yourt schreef:Mijn top drie:
1: Conti road attack ( achter en voor)
2: Mez 6 (achter en voor)
3: Bt-020nt (achter) en Bt-010(voor)
Arthur, die top drie bleek al uit je posts hier
Maar nu weer serieus:
The brand-new BT-020 cleared every technical high level goal, most notably the unsurpassed wet performance.
performance criterion - grip, handling, high-speed stability, wet performance, and balance.
Van Bridgestone zelf... en wat ik op allerlei fora lees is dat die 10 en die 20 niet zo gigantisch veel schillen qua handling. Sommigen vinden de 20 beter op nat, anderen eerder de 10. Ik heb het geluk

gehad om onlangs op Folembray mijn 10 te mogen rijden op nat wegdek, en die werd daar netjes warm (warmer dan Metzelers, Pirelli,...). dwz volgens mij dat die band bij lagere temperaturen en op nat wegdek zijn ding doet, punt. Een echte raceband heeft een hogere werktemperatuur en die bereik je niet onder die omstandigheden.
Waarmee ik maar wil zeggen (of vragen): wat zijn jouw vergelijkingscriteria dan wel? Je prijst de conti aan als een goede band op alle vlakken (homogeen noemde je het), en dat heb ik nog al gelezen en gehoord. De BT010, dat heb ik gehoord, en nu heb ik het geproefd. De Dragon GTS had ik, en die is ook homogeen etc..., maar de BT010 is superieur. Op elke motorfiets? Op mijne zelfde moto met zelfde rijstijl, op droog EN NAT, rechtdoor en in de bocht, voor woonwerk, Ardennenritjes en circuittoestanden. De BT010 is stabieler rechtdoor en beter op helling tov de Dragon GTS, en da's voor mensen met verschillende smaken dezelfde keuze. GEwoon de betere band. Trouwens, gezien de prijs spreekt de Conti me zeer aan om te proberen als ik mijn BT010 kan verslijten tijdens wat nog rest voor ik op een nieuwe motor stap...
Pirelli GTS en bt-020nt zijn toersportbanden, de bt-010 is een sportband.
? Zo worden ze geprofileerd en verkocht ...

Maar wat is het echte verschil? Ben je Conference met Jonagold aan 't vergelijken? Of Doyenn? met Jonathan?

Beste yourt,
"De nieuwe sportmax maakt gebruik van vernieuwende technologieen om ongeevenaarde prestaties te kunnen aanbieden zowel op natte als droge weg" Dit is komt uit een folder van Dunlop
"om het voorwiel te ontlasten, moet u :1 een goede arts raadplegen
2 een paar Michelin banden monteren" En dit komt uit een folder van....ja...ja...Michelin
Begrijp je?? Dit is publiciteit......

.....elk merk zegt dat zij de beste en de langste hebben...kijk maar eens naar VTM
Al? ik zie dat je het niet begrijpt, ik zal het nog eens uitleggen.
bt-020nt = toersportband
bt-010 = sportband
Waarom? Omdat het gebruikte compound van de bt-10 zachter is dan dat van de bt-20 en het karkas anders is opgebouwd om sneller te kunnen sturen, groter vlak op hellingshoek te hebben...enz
Dus: bt-020 gaat langer mee(harder compound) als een bt-010, maar door het zachtere compound heeft de bt-010 meer grip als de bt-020
Zachtheid: wordt uitgedrukt in " shore " (zoals druk in bar)
Des te lager het cijfer des te zachter de band.....dus VB: 80shore is harder dan 60shore...begrijp je?
Dus hier even enkele officiele metingen (van MW maart 2003):
deze metingen zij gedaan bij een buiten temperatuur van 22? en voor en na het zelfde aantal ronden op circuit met de zelfde bandendruk
bt-010: koud 68shore en warm 56shore temp band= 42?
bt-020: koud 69shore en warm 62shore temp band= 50?
Wat kunnen we hier uit leren?.....de bt-010 is zachter, dus meer grip, en een hogere gebruikstemp.= hij is zachter bij een lagere temperatuur en het duurt langer voor hij over die temperatuur is..dus de grip blijft langer aanwezig tot aan de max temperatuur....begrijp je?
De bt-020 is harder dus minder grip, veel sneller aan zijn max temperatuur en gaat als gevolg dan ook sneller glijden omdat hij te warm wordt. Dit omdat de gebruikstemp lager is. Op circuit wil dit zeggen dat je met een bt-020 een ronde langer moet opwarmen(om hem zacht te krijgen) dan de bt-010, maar dat je ook vroeger moet stoppen, anders wordt hij te warm en gaat hij glijden. terwijl je met de bt-010 nog lekker kan verder gassen omdat hij een hogere gebruikstemperatuur(range) heeft.
Heel knap van je

dat je zomaar met de losse vinger enkele graden verschil kan voelen, ik heb de temperaturen even voor je opgezocht(zelfde test).
Gemeten met een geeikte temperatuur meter (niet met de vinger)
Mez1: 42? en Mez4: 57?
Pirelli diablo: 37? en GTS52?
Bt-010: 42?
blijkbaar is die vinger van jou niet zo betrouwbaar, ik zou toch maar een termometer gebruiken als je nog eens ziek wordt.
Ivm circuit banden kan ik je vertellen dat die dingen speciaal op temperatuur range worden gemaakt en bepaalde merken hebben er zelfs al vanaf 12? buitentemperatuur......en die rij je perfect warm....slecht geinformeert yourt!
Nat en droog: niet alleen het compound maar het aantal groeven en de diepte daarvan bepalen de grip op natte oppervlakten. Daarom hebben regenbanden(circuit) een heel zacht compound en lijken ze een beetje op cross banden(heel veel groeven=profiel).....bij veel water zal je met de bt-020 iets beter af zijn daar hij meer groeven heeft dan de bt-010 en het water beter kan verwerken en bij minder water zal de bt-010 beter presteren daar het compound zachter is.....begrijp je?
Nogmaals, een GTS met een bt-010 vergelijken is appelen met peren vergelijken. Een GTS is een toersportband en een bt-010(vervangen door bt-014) is een sportband. Ook de mez6 en de conti zijn toersportbanden en zo vergelijk je ze ook.
Welke vergelijkingscriteria? Gewoon harde feiten zoals ik op deze pagina al heb opgenoemd, en die komen uit officiele testverslagen en zijn ook in elke instructeurs cursus terug te vinden.Zelf heb ik vorig jaar een setje GTS, mez4, pilot road,bt-020, en bt-010 versleten......ja..tel maar uit 43000km op ??n jaar(wel drie keer op verlof geweest, dat telt door h?). Kom gerust eens een cursus volgen(niet gratis h?), wij geven ook circuit stages(
www.motour.be), dan mag je eens op mijn motor rijden om het verschil te voelen.Pffffffff...normaal wordt ik voor z'n uitleg te geven betaald h?...
Groeten