Pagina 1 van 1

Bandenspanning

Geplaatst: 12 mar 2007, 05:19
door Crusader
Is het normaal dat de bandespanning in om het even welke toestand (minimum en maximum belading) hetzelde is ???? :roll:

Geplaatst: 12 mar 2007, 11:26
door In Extremo
Om de logische reden en zeker vanuit eigen ervaring .... Neen !

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 12 mar 2007, 16:56
door dirkske
Misschien een tipke ... probeert uw bandenspanning altijd met dezelfde meter te meten. Voorbeeld : tussen de digitale meter in het benzinestation en de meter thuis van mijn compressor, zit een verschil van 400 gr.

Geplaatst: 12 mar 2007, 17:57
door Julle
dirkske schreef:Misschien een tipke ... probeert uw bandenspanning altijd met dezelfde meter te meten. Voorbeeld : tussen de digitale meter in het benzinestation en de meter thuis van mijn compressor, zit een verschil van 400 gr.
Heel juist Dirkske, ik ga me een geijkte kopen
Julle

Geplaatst: 13 mar 2007, 17:26
door unny1
In de handleiding van model 2007 is er geen verschil in de bandenspanning.
wat ook de belading mag zijn 2.7 en 2.9

Geplaatst: 13 mar 2007, 20:09
door In Extremo
Tegen een handleiding kan ik echt niet op .... :cry:

Maar mijn ervaring, gevoel en andere motoren, schreeuwen toch wat anders uit !

Als je weet dat ze op het circuit met 50 grammetjesdrukverschil werken, dat zal waarschijnlijk ook voor niets goed zijn .?

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 24 mar 2007, 20:42
door breydels
In de versie 2005 is het 2.5 voor en achter en 2.9 achter wanneer het gewicht meer dan 90 kg bedraagt. Als je snel rijdt is het 2.5 overal

Geplaatst: 11 apr 2007, 12:48
door Lucvh
Volgens de handleiding hier op de side zou ik met 2,5 voor en 2.9 achter moeten rijden.
Banden zijn bij de dealer op 2,2 gezet.
Heb er nu nog niet zoveel mee gereden maar vooraan heb ik het gevoel dat de band te weinig druk heeft.
Wat zou ik het best volgen: handleiding of instelling van dealer? Heb een 2004

Groetjes Luc

Geplaatst: 11 apr 2007, 12:58
door fjrMarcel
Hallo Luc
Bij mij zit er altijd 2,5 vooraan en achteraan 2,9 zo is het voor mij het best.

Geplaatst: 11 apr 2007, 15:12
door In Extremo
Vooraan steeds 2,5 en achteraan heb ik nu in de Eifel 3,15 gezet om goed te kunnen rijden.
Stond op 2,9 maar ik heb Julle eens laten kijken tijdens het rijden en dan hebben we hem een stukje harder gezet.
Waardoor het gevoel een stuk beter werd.

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 11 apr 2007, 19:11
door Julle
Ja ik reed achter Michel en tijdens belasting (duo, koffers en met tractie) vond ik de band in contact met het asfalt al te bol staan. Hij heeft er dan wat druk bijgeblazen met een positiever gevoel tot gevolg. Dus zelf proberen en aanpassen naarmate de lading en rijomstandigheden.
Julle

Geplaatst: 20 apr 2007, 13:45
door blackie
In Extremo schreef:Vooraan steeds 2,5 en achteraan heb ik nu in de Eifel 3,15 gezet om goed te kunnen rijden.
Stond op 2,9 maar ik heb Julle eens laten kijken tijdens het rijden en dan hebben we hem een stukje harder gezet.
Waardoor het gevoel een stuk beter werd.

Groetjes,
Michel
Amaai, een FJR is dus een rare moto. Bij mijn vorige moto's moest ik eerder de druk verlagen bij sportievere ritten (ardennen, eifel, zwarte woud...) en al zeker bij hoge temperaturen.
Ben ik dan altijd mis geweest??

Je moet eens je bandendruk meten als je op een zomerse dag eens serieus aan het "pullen" bent geweest. Niet verschieten dat de bandendruk gestegen is h?. Hoe warmer de band, hoe hoger de druk komt. Daarom verlaag ik druk dan, om dan niet te hoog te komen.
Meestal verlaagde ik de druk tot 0,5 bar tov de originele druk. Bij echt warm weer (hittegolf) durvde ik soms nog lager gaan.

Greetz

Frank

Geplaatst: 20 apr 2007, 13:49
door In Extremo
Hoe meer gewicht, hoe hoger de druk.
Bij sportiever rijden de druk een beetje verlagen kan inderdaad geen kwaad.

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 20 apr 2007, 13:51
door blackie
In Extremo schreef:Hoe meer gewicht, hoe hoger de druk.
Bij sportiever rijden de druk een beetje verlagen kan inderdaad geen kwaad.

Groetjes,
Michel
Maar had je dan geen problemen met zoveel druk?

Geplaatst: 20 apr 2007, 13:53
door In Extremo
Neen, waarom zou dat problemen geven ?
Een te platte band wordt veel warmer als een band op druk.

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:00
door FJRrider38
Op de band staat wel hoeveel de Max druk mag zijn.
Ook even mee rekening houden.
Op mijn MEZ6(C) staat max druk 2.9 bar

Geplaatst: 20 apr 2007, 20:18
door Gorky-GSA
In Extremo schreef:Hoe meer gewicht, hoe hoger de druk.
Bij sportiever rijden de druk een beetje verlagen kan inderdaad geen kwaad.

Groetjes,
Michel
nen traktor weegt meer dan ons machien en der gaat 600gr druk in :D en in een fietstube pompen ze 12kg
een beetje meer of minder kan zeker geen kwaad maar niet overdrijven :wink: "ik heb dat nie tegen u h? Michel" :oops:

Geplaatst: 21 apr 2007, 11:14
door bgey
Julle schreef:
dirkske schreef:Misschien een tipke ... probeert uw bandenspanning altijd met dezelfde meter te meten. Voorbeeld : tussen de digitale meter in het benzinestation en de meter thuis van mijn compressor, zit een verschil van 400 gr.
Heel juist Dirkske, ik ga me een geijkte kopen
Julle
Excuses dat ik hier zo ineens een maand terug achteruit spring :oops: , maar hoe weet je of een meter geijkt is? Zijn in weze al die digitale meters in de winkel geijkt of moet je ergens op letten? Merk / aanduiding?

Geplaatst: 21 apr 2007, 11:15
door bgey
dubbel... :evil: :oops: