Pagina 1 van 1

Schudden

Geplaatst: 10 jun 2007, 15:44
door Crusader
Ik heb al een tijdje in de gaten dat mijn stuur nogal hevig "schudt" als ik ongeveer 70 km per uur rijdt. Bandendruk is normaal. Iemand idee waar oorzaak kan liggen ?
:idea:

Geplaatst: 10 jun 2007, 18:17
door Thunderace
Wielen is laten uitbalanceren....?

Geplaatst: 10 jun 2007, 19:12
door LiThiLu
juust of een slechte band

Geplaatst: 10 jun 2007, 20:04
door Julle
Wss voorband versleten, zoniet laten uitbalanceren

Julle

Geplaatst: 10 jun 2007, 20:50
door dartagnan
@pompierke,

met welk merk voorband rij je ?
Heel waarschijnlijk ligt het aan de slijtagevlakken op je voorband. Heb hetzelfde voorgehad met nen BT020.

Greetz,

Serge

Geplaatst: 11 jun 2007, 07:29
door Crusader
Momenteel ligt er een Bridgestone BT020 op. Heeft circa 8000 km en is zeker nog niet versleten. Bandendruk is OK. Heb mij al laten vertellen dat een stuurdemper de oplossing zou zijn ?

Geplaatst: 11 jun 2007, 08:05
door dartagnan
@pompierke,

nen stuurdemper op een FJR is niet nodig. Dat is weggegooid geld.

Vervangen die voorband door, als je Bridgestone blijft prefereren, nen BT021.
Profieltekening van de BT021 is volledig anders dan zijn voorganger, omdat ze bij de BT020 verschillende klachten hebben gekregen voor "ingekapte slijtage" of "cuppen", volgens een vertegenwoordiger van het merk

Hoe herken je dit :

strijk met je handpalm in beide richtingen over het loopvlak van de band. Als je dan hobbels voelt (zaagtandeffect) is de band "gecupt" en kan deze beter vervangen worden.

Mvg,

Serge

Geplaatst: 11 jun 2007, 11:26
door LiThiLu
zit momenteel ook met een gecupte voorband, de achterband is in zeer goede staat.
Zou je een BT021 voorband mogen combineren met een BT020 achterband?

grtjs
Carel

Geplaatst: 11 jun 2007, 11:58
door dartagnan
Carel,

dit vormt geen enkel probleem.

De bandenboer of dealer kan natuurlijk het tegendeel beweren, maar die bekijken alles commercieel :wink:

Er zijn er zelfs die probleemloos vooraan BT021 steken en achteraan nen BT014, en dat niet alleen bij FJR-rijders, zelfs beemers doen het.


Greetz,

Serge

Re: Schudden

Geplaatst: 11 jun 2007, 13:54
door blackie
pompierke schreef:Ik heb al een tijdje in de gaten dat mijn stuur nogal hevig "schudt" als ik ongeveer 70 km per uur rijdt. Bandendruk is normaal. Iemand idee waar oorzaak kan liggen ?
:idea:
Balhoofdlager los of versleten??

Ik heb het ook gehad en met het lager iets vaster te zetten loopt em terug zoals het hoort :wink:

Geplaatst: 11 jun 2007, 18:24
door Crusader
@Blackie : balhoofdlager zou nog niet versleten mogen zijn, heb FJR nieuw gekocht in augustus 2006, los misschien wel. Best eens binnen gaan bij dealer denk ik....

Geplaatst: 11 jun 2007, 18:31
door jps
Het schudden rond de 70 km per uur is noemt men een low speed wobbel het kan geen kwaad maar is geen fijn gevoel het wordt erger naar mate de voorband slechter wordt.
Ik heb het ook gehad met een fazer met een bt 020 voorband, maar met een nieuwe bt 014 voorband was het op de fazer nog erger die band heb ik ook direct omgeruild voor een bt 020 toen was het weg maar na ar mate er meer km mee gereden waren kwam het langzaam weer terug.

Geplaatst: 12 jun 2007, 13:17
door FJRrider38
Tweemaal met de BT020 dit fenomeen gehad, nu met een Z6 geen problemen meer. De BT020 voorband is gewoon een mislukking. :D

Geplaatst: 12 jun 2007, 13:33
door In Extremo
Inderdaad, met de Z6 heb ik het nog niet mogen meemaken, behalve als de voorband al redelijk op is en ik laat het stuur los, maar dat is niet meer als normaal.
Voorlopig heb ik de grenzen van de Z6 nog niet gevonden, wel van het loopvlak maar niet van de grip.
En niet omdat ik ze niet probeer te zoeken, maar gewoon omdat de band zoveel grip en vertrouwen geeft
zowel op het droge als in de regen.
We zijn via de Vogezen (colletjes) naar Oostrerijk (Austria 2007) geweest en dan terug via het Zwarte Woud (nog colletjes)
en ik heb op geen moment iets verkeerd gevoeld met deze banden ondanks het feit dat we ginder redelijk wat
metaal hebben laten liggen.
De voetjes zijn weer een stuk lichter. :twisted:

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 12 jun 2007, 18:30
door marcel
Als je voor altijd van de ' jimmy ' vanaf wilt zijn moet je het onderste balhoofdlager vervangen door een kegellager.( en nog beter het bovenste ook )
Ik heb dit eens gedaan bij mijn vorige motor. ( na het plaatsen van nieuwe set banden en 2 keer de uitbalansering gecontroleerd )
Weg was de trilling rond de 70 ? 80 km per uur.
Sommige dealers hebben ze op voorraad voor verschillende motoren en types.

Geplaatst: 12 jun 2007, 18:52
door alexxjr
Hetzelfde voorgehad met de BT020. 'Schubben' begon op 5000km, Trillen zo rond de 8000km. Bij groot onderhoud 10.000km continentals laten leggen, probleem opgelost. 8)

banden

Geplaatst: 12 jun 2007, 19:35
door banan
Andere band laten steken en alles opgelost BT021

Geplaatst: 12 jun 2007, 20:02
door TOMH
Ik had het ook met mijn FJR, (160km/h)
m'n dealer(Vromoto, Beveren-leie) heeft dan het voorwiel uitgebalanceerd en de spelling op het balhoofdlager bijgeregeld en nu is het perfect.

mvg
Tom :P