Pagina 1 van 2

Stuur gaat heen en weer

Geplaatst: 27 mar 2006, 18:17
door marine
Hey mannen

Ik heb juist mijn banden laten wisselen en mijn stuur begint hevig te trillen tussen 80-90 Km /u, wat kan dit zijn gezien

1. de koffers er niet aanhangen
2. voor en achterwiel is uitgeballanceerd

Balhoeklager laten aanspannen ? Bij controle zit er nochthans geen speling op (methode : eens goed met de voorvork gerammeld

Iemand een idee ?

Al bedankt

Marine

Geplaatst: 27 mar 2006, 18:30
door geert1
Hallo

Heb het vroeger ook eens voorgehad en het bleek een slechte voorband te zijn.Opletten dat de rollagers van het balhoofd niet te hard worden aangespannen anders kunt ge ze ook vervangen.

mvg Geert

Geplaatst: 27 mar 2006, 18:35
door Peet
De speling op de balhoofdlagers moeten gecontroleerd worden met het voorwiel van de grond. Zo'n ouderwetse schaarkrick uit een auto is daar heel practisch voor. De moto opbokken op de middenstandaard en de krick onder de uitlaten, liefst met een plankske er tussen. Het stuur moet gemakkelijk over en weer gaan, maar als men de vork onderaan vast neemt en naar voor en achter beweegt mag men geen speling voelen.
Indien je wenst kun je altijd bij mij eens binnenspringen, dan bekijken we het samen. Hamme is niet ver van Dendermonde .

Geplaatst: 27 mar 2006, 22:20
door In Extremo
Ik zou ook eerder gokken op foutje in/aan de band,
heb het met mijne GTR ook al me gemaakt.
Als er een materiaalfout in zit kan je hem desondanks nog perfect uitbalanceren.

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 28 mar 2006, 11:17
door mailb0xer
Een vriend van mij had iets soortgelijks (wel met een Pan).
Bij bepaalde snelheden was de moto heel onstabiel en ging het stuur heen en weer wiebelen.
Hij had bijna die moto weggedaan, toen een nieuwe voorband het probleem volledig oploste.

Bij de aankoop lag er nochthans ook een nieuwe band op (ander merk/type evenwel). Misschien heb je hetzelfde voor?

Philip

Geplaatst: 29 mar 2006, 00:17
door Dream
Naar mijn mening eveneens een typisch euvel van een wiel dat uit balans is, normaal heb je bij ongeveer 90 Km/h het meeste last van trilling.
Dus ik gok op
ofwel slecht uitgebalanceerd
ofwel was de band goed uitgebalanceerd maar is het loodje eraf gevlogen
ofwel slechte band

groetjes

Geplaatst: 29 mar 2006, 17:46
door marine
Hallo

Ik steek mijn machien vrijdag binnen ter controle . Dealer gaat wiel uitballanceren, nadien testen, lager aanspannen , testen, als niets helpt, band vervangen

Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ?

Aanspannen balhoeklager : in de handleiding staat hier niets over beschreven. Weet iemand op hoeveel Kg (Nm) deze mag aangespannen worden ?

Greetz

Marine

Geplaatst: 29 mar 2006, 20:22
door fjrMarcel
Ik heb dat probleem ook gehad na nieuwe banden te laten plaatsen, na nogmaals uit te balanceren vroeg mijn bandenman om efkens af te wachten daar het dikwijls door het profiel van de band kan zijn. Na enige tijd is het inderdaad verdwenen.

Geplaatst: 30 mar 2006, 10:04
door In Extremo
marine schreef:
Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ??
Dat zou geen probleem mogen zijn,
zelf reed ik jaren met mijn GTR rond, vooraan Pirrelli GTS en achteraan Demon Sport GT,
lag als een huis op de baan en zeker in de bochten, niets van trillingen.

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 01 apr 2006, 15:16
door marine
Hallo mannen (en vrouwen )

Baljoeklager werd aangespannen, probleem was er nog.
Opnieuw uitgeballanceerd, probleem was er nog
Ander type band gestoken BT020 vooraan i.pl.v. BT014 = probleem opgelost

Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter

Greetz

Marine

Geplaatst: 01 apr 2006, 18:57
door PC800
marine schreef:...................................................

Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter

......................................
Is niet een garantie dat het verschijnsel zich dan niet voor kan doen.

"Trilling" aan stuur rond de 80 a 90 km/h is een niet onbekend verschijnsel. Een goede bandenleverancier zal band vervangen en "claimen" bij zijn/haar leverancier. Er is altijd wel een band niet 100% en die toch door de kwaliteitscontrole komt.

Als er met de vorige band geen bijzonderheden waren, en geen ongevallen, dan kan balhoofdlager nooit oorzaak zijn.

Geplaatst: 01 apr 2006, 19:46
door Walrus
Dit verschijnsel wordt "speedwobble" genoemd, niet te verwarren met "speed weave".
In principe vertoont elke motorfiets bij een bepaalde snelheid dit verschijnsel.
Meestal bij een snelheid tussen 70 en 90 km/h.
Het is onschuldig en stopt zodra je het stuur weer beetpakt.
Een speed weave daarentegen is gevaarlijk en treedt bij hoge snelheden op (> 140 km/h).
Er is weinig tegen te doen, behalve plat op je tank gaan liggen (zwaartepunt verlagen) en langzaam gas terugnemen.
Meestal is de slingering onbeheersbaar en wordt je van de motor geworpen.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/High_speed_weave

Geplaatst: 02 apr 2006, 13:58
door In Extremo
marine schreef: Ander type band gestoken BT020 vooraan i.pl.v. BT014 = probleem opgelost

Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter
Volgens jouw uitleg, vermoed ik toch een slechte band.
Ze hadden beter dezelfde type nieuwe band opgelegd, dan was je tenmiste zeker waar het aan lag.

Groetjes,
Michel

TRILLEND STUUR

Geplaatst: 28 aug 2006, 21:10
door FJRM
HOI,
hEB EVENEENS HETZELFDE VOOR
NIEUWE BT020 VOORAAN EN ACHTERAAN
OPNIEUW UITGEBALANCEERD NADA
BALHOOFD IETJES AANGETROKKEN NADA
HET IS DEN TOPKOFFER? NADA IS OOK ZO ZONDER TOPKOFFER EN ZONDER VROUW EN ZONDER ZIJKOFFERS DUS NADA
SPELING OP ACHTERBRUG? NADA
EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
ER STAAN MAAR 1100KM OP DIE BANDEN

IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN

GROETEN

Re: TRILLEND STUUR

Geplaatst: 28 aug 2006, 22:10
door PC800
FJRM schreef:HOI,
...................................................EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
....................................

IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN

GROETEN
ander merk ok, maar wordt het ook een andere bandenspecialist :?:

Geplaatst: 28 aug 2006, 22:34
door Firechief
Stuurtje altijd met beide handen vast houden, daarom zijn er 2 handvatten op geplaatst door de fabricant 8)

Wat je misschien eens kan proberen is je banden te laten uitbalanceren op een andere plaats bij een andere bandenboer. Balanceertoestel is een heel nauwkeurige machine die regelmatig onderhoud en ijking vereist. Alsook een juiste plaatsing van het wiel op het toestel, correcte plaatsing van het balanceerlood en nog dergelijke factoren spelen een grote rol in deze procedure. Ik kan het weten want ik heb 4 jaar het onderhoud, herstellingen en ijkingen gedaan op allerlei Garage-Equipement. Zag dan ook veel dat de meeste garagehouders er nogal nonchalant mee omspongen. Dus ga even langs bij een andere bandenboer met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.

Firechief

PS: Zet die "CAPS LOCK" eens af. Alle leden kunnen nog steeds gewonen letters lezen :wink:

Geplaatst: 29 aug 2006, 10:12
door PC800
schreef:....................................met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.

....................:
Standaard wordt er statisch gebalanceerd.
In uiterste geval zal een goeie bandenboer voorstellen om dynamisch te balanceren. Soms geeft dat verbetering, en soms juist verslechtering.
Ander (voor)bandje is dan een logisch vervolg.

CU Ruud

Geplaatst: 29 aug 2006, 11:07
door Gorky-GSA
Uwen band zit er op niet omgekeert op :?: op elke band staat steeds een pijl met de rijrichting, toch eens controleren :wink:

Geplaatst: 30 aug 2006, 15:32
door Herkules
Hoi mannen,

Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan, 2 zijkoffers + grote GIVI koffer : handen los = wobble, ongeacht de snelheid.
Inderdaad, ??n vingertje aan het stuur is genoeg om dit tegen te gaan (of stuurdemper)
Vroeger zonder koffers en bagage nooit probleem mee gehad
Is vandaag binnen voor nieuwe BT020 vooraan, zal het nog eens testen.

Echter VEEL VERVELENDER was de High Speed Waves die ik kreeg op de Duitse autosnelwegen :evil: Nu was ik daar eens en kon eens het zaakje vrijuit laten gaan, begint mijn machine bij meer dan 140 km/h heen en weer te slingeren....amaaii :!: :evil: En hoe harder dat je gaat hoe erger het wordt.... dus bij 160 -170 km/U moest ik stoppen of er zouden ongeukken gebeuren :( Zodoende kon ik dus geen snelle autootjes "pakken". :evil:
Ik vermoedde direct dat het aan de grote GIVI topcase lag (of misschien aan nieuwe hoge ruit).
Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG :!:
Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)

Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband :!:

Geplaatst: 30 aug 2006, 23:25
door Raketman
Herkules schreef:Hoi mannen,

Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan,
...

Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG :!:
Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)

Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband :!:
Beetje verwarring hier :?

Wat was het nu, de volgeladen topkoffer of de slechte band ?
En is't dan "slechte" band of "versleten" band ?

Heb al veel motoren geweten die vooraan spastisch beginnen doen als er een topkoffer opstaat hoor. Zelfs aan 70-80 km/h...