER schreef:Wie in de club rijd er met ABS en niet en is er echt zo een groot verschil.

Ik had mijn FJR met ABS 1 week moest een noodstop maken bij ongeveer 60 km p/uur voor een hond. Ging goed op vochtig wegdek.
Bij een training Voortgezette rijoplijding op een natte baan bij 100 km vol in de rem, dan merk je hoe snel je stil staat.
Noodstop in een bocht maken hetzelfde, met ABS sta je zo stil voor het ongeval of obstakel, diegene die zonder ABS reden moesten eerder in de rem of uitwijken.
Ik ben er zeer tevreden mee en zeker na de rij opleiding durf ik ook beter gebruik te maken van de rem handel.

Grt. FJRichard

Geplaatst: 16 nov 2004, 21:06
door Gobelijn
FJRichard, kan je een klein beetje groter lettertype gebruiken. Ik moet altijd zitten turen om jou berichten te lezen. Dank je

Geplaatst: 17 nov 2004, 12:49
door sideleaner
De ABS slaat inderdaad redelijk snel aan op het achterwiel, dit is normaal omdat er weinig neerwaartse druk is op het a-wiel bij het remmen. de massa gaat immers door het inveren van de voorvork naar voor. maar het is wel plezant bij sportief rijden. je kan bij hard afremmen de abs-grens opzoeken en zo een beetje driften met het achterwiel zoals de gp rijders. heel plezant !