Pagina 1 van 2

Bevestiging zijkoffers op model 2006!

Geplaatst: 02 apr 2006, 20:10
door seabiker
Vandaag bezoek gehad van Julle en na een beetje napraten over het nieuwe model kwam de bevestiging van de zijkoffers ter sprake.

Gisteren kreeg ik mijn zijkoffers niet af, zelfs na hevig trekken lukte het niet. Dacht maar eens naar de dealer te moeten gaan maar vandaag vertelde Julle mij dat het bij hem hetzelfde probleem was. Indien men ietjes op de laterale afsluiting achteraan de bak gaat drukken schiet deze opeens naar beneden met een hevige klak????

Na enkele malen proberen op deze manier lukt het wel maar 't is geen manier van werken, denk dat Yamaha daar werk zal moeten van maken. Op andere FJR fora heb ik nochtans nog niks gelezen die in die richting gaat?

Zijn mijn en Julle zijn geval alleenstaande feiten of zijn er nog 2006 eigenaars die hetzelfde meemaken?

Groeten,
Seabiker

Geplaatst: 02 apr 2006, 21:24
door Jeanke
hallo Seabiker,

na afhaling bij dealer, onderweg naar huis, hoorde ik een gerammel. Ik dacht eerst dat het de zijsteun of middenbok was, maar na verder zoeken bleek het de rechter zijkoffer te zijn. In de bovenste bevestigingen was teveel plaats tussen de koffer en de bevestigingen. Ben hiermee terug naar de garage gereden en heb een nieuwe zijkoffer gekregen. Bij het vastmaken van deze zijkoffer hoor ik nog wel steeds een klak ! Het afnemen en terug plaatsen van de koffers is geen probleem.

Jeanke

Geplaatst: 03 apr 2006, 00:38
door Firechief
@ Seabiker

Plastiek op rubber hat de neiging te gaan kleven. Probeer misschien eens met wat talkpoeder aan de rubbers te wrijven.

Firechief

Geplaatst: 03 apr 2006, 00:50
door Fons
Mijn koffers zitten nog in de doos zal morgen eens proberen.
vassalienevet is ook goed voor de rubbers,

FONS

Geplaatst: 03 apr 2006, 12:50
door fjrMarcel
Jo demannen,

Ik heb het zelfde probleem met mijn koffers, telkens bang afwachten of de handvaten het zullen uithouden.
Talkpoeder geprobeerd maar er is geen verbetering voelbaar.
De rubbers waar men de bakken eerst moet inschuiven(vooraan aan de bakken) zaten bij mij verkeerd gemonteerd.
Er is namelijk een smallere kant aan deze rubbers en die moeten bovenaan zitten. Bij mij zaten deze naar onder met het gevolg dat ik deze er bijna niet kon opzetten of moeilijk kon verwijderen.

Geplaatst: 03 apr 2006, 15:38
door Jeanke
In de montagehandleiding van kofferset staat beschreven
dat rubbers aan ??n kant 21mm en andere kant 19mm
de 21mm naar booven moet geplaatst worden ?

jeanke

Geplaatst: 03 apr 2006, 15:51
door Bor
Zijn mijn en Julle zijn geval alleenstaande feiten of zijn er nog 2006 eigenaars die hetzelfde meemaken?
Nederlandse examplaren zelfde probleem. Oplossing= gelijktijdig op de koffer slaan en op de handel drukken.

Geplaatst: 03 apr 2006, 19:22
door den R1 zot
Ik heb nog het vorig modelleke ........ en daar is dat allemaal niet bij nodig.
Ik heb het bij Julle ook gezien en ik moet zeggen dat het wel telkens bang afwachten is of het gaat afbreken ... :shock:

Een nieuw/ge-update model zou toch wel verbeteringen moeten hebben en geen mankementen. :x

Dat kan beter Yamaha! :evil:


Groetjes,

den R1 zot

Geplaatst: 03 apr 2006, 19:31
door Big Jomb
den R1 zot schreef:Een nieuw/ge-update model zou toch wel verbeteringen moeten hebben en geen mankementen. :x

Dat kan beter Yamaha! :evil:
Kan ik den R1 zot alleen maar bijtreden.

Toch veel plezier gewenst aan de nieuwe eigenaars,

Slukes

Geplaatst: 04 apr 2006, 15:03
door Gobelijn
Bor schreef:
Zijn mijn en Julle zijn geval alleenstaande feiten of zijn er nog 2006 eigenaars die hetzelfde meemaken?
Nederlandse examplaren zelfde probleem. Oplossing= gelijktijdig op de koffer slaan en op de handel drukken.
't Schijnt dat ze er in Limburg een voorhamer en een koevoet :idea: bijleveren.

Geplaatst: 04 apr 2006, 16:11
door Ed vollegaas
Heb ook is geprobeerd koffers er af te halen. Dacht even dat het handvat ging afbreken. Zoals Bor gedaan, kloppen en trekken tegelijkertijd dan gaat het beter. Is wel niet normaal voor zo een dure machine.
Greetz Ed

D'ont drink and drive if you can smoke and fly

Geplaatst: 05 apr 2006, 23:33
door Walrus
Als je weet hoe dat mechanisme werkt, dat weet je ook dat die klak zo hoort.
Ik heb ooit met een collega een paar schadekoffers gedemonteerd en gerepareerd en weet dus hoe het mechaniek er uit ziet.
Het is een reeks tandwieltjes die tegenwoordig van metaal zijn (in 2001 nog van kunststof).
Dat kan ik verder niet verbaal uitleggen en foto's heb ik toen niet gemaakt.
Wat die speling betreft heb ik dat bij mijn vorige FJR's ook al opgelost door met rubber stripjes die speling weg te halen (zie foto's).
Wat die klak betreft heb ik maar ??n remedie:

Bij het bevestigen:
- hang het koffer goed op zijn plaats
- druk met je vingers de hendel aan tot je weerstand voelt en houd die druk erop
- sla met je vuist boven op het koffer
- je zult ervaren dat de sluiting dan op zijn plaats schiet

Bij het loshalen van de koffer:
- trek met je vingers de hendel omhoog tot tegen de weerstand
- sla met je vuist boven op het koffer
- je zult ervaren dat de sluiting dan los schiet

Naar mijn mening is dat de enige juiste manier om het mechaniek zonder mogelijke schade te bedienen.


Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 06 apr 2006, 01:06
door Fons
In het onderste gat waar de koffer in grijpt bij het sluiten zit een kunststof strip, die heb ik er uit gedaan en dan sluit de koffer veel beter.
Later als de koffers wat spel krijgen plak ik die strips wel terug.

FONS

Geplaatst: 06 apr 2006, 12:14
door Julle
Fons,
Zitten ze dan nu niet te los? Is het niet mogelijk dat ze nu zouden kunnen lostrillen bijvoorbeeld bij hoge snelheid?

Julle

Geplaatst: 06 apr 2006, 22:04
door jacky
de eerste keer dat ik de koffers er af nam en terug opzette dacht ik dat ik iets fout deed maar nader onderzoek wees uit dat de onderste kofferhouder niet over de staander schoof en aldus ingespoten met silliconenspray glijmiddel (loodgieter ) van toen gaat het vanzelf. ook de stang heb ik ingespoten groeten jacky ps heb toch een groter ruit besteld.

Geplaatst: 06 apr 2006, 23:50
door Fons
Fons,
Zitten ze dan nu niet te los? Is het niet mogelijk dat ze nu zouden kunnen lostrillen bijvoorbeeld bij hoge snelheid?

Julle voorlopig hebben ze geen speling, zodraa dat wel is plaats ik de strips terug.

FONS

Geplaatst: 07 apr 2006, 13:21
door Gobelijn
Misschien zijn jullie koffers op een maandagochend gemaakt...
Met de mijne geen probleem, een klein klikje en ze zitten vast, een klein klikje en ze zijn terug los.

Geplaatst: 07 apr 2006, 17:23
door Magnum
Is YAMAHA misschien het slachtoffer van hun eigen succes door de stijgende productie enkele ''verbeteringen" over het hoofd worden gezien?
In elk geval heb ik met de koffers van mijn model uit 2001 :P geen problemen.

Geplaatst: 08 apr 2006, 07:17
door Paul
Walrus schreef:Als je weet hoe dat mechanisme werkt, dat weet je ook dat die klak zo hoort.
Ik heb ooit met een collega een paar schadekoffers gedemonteerd en gerepareerd en weet dus hoe het mechaniek er uit ziet.
Het is een reeks tandwieltjes die tegenwoordig van metaal zijn (in 2001 nog van kunststof).
Dat kan ik verder niet verbaal uitleggen en foto's heb ik toen niet gemaakt.
Wat die speling betreft heb ik dat bij mijn vorige FJR's ook al opgelost door met rubber stripjes die speling weg te halen (zie foto's).
Wat die klak betreft heb ik maar ??n remedie:

Bij het bevestigen:
- hang het koffer goed op zijn plaats
- druk met je vingers de hendel aan tot je weerstand voelt en houd die druk erop
- sla met je vuist boven op het koffer
- je zult ervaren dat de sluiting dan op zijn plaats schiet

Bij het loshalen van de koffer:
- trek met je vingers de hendel omhoog tot tegen de weerstand
- sla met je vuist boven op het koffer
- je zult ervaren dat de sluiting dan los schiet

Naar mijn mening is dat de enige juiste manier om het mechaniek zonder mogelijke schade te bedienen.


Afbeelding

Afbeelding
mmmmmmmmmmmmmm.....een beetje bijzonder, ik ken deze methode nog wel van die oude tv's met buizen als die begonnen te haperen, dan bood een flinke dreun vaak oplossing.
Maar dat deze beproefde methode ook werkt bij een zo dure motor wist ik nog niet.
Hij komt toch uit Japan en niet uit het oostblok, of vergis ik me?

Geplaatst: 08 apr 2006, 08:09
door motorik
Hallo,
Ik heb geen enkel probleem met het op of afnemen van de koffers,ik vind ze zelfs beter dan bij het vorige model daar er nu geen speling meer op zit. Saluut,Erik