Nieuwsblad van 05/05/2004
Geplaatst: 06 mei 2004, 14:44
De verkoop van motorfietsen blijft maand na maand pieken. In de eerste vier maanden van dit jaar werden er liefst 18,7%meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
De motorfiets is populairder dan ooit. Tussen 1 januari en 30 april reden in Belgi? al 10.322 glimmend nieuwe machines de verkoopzaal uit. Als dat hoge verkoopcijfer de komende maanden blijft aanhouden, sneuvelt het recordcijfer van 1999. Daarnaast blijft ook de tweedehandsmarkt (die drie keer zoveel verkoopt als de markt voor nieuwe motoren) het de jongste jaren uitstekend doen.
Vorig jaar was het eerste trimester nochtans ook niet slecht, zegt Stijn Vancuyck van Febiac. "maar toen hadden wij in maart al schitterend weer gehad," wat altijd de verkoop aanzwengelt. Dit jaar was dat absoluut niet het geval. Wij hebben dus geen duidelijke verklaring voor het fenomeen.
Een deel van de verklaring kennen wij wel: meer en meer mensen gebruiken de motorfiets voor het woon-werkverkeer omdat het vlotter gaat. Maar ook voor motoren beginnen zich hier en daar al files te vormen.
Beter imago
Daarnaast weten wij uit een recente enqu?te dat ook het imago van de motorrijder goed zit. Tien jaar geleden werd nog de associatie gemaakt met een Hell's Angels-achtige ruigheid maar daar zijn wij volledig van verlost. Het profiel van de potard blijft wel overwegend mannelijk (86%), al wint het aandeel van de vrouwen lichtjes veld. Alle sociale klassen zijn vertegenwoordigd, maar er zijn meer mensen uit de hoger inkomensklasse die over eeen motor beschikken. Het blijft immers een vrij duur vervoermiddel dat men meestal als twede of derde voertuig koopt. De zogenaamde zeswielenpolis, die zowel auto als motorfiets verzekert, zou ook mogelijk worden voor wie een bedrijfswagen heeft.
Veel veertigers
Een op de vijf motorrijders is tussen 40 en 44 jaar oud. De opeen na meest voorkomende leeftijdsklasse is die tussen 45 en 49 jaar. Drie procent is vijfenzeventigplusser, minder dan ??n procent is jonger dan 25.
Verkeersdoden
Er vielen in 2002 1315 verkeersdoden op de Belgische wegen. Dat is 12% minder dan in 2001 en 11% vergeleken met 2000(1470).
Het aantal doden is gedaald bij alle weggebruikers, behalve bij de motor - en bromfiets rijders.
De dodentol bij de motorrijders steeg zelfs met 35% in vergelijking met 2000. 159 motards stierven in 2002 tegenover 118 in 2000 en 147 in 2001. Ook voor de kleinere modellen werd het onveiliger. In 2002 kwamen 68 bromfietsers of hun passagier om bij een verkeersongeval, in 2001 waren dat er 63.
Uit ' Nieuwsblad' van 05/05/2004
De motorfiets is populairder dan ooit. Tussen 1 januari en 30 april reden in Belgi? al 10.322 glimmend nieuwe machines de verkoopzaal uit. Als dat hoge verkoopcijfer de komende maanden blijft aanhouden, sneuvelt het recordcijfer van 1999. Daarnaast blijft ook de tweedehandsmarkt (die drie keer zoveel verkoopt als de markt voor nieuwe motoren) het de jongste jaren uitstekend doen.
Vorig jaar was het eerste trimester nochtans ook niet slecht, zegt Stijn Vancuyck van Febiac. "maar toen hadden wij in maart al schitterend weer gehad," wat altijd de verkoop aanzwengelt. Dit jaar was dat absoluut niet het geval. Wij hebben dus geen duidelijke verklaring voor het fenomeen.
Een deel van de verklaring kennen wij wel: meer en meer mensen gebruiken de motorfiets voor het woon-werkverkeer omdat het vlotter gaat. Maar ook voor motoren beginnen zich hier en daar al files te vormen.
Beter imago
Daarnaast weten wij uit een recente enqu?te dat ook het imago van de motorrijder goed zit. Tien jaar geleden werd nog de associatie gemaakt met een Hell's Angels-achtige ruigheid maar daar zijn wij volledig van verlost. Het profiel van de potard blijft wel overwegend mannelijk (86%), al wint het aandeel van de vrouwen lichtjes veld. Alle sociale klassen zijn vertegenwoordigd, maar er zijn meer mensen uit de hoger inkomensklasse die over eeen motor beschikken. Het blijft immers een vrij duur vervoermiddel dat men meestal als twede of derde voertuig koopt. De zogenaamde zeswielenpolis, die zowel auto als motorfiets verzekert, zou ook mogelijk worden voor wie een bedrijfswagen heeft.
Veel veertigers
Een op de vijf motorrijders is tussen 40 en 44 jaar oud. De opeen na meest voorkomende leeftijdsklasse is die tussen 45 en 49 jaar. Drie procent is vijfenzeventigplusser, minder dan ??n procent is jonger dan 25.
Verkeersdoden
Er vielen in 2002 1315 verkeersdoden op de Belgische wegen. Dat is 12% minder dan in 2001 en 11% vergeleken met 2000(1470).
Het aantal doden is gedaald bij alle weggebruikers, behalve bij de motor - en bromfiets rijders.
De dodentol bij de motorrijders steeg zelfs met 35% in vergelijking met 2000. 159 motards stierven in 2002 tegenover 118 in 2000 en 147 in 2001. Ook voor de kleinere modellen werd het onveiliger. In 2002 kwamen 68 bromfietsers of hun passagier om bij een verkeersongeval, in 2001 waren dat er 63.
Uit ' Nieuwsblad' van 05/05/2004