Pagina 1 van 2
Handvatverwarming op model 2006
Geplaatst: 25 mei 2006, 17:33
door Den Boete
Ik heb de originele Yamaha-handvatverwarmers besteld bij aankoop van mijn nieuwe fiets.
Deze zijn nieuw voor model 2006 en proper in te bouwen.
Ze zijn echter volgens mijn dealer nog steeds niet voorradig.
Zijn er mensen die ze wel reeds hebben 
Geplaatst: 25 mei 2006, 20:11
door edje
Hallo Boete
Ik heb, volgens mij, bij AMC in Stabroek 2006 modellen zien staan met de knop van de handvatverwarming standaard op het dashboard gemonteerd.
Grtjs Edje
Geplaatst: 25 mei 2006, 22:03
door Firechief
Mocht ik het nog overdoen, en dat zal ik ook nog doen voor de winter, dan vliegt de handvatverwarming eraf en wordt deze ingeruild voor verwarmde handschoenen. Voor doorrijders is de handvatverwarming niet voldoende. Handen aan de binnenkant is geen probleem; vingers aan de binnenkant ook niet behalve de duim en de buitenkant heeft geen geniet van de verwarming. Vandaar de overstap naar verwarmde handschoenen. Wanneer je handvatverwarming hebt mag je ook geen winterhandschoenen aan hebben of je voelt ook heel weinig van de verwarming. Dit is mijn persoonlijke mening na 2 jaar handvatverwarming te hebben. De prijs van de verwarmde handschoenen bedraagt een kleine 200? als je de electronische regeling erbij neemt en is van het merk Gerbing.
Firechief
Geplaatst: 25 mei 2006, 22:20
door edje
Ik kan Firechief alleen maar bijtreden. Ik had op mijn Diversion ook de originele Yamaha handvatverwarming en in de winter had ik inderdaad ook nog bevroren vingers. Ik heb zondag ll nog een fjr-rijder gesproken en die had de handvatverwarming in combinatie met de handkappen van de suzuki V-Strom en die was tevreden van die combinatie. Ikzelf heb de mogelijkheid om de verwarmde handvatten van mijnen divi nog over te zetten op mijnen fjr maar ik opteer toch ook voor verwarmde handschoenen om dezelfde redenen die Firechief ook heeft beschreven.
Groetjes
Edje
Geplaatst: 26 mei 2006, 11:23
door Den Boete
Firechief schreef:Mocht ik het nog overdoen, en dat zal ik ook nog doen voor de winter, dan vliegt de handvatverwarming eraf en wordt deze ingeruild voor verwarmde handschoenen. Voor doorrijders is de handvatverwarming niet voldoende. Handen aan de binnenkant is geen probleem; vingers aan de binnenkant ook niet behalve de duim en de buitenkant heeft geen geniet van de verwarming. Vandaar de overstap naar verwarmde handschoenen. Wanneer je handvatverwarming hebt mag je ook geen winterhandschoenen aan hebben of je voelt ook heel weinig van de verwarming. Dit is mijn persoonlijke mening na 2 jaar handvatverwarming te hebben. De prijs van de verwarmde handschoenen bedraagt een kleine 200? als je de electronische regeling erbij neemt en is van het merk Gerbing.
Firechief
Ik beperk mij bij extreme koude tot woon-werkverkeer. Daarbij zit ik een halfuurtje op de motor, en dan zijn de hanvaten voldoende.
Op langere ritten zijn de handschoenen inderdaad veel beter, maar op korte trajecten vind ik het nogal een gedoe met de bedrading.
Toch bedankt voor het advies 
Geplaatst: 26 mei 2006, 12:03
door edje
Den Boete schreef:Firechief schreef:Mocht ik het nog overdoen, en dat zal ik ook nog doen voor de winter, dan vliegt de handvatverwarming eraf en wordt deze ingeruild voor verwarmde handschoenen. Voor doorrijders is de handvatverwarming niet voldoende. Handen aan de binnenkant is geen probleem; vingers aan de binnenkant ook niet behalve de duim en de buitenkant heeft geen geniet van de verwarming. Vandaar de overstap naar verwarmde handschoenen. Wanneer je handvatverwarming hebt mag je ook geen winterhandschoenen aan hebben of je voelt ook heel weinig van de verwarming. Dit is mijn persoonlijke mening na 2 jaar handvatverwarming te hebben. De prijs van de verwarmde handschoenen bedraagt een kleine 200? als je de electronische regeling erbij neemt en is van het merk Gerbing.
Firechief
Ik beperk mij bij extreme koude tot woon-werkverkeer. Daarbij zit ik een halfuurtje op de motor, en dan zijn de hanvaten voldoende.
Op langere ritten zijn de handschoenen inderdaad veel beter, maar op korte trajecten vind ik het nogal een gedoe met de bedrading.
Toch bedankt voor het advies 
Ikke ook woon-werkverkeer. 12Km enkel. Ongeveer 15 a 20 minuutjes. Kan mijn koppeling en remhendel bijna niet meer bedienen.
Wel op mijnen Diversion. Heb precies al op gehad dat op de fjr de handen meer uit de wind zitten.
Groetjes
Edje
Geplaatst: 26 mei 2006, 18:19
door Firechief
Den Boete schreef:Ik beperk mij bij extreme koude tot woon-werkverkeer. Daarbij zit ik een halfuurtje op de motor, en dan zijn de hanvaten voldoende.
Op langere ritten zijn de handschoenen inderdaad veel beter, maar op korte trajecten vind ik het nogal een gedoe met de bedrading.
Toch bedankt voor het advies 
Alsook ik beperk me nu tot woon-werkverkeer bij extreme koude en daarbij zit ook ik niet langer dan 35 min op de motor (Ninove-Zaventem) en toch voldoen de handvatten niet voor mij. Toen ik met het autosalon op de stand van Bikerszone passeerde, zag ik daar de handschoenen liggen en heb ik deze eens uitgeprobeerd en deze bevielen me direct. Duim en de vingers waarmee je de koppeling bedient kunnen bij vrieskou bijna bevriezen met handvatverwarming en dat is geen prettig gevoel. Vandaar dat alles eraf gaat en ik de handschoenen ga aankopen. Voor de ge?nterresseerden binnenkort te vinden in "Vraag & Aanbod"
Wat de bedrading betreft; deze steek je gewoon in de kleding en die blijft daar inzitten. Gewoon bij het opstappen inpluggen ter hoogte van de tank/zadel en de connectie maken bij de handschoenen.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk en voor de prijs moet je het niet laten. Op de handschoenen heb je dan nog eens levenslang garantie op de verwarming die erin zit, dus als deze defect gaat krijg je een nieuw paar zonder veel problemen. Persoonlijk ga ik voor de Classic Handschoenen (deze hebben een ruitenwissertje op de linkerhandschoen) ,kosten 159? en zal waarschijnlijk gaan voor de ingebouwde "Heat Controller" Je kan ze tevens verwarmen met een herlaadbaar batterijpakket. Ik zet er eventjes de link bij naar de site
http://www.gerbing.nl/
Firechief
Geplaatst: 27 mei 2006, 01:00
door edje
Hoi Firechief, ik dacht aan Klan? Al van gehoord??
Ik heb er verder geen specificaties van maar heb ze ook al aangehad, in de winkel dan toch. Ik heb ook gelezen dat Gerbing getest is door redacteuren van motoren&toerisme en ik dacht dat zij er ook tevreden over waren
Grtjs
Edje
Geplaatst: 28 mei 2006, 09:57
door incognito
ieder natuurlijk zijn ding om zijn handen warm te houden

maar ik gebruik de combinatie van handvatverwarming
en de kappen van de suzuki v-strom .Deze worden er alleen opgezet tijdens de winterperiode.
Tijdens deze koude tijd van het jaar rij ik altijd met waterdichte zomerhandschoenen en heb nog nooit koude handen gehad.
Waarom de handvatverwarming wel voor mij,omdat het altijd een heel jaar kan gebruikt worden.Het weer kan altijd plotseling omslaan
zoals ik tijdens de zomer zelfs al heb meegemaakt in Andorra,acht graden en gietende regen en dan is het altijd toch gemakkelijk als je deze luxe bij hebt.
Dat de handvatverwarming alleen niet voldoende is tijdens de winter daar ben ik me volledig van bewust,maar zonder staat niet meer in mijn woordenboek
warme groetjes
Geplaatst: 28 mei 2006, 10:02
door edje
Ha den incognito
Ik wist dat ik die combinatie gezien had vorige zondag, ik wist alleen niet meer bij wie.
Groetjes
Edje

Geplaatst: 28 mei 2006, 10:48
door Johnny
incognito schreef:ieder natuurlijk zijn ding om zijn handen warm te houden

maar ik gebruik de combinatie van handvatverwarming
en de kappen van de suzuki v-strom
kunt ge eens geen foto posten van die kappen gemonteerd op de fjr?
groetjes johnny
Geplaatst: 28 mei 2006, 10:53
door edje
Hallo den Johnny
Kijk eens op deze link
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=30
Groetjes
Edje

Geplaatst: 28 mei 2006, 11:23
door Firechief
incognito schreef:ieder natuurlijk zijn ding om zijn handen warm te houden

maar ik gebruik de combinatie van handvatverwarming
en de kappen van de suzuki v-strom .Deze worden er alleen opgezet tijdens de winterperiode.
Tijdens deze koude tijd van het jaar rij ik altijd met waterdichte zomerhandschoenen en heb nog nooit koude handen gehad.
Waarom de handvatverwarming wel voor mij,omdat het altijd een heel jaar kan gebruikt worden.Het weer kan altijd plotseling omslaan
zoals ik tijdens de zomer zelfs al heb meegemaakt in Andorra,acht graden en gietende regen en dan is het altijd toch gemakkelijk als je deze luxe bij hebt.
Dat de handvatverwarming alleen niet voldoende is tijdens de winter daar ben ik me volledig van bewust,maar zonder staat niet meer in mijn woordenboek
warme groetjes
Zoals Incognito reeds zei, ieder zijn ding. Heb dit idee ook al meerdere keren overwogen, maar bedenk me dan steeds door het feit dat je iedere winter die kappen moet monteren en dan in de zomer er terug afhalen. Zonder de kappen is het te koud voor mijn duimen en de toppen van mijn vingers. En persoonlijk vind ik het geen zicht, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Als je dan al eens op een plaats komt waar de koude ineens toeslaat, dan heb je die kappen niet bij en zit je terug met hetzelfde probleem. Alsook heb ik gezien bij Incognito dat hij problemen heeft met het contactje dat het remlicht schakelt, en een haperend remlicht vind ik persoonlijk nogal gevaarlijk omdat het de automobilisten in verwarring brengt (remt hij nu of niet). Zoals je in de link die Edje opgeeft kan lezen is er wel enige modificatie nodig om deze te kunnen monteren.
Handschoenen doet iedere zichzelf respecterende motorrijder steeds aan en heb je dus altijd bij je. Het kabeltje van de stroomvoorziening kan je gerust laten zitten in je jas (eventueel vastnaaien of tussen de bevestigingslussen van je binnenvoering steken) en het weegt niets. De handschoenen zijn tevens in verschillende uitvoeringen te verkrijgen, zelfs Koekenbakker zou er zijn gading nog in vinden want ze hebben er ook waar je de vingers kan van ontbloten. Kortom, dit lijkt me de meest geschikte oplossing voor mij en ik vind ze de moeite waard om hier toch te verdedigen. Ik zou zeggen probeer het eens uit en kijk wat het geeft. Handschoenen zijn te proberen bij Bikerszone, let wel deze zijn verhuisd naar de Iddergemsesteenweg te Denderhoutem en zijn open op zondagnamiddag.
www.bikerszone.be
Firechief
PS Edje: Heb wel al van een KKKlan gehoord

, maar nog niet ivm verwarmde kledij of handschoenen. Zal er eens achter zoeken
Geplaatst: 28 mei 2006, 11:35
door edje
@firechief
Eko motorwear in Kontich verkoop ze, maar ze staan niet on-line
grtjs
Edje

Geplaatst: 28 mei 2006, 17:10
door Johnny
bij gsm in beringen verkoopt men ze ook
johnny
Geplaatst: 29 mei 2006, 02:00
door Dream
Kan mijn koppeling en remhendel bijna niet meer bedienen.
Wel op mijnen Diversion. Heb precies al op gehad dat op de fjr de handen meer uit de wind zitten.
Groetjes
Edje
Klopt Edje,
ik reed ook met een diversion 900, toen ik in februari 2004 overschakelde naar een FJR voelde ik meteen een groot verschil aan de handen, zelfs nog andere plaatsen
groetjes, Dream
Geplaatst: 03 jun 2006, 20:49
door Raketman
Dat je niet tevreden bent van de originele handvatverwarming lijkt mij logisch, die trekt op niet veel.
Rij al jaren met de handvatverwarming van Hein Gericke. Een eenvoudig draaiknopje waarmee je kan selecteren tussen serie (goed voor gewoon frisser weer) en parallelstand (enkel bruikbaar bij vriesweer met winterhandschoenen wegens anders t? heet). Komen een heel pak warmer dan de Yamaha-handvatten, zijn kwalitatief supergoed en kosten slechts een dikke 50?.
Ik heb zelfs de exemplaren van mijn XJR er nog afgehaald (ze zien er nog nieuw uit na 100.000km), liggen gereed voor montage op de FJR.
Geplaatst: 11 jun 2006, 20:53
door Raketman
Ondertussen staat ze'r ook op, fluitje van een cent.
De originele handvatten worden op het stuur afgetakt op de permanente stroomdraad van het stoplicht (bediend door contact natuurlijk), deze aansluiting is daar ook al op voorzien qua afzekering (15A).
Dus daar maar simpelweg afgetakt, kabeltje doorgeknipt en de stroomdraad van de handvatverwarming van HG erbij gesoldeerd.
Nadien mooi afgewerkt met krimpkous natuurlijk.
Ik had de kans om ze, net zoals de originele, zodaning te monteren dat de bedieningsknop links in het daarvoor voorziene dekseltje kon gemonteerd worden. Maar als de kuip dan moet gedemonteerd worden moet je al die fiches lostrekken, moeilijker om de kabels kort bij elkaar te houden, meer plooipunten en kansen op slecht contact,...
Dus heb ik de knop gewoon onder het reservoir van de voorrem gemonteerd :
De massa-aansluiting kon ik dan ook heel dichtbij de rest van de fiches houden, dus afgetakt aan het verdeelstuk van de remleidingen :
De rest van de bekabeling is amper te zien, zit mooi weg achter de remleidingen :
De handvatten zelf blijken langs beide zijden 4-5mm korter dan de originele, waardoor de stuurgewichten niet helemaal tot tegen de handvatten komen. Maar dat stoort mij allerminst. Deze exemplaren hebben er dus al 100.000 km opzitten op het stuur van een XJR, 4 winters inbegrepen.
De kwaliteit mag er dus duidelijk zijn...

Geplaatst: 11 jun 2006, 21:06
door Firechief
Raketman,
Het nadeel aan de originele handvatverwarming van Yamaha volgens jou is dat deze niet warm genoeg worden zeg je. Voor mij worden deze wel warm genoeg, maar de warmte zit enkel aan de binnenkant van je hand en niet aan de buitenkant, en de toppen van je vingers komen niet echt in contact met de handvatten zodanig dat deze dus ook niet van de warmte kunnen genieten. Vandaar nogmaals de reden waarom ik overschakel naar de verwarmde handschoen. Het nadeel aan de verwarming van HG blijkt voor mij dan weer dat deze maar 2 standen heeft zoals je zegt, terwijl die van Yamaha traploos instelbaar zijn. Enfin, ik wil deze discussie niet verder ten top drijven en iedereen zal wel zijn eigen mening hebben over wat goed , beter en best is. Ik wou gewoon maar even aan de starter van deze topic meegeven dat er alternatieven zijn buiten de verwarmde handvatten.
PS: wat de aansluiting van je verwarming betreft zie ik dat je moeten solderen hebt. Bij de originele van Yam moet dit dus niet en zitten er alle kabeltjes bij om een deftige aftakking te maken zonder te moeten solderen. Alsook hoop ik dat je de massa-aansluiting gesoldeerd hebt, maar ik zou er een kabelschoentje aan gesoldeerd hebben en het mooi onder een vijsje geschroefd hebben met wat kopervet ertussen tegen de corrosie. Slechte contacten zijn ten alle tijden te vermijden.
Firechief
Gepakt en gezakt, klaar voor het Jura-avontuur
Geplaatst: 11 jun 2006, 22:46
door edje
Firechief schreef:Raketman,
Het nadeel aan de originele handvatverwarming van Yamaha volgens jou is dat deze niet warm genoeg worden zeg je. Voor mij worden deze wel warm genoeg, maar de warmte zit enkel aan de binnenkant van je hand en niet aan de buitenkant, en de toppen van je vingers komen niet echt in contact met de handvatten zodanig dat deze dus ook niet van de warmte kunnen genieten. Vandaar nogmaals de reden waarom ik overschakel naar de verwarmde handschoen. Het nadeel aan de verwarming van HG blijkt voor mij dan weer dat deze maar 2 standen heeft zoals je zegt, terwijl die van Yamaha traploos instelbaar zijn. Enfin, ik wil deze discussie niet verder ten top drijven en iedereen zal wel zijn eigen mening hebben over wat goed , beter en best is. Ik wou gewoon maar even aan de starter van deze topic meegeven dat er alternatieven zijn buiten de verwarmde handvatten.
PS: wat de aansluiting van je verwarming betreft zie ik dat je moeten solderen hebt. Bij de originele van Yam moet dit dus niet en zitten er alle kabeltjes bij om een deftige aftakking te maken zonder te moeten solderen. Alsook hoop ik dat je de massa-aansluiting gesoldeerd hebt, maar ik zou er een kabelschoentje aan gesoldeerd hebben en het mooi onder een vijsje geschroefd hebben met wat kopervet ertussen tegen de corrosie. Slechte contacten zijn ten alle tijden te vermijden.
Firechief
Gepakt en gezakt, klaar voor het Jura-avontuur
Just
Heb anders al veel klachten gehoord van andere dan originele!!
Na ??n winter kapot, lijm die lost...
Ieder zijn ding, maar ik weet er het mijne van
Grtjs
Edje
@Firechief
Goei reis en behouden terugkomst!!
