Pagina 1 van 1

Probleem met koeling motor

Geplaatst: 22 sep 2006, 16:38
door FJbaRt
Ik heb al bijna anderhalve week problemen met de afkoeling van mijn motor. Normale werkingstemperatuur is 2 blokje (model 2003). Ik ondervind nu dat mijn motor sneller dan normaal opwarmt en trager dan normaal terug afkoelt. Vooral bij traag rijden in stadskernen enz... krijg ik sneller een verhoging van de temperatuur naar 3 en zelfs 4, tot uitzonderlijk zelf 5 blokjes :angry4: . De ventilator doet dan wel zijn werk, maar het duurt allemaal wat langer dan voordien tot ik terug de normale 2 blokjes krijg. Vorige zaterdag heb ik zelfs een 50-tal km autosnelweg gereden met mijn temperatuurmeter op 3 blokjes. Heb dit vroeger nog nooit gehad.
Zolang ik aan normale snelheden kan rijden is er geen probleem. Maar zodra ik dien te vertragen voor een stadskern of een file en de motor de kans krijgt om warmer te lopen, dan begint het probleem.
Ben zopas eens binnengesprongen bij mijn dealer. Hij zegt dat het waarschijnlijk een probleem is met een sensor. Ik moet mijn FJR eens binnenbrengen om alles te laten uitmeten. Dit moet uiteraard gebeuren met een koude motor. Weeral nen dag mijnen brommer kwijt. :evil:
Zijn er hier nog fjrijders die een dergelijk probleem gehad hebben ? Wat zijn jullie ervaringen hiermee ? Wat denken de techneuten onder ons ?
Iemand een idee van de kosten ? Heb drie weken geleden nog een groot onderhoud gehad + twee nieuwe banden :? . Prijs : 525 ?.
Als ik nu opnieuw zware kosten heb, mag ik thuis niet meer binnen :D :D .
Enfin, mijn beestje moet in orde staan. Ik kan hem alleen zo moeilijk missen. Ik gebruik hem om naar mijn werk te gaan.
Miserie....miserie... :D

Groetjes,

Bart

Re: Probleem met koeling motor

Geplaatst: 22 sep 2006, 18:16
door pesseyur
FJbaRt schreef:Ik heb al bijna anderhalve week problemen met de afkoeling van mijn motor. Normale werkingstemperatuur is 2 blokje (model 2003). Ik ondervind nu dat mijn motor sneller dan normaal opwarmt en trager dan normaal terug afkoelt. Vooral bij traag rijden in stadskernen enz... krijg ik sneller een verhoging van de temperatuur naar 3 en zelfs 4, tot uitzonderlijk zelf 5 blokjes :angry4: . De ventilator doet dan wel zijn werk, maar het duurt allemaal wat langer dan voordien tot ik terug de normale 2 blokjes krijg. Vorige zaterdag heb ik zelfs een 50-tal km autosnelweg gereden met mijn temperatuurmeter op 3 blokjes. Heb dit vroeger nog nooit gehad.
Zolang ik aan normale snelheden kan rijden is er geen probleem. Maar zodra ik dien te vertragen voor een stadskern of een file en de motor de kans krijgt om warmer te lopen, dan begint het probleem.
Ben zopas eens binnengesprongen bij mijn dealer. Hij zegt dat het waarschijnlijk een probleem is met een sensor. Ik moet mijn FJR eens binnenbrengen om alles te laten uitmeten. Dit moet uiteraard gebeuren met een koude motor. Weeral nen dag mijnen brommer kwijt. :evil:
Zijn er hier nog fjrijders die een dergelijk probleem gehad hebben ? Wat zijn jullie ervaringen hiermee ? Wat denken de techneuten onder ons ?
Iemand een idee van de kosten ? Heb drie weken geleden nog een groot onderhoud gehad + twee nieuwe banden :? . Prijs : 525 ?.
Als ik nu opnieuw zware kosten heb, mag ik thuis niet meer binnen :D :D .
Enfin, mijn beestje moet in orde staan. Ik kan hem alleen zo moeilijk missen. Ik gebruik hem om naar mijn werk te gaan.
Miserie....miserie... :D

Groetjes,

Bart
Ik heb dagelijks drie tot vier blokjes (centrum Brussel), en ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook bijna niet aan die twee geraak (Brussel-Ninove), moet ik mij nu ook zorgen maken ?

Geplaatst: 24 sep 2006, 18:51
door FJR02
ik heb zolang ik rij 2 blokjes, ventilatoer en 4 blokjes enkel bij minuten lang filerijden.
zo"n rooster voor de radiator geplaatst?

Geplaatst: 24 sep 2006, 19:00
door pesseyur
FJR02 schreef:ik heb zolang ik rij 2 blokjes, ventilatoer en 4 blokjes enkel bij minuten lang filerijden.
zo"n rooster voor de radiator geplaatst?
Ik niet. Maar ik ben da wel van plan. En als ik u relaas lees, is da zo ongeveer (eer 3 dan 2 maar ik rij dan wel van rood licht naar rood licht op de expresweg) hetzelfde als bij mij, alles ok dus.

Thks,

Geplaatst: 25 sep 2006, 00:33
door Raketman
Kweetniet in hoeverre de vergeljiking tussen een 2003 en een 2006 opgaat (andere boordcomputer) maar die van mij zit bij normaal gebruik tussen 3-5 blokjes, vanop het moment dat het iets trager gaat (druk verkeer, hogere buitentemperatuur) direct naar 5-6.
Bij langdurig traag rijden (trage maneuvers op't werk bvb) 6-7 met ventilator.

Geplaatst: 25 sep 2006, 12:44
door FJbaRt
FJR02 schreef:ik heb zolang ik rij 2 blokjes, ventilatoer en 4 blokjes enkel bij minuten lang filerijden.
zo"n rooster voor de radiator geplaatst?
Geen rooster voor de radiator. Ik doe mijn FJR volgende week binnen. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,

Bart

Geplaatst: 25 sep 2006, 13:26
door FJRrider38
Het model 2006 heeft wel meer blokjes dan het model 2005
Met mijn machien ben ik nooit boven de 4 gegaan. Bij 4 springt trouwens de ventilator aan tot hij terug zakt naar 3 blokjes.

Geplaatst: 25 sep 2006, 22:27
door Varadero
Raketman schreef:Kweetniet in hoeverre de vergeljiking tussen een 2003 en een 2006 opgaat (andere boordcomputer) maar die van mij zit bij normaal gebruik tussen 3-5 blokjes, vanop het moment dat het iets trager gaat (druk verkeer, hogere buitentemperatuur) direct naar 5-6.
Bij langdurig traag rijden (trage maneuvers op't werk bvb) 6-7 met ventilator.
Idem :wink:

Geplaatst: 26 sep 2006, 20:34
door dirkske
Model 2003-2005 : normaal rijden 2 tot 3 blokjes, vanaf het 4?de blokje gaat de ventilator op, maar mijne heeft nog nooit het 5?de doen oplichten, zelfs niet met de radiatorbeschermer ervoor.
Meten is weten, ik heb zo'n digitale Fluke-temperatuurmeter, waarbij je een kleine sonde overal tegenaan kunt prikken, die de temp. geeft.
Mogelijke problemen ... radiator vervuild, thermostaat die blijft haperen, te weinig koelvloeistof misschien ?
Thermostaat is levensbelangrijk, de mechanische eigenschappen veranderen door vervuiling of kalk bv. geeft dat direct een verandering van de werkingstemperatuur, of de hysteresis.

Geplaatst: 26 sep 2006, 23:32
door Gobelijn
Amaai Dirk, gij hebt universiteit gedaan zeker ?
"hysteresis." dat ken ik niet zelle,
"viaduct" is het moeilijste woord dat ik ken. :twisted: :P

Geplaatst: 27 sep 2006, 06:08
door dirkske
Stel, uwe thermostaat gaat open bij 92? , het water koelt af, en de thermostaat sluit pas bij 88?, dan is de hysteresis 4?, wat een normale waarde is. Door vervuiling loopt die op tot 10-15?, waardoor de uiterste temperaturen steeds verder uit elkaar komen te liggen.

Op een gegeven moment gaat uwe thermostaat misschien pas open bij 110?. Water kookt bij 100?, maar door de druk in het systeem verschuift de dampgrens naar bijvoorbeeld 115?, waardoor ge dus water van 110? kunt hebben zonder dat het kookt. ( look up: warmte-enthalpie :D ).
Of in't slechtste geval, het water kookt al bij 102? door drukverlies in het systeem, en dan gaat de thermostaat pas open.
Die t?-waarden niet te zwart-wit nemen , de aggegratietoestand van water verandert dan ook niet met een halve graad verschil, voor de omgang van water naar stoom alleen al, is behalve voor het temperatuurverschil ook een h??l pak energie nodig.


Prof. Drs. Ing.
dirkske.

Geplaatst: 27 sep 2006, 17:51
door FJbaRt
dirkske schreef:Model 2003-2005 : normaal rijden 2 tot 3 blokjes, vanaf het 4?de blokje gaat de ventilator op, maar mijne heeft nog nooit het 5?de doen oplichten, zelfs niet met de radiatorbeschermer ervoor.
Meten is weten, ik heb zo'n digitale Fluke-temperatuurmeter, waarbij je een kleine sonde overal tegenaan kunt prikken, die de temp. geeft.
Mogelijke problemen ... radiator vervuild, thermostaat die blijft haperen, te weinig koelvloeistof misschien ?
Thermostaat is levensbelangrijk, de mechanische eigenschappen veranderen door vervuiling of kalk bv. geeft dat direct een verandering van de werkingstemperatuur, of de hysteresis.
Ik heb in de laatste twee weken al twee keer het 5de blokje zien oplichten. Voordien nooit gezien (bijna 40.000 km). 't Is daarmee dat ik er niet gerust in ben. Aan de koelvloeistof ligt het niet. Door omstandigheden kan ik maar op 10 oktober naar mijn dealer om alles eens uit te meten. Ben eens benieuwd.
Voor de rest reageert de motor zoals anders. Ik blijf dus voorlopig doorrijden. Woon-werkverkeer is geen probleem.

Groetjes,

Bart

Geplaatst: 29 sep 2006, 16:58
door FJR02
Gobelijn schreef:Amaai Dirk, gij hebt universiteit gedaan zeker ?
"hysteresis." dat ken ik niet zelle,
"viaduct" is het moeilijste woord dat ik ken. :twisted: :P
hysteresis komt ook voor in huwelijken, het is het verschil tussen de gemiddelde tijd eer het erop zit en de lange tijd dat alles terug is afgekoeld!

Geplaatst: 30 sep 2006, 05:01
door witse
Hoy de manne , ik heb een 2005 en die heeft nog nooit verder geweest dan 4 blokjes , als het 4 blokje erop komt dan springt direct de ventilator op maar dat gebeurd alleen als ik moet aanschuiven aan de lichten . Nog nooit geen problemen mee gehad en er staan nu toch meeer dan 33000 km op dus . :lol: de mijne zal ne goeie zijn he


Grtjs Luc

Geplaatst: 05 okt 2006, 09:34
door Gobelijn
FJR02 schreef:
Gobelijn schreef:Amaai Dirk, gij hebt universiteit gedaan zeker ?
"hysteresis." dat ken ik niet zelle,
"viaduct" is het moeilijste woord dat ik ken. :twisted: :P
hysteresis komt ook voor in huwelijken, het is het verschil tussen de gemiddelde tijd eer het erop zit en de lange tijd dat alles terug is afgekoeld!
Aha, en is daar iets aan te doen ? Want vroeger duurde dat preciees veel langer. Ik zal mijn termostatteke eens laten nazien.

Geplaatst: 10 okt 2006, 21:56
door FJbaRt
Vandaag binnen geweest bij de dealer. In de kabelboom zaten enkele ge?xideerde verbindingen die slechte contacten veroorzaakten. De contacten werden vervangen en alles zou nu moeten opgelost zijn. Ik ondervind het komende zondag wel.

Groetjes,

Bart

Geplaatst: 10 okt 2006, 23:29
door Johnny
Gobelijn schreef: Want vroeger duurde dat preciees veel langer. Ik zal mijn termostatteke eens laten nazien.
Hela Leo laat Marie-Therese dat doen veel goedkoper :D :D

gr. johnny