Pagina 1 van 1
Korte Test FJR 2006 in Motor73
Geplaatst: 19 mar 2006, 10:02
door seabiker
Om na te lezen
klik hier
Groeten,
Seabiker
Geplaatst: 19 mar 2006, 14:07
door Julle
Hallo mannen,
Ik heb gisterennamiddag en deze voormiddag al een paar honderd kilometer bijeengefietst en dit zijn mijn eerste bevindingen. Het kunnen hoger zetten van het zadel geeft een veel beter gevoel van wat er onder u gebeurt, je zit immers niet meer in de moto maar er op. Het zadel werd wat harder en beter. Ook de vering is iets harder en dat voel je vooral in lange snelle bochten. Het wiebelen van de kont is fel verminderd. Het scherm is voor mij een hele vebetering, ik ga deze namiddag nog een toer doen met duo en ben benieuwd naar Lieve haar bevindingen. De fameuze klak om hem in zijn ??n te duwen blijft ook achterwege maar ik vind de afstand tussen zijn ??n en twee iets vergroot zodat je moet doortrekken. Het lijkt echt helemaal op een Hondagearbox. De remmen leken in het begin wat sponzerig maar moesten ook ingeremd worden. Nu, een paar honderden kilometers verder merk je wel een serieus verschil. De Nissins bijten zich veel fanatieker vast en het ABS (vooral op de achterrem) activeert niet zo snel meer. Dat het blok sterk is wisten we al, al staat hij op 100PK. Ik ben nu sporadisch al een paar keer boven de 5000 rpm geweest en het blok lijkt minder hoogtoerig, het beste laat zich dan ook vermoeden. Enige nadeel is dat je nu gemakkelijker boven de 120 km/u aan het toeren bent zonder het te beseffen.
Verdere info volgt (als het jullie interesseert natuurlijk)
Mvg
Julle
Geplaatst: 19 mar 2006, 15:36
door FJR-Freak Max
@ Julle,
Jaja het interesseerd ons zeker, typ deze namiddag je bevindingen van de rit met duo hier maar neer
Veel plezier aan het ritje toegewesnt
Max

Geplaatst: 19 mar 2006, 19:24
door ROCO
Julle,
eerst en vooral nen dikke proficiat met je nieuwe FJR
en Julle...blijf vooral verder schrijven want het interesseert ons zeker!!

Geplaatst: 19 mar 2006, 20:33
door Julle
Voil? net binnen,
Het was vrij koud maar ja ik moet nu eenmaal kilometers afmalen om hem klaar te stomen tegen 10 april (vertrekken die dag voor een weekje zuid Frankrijk) Hij zou tegen dan toch wat gerodeerd moeten raken maar dat komt zeker in orde. Lieve vindt de zithouding van de duo alvast beter dan vroeger. De beenhoek is beter en ook het zadel zakt niet zo fel in. Ook ik ervaar dit zo en als het zo blijft zullen er niet veel Corbins meer geleverd worden denk ik. Het valt me wel op dat ik soms met de hiel tegen de tip van Lieve haar laars tik, dit vooral wanneer ik echt met de bal van de voorvoet op de steun rijd. Met het zadel in de hoogste stand heb je veel meer gevoel van wat de motor nu juist wil en hij volgt blijkbaar beter het traject dat je hem oplegt. Wij hebben ook een stukje autosnelweg gedaan en met het scherm in de hoogste stand en bij 140 km/uur niets van gebulder en ook het vacuum dat je vroeger cre?rde achter jezelf of de duo, in de vorm van druk die zich manifesteerde in de rug, lijkt helemaal weg.
Nu al een paar keer doorgedraaid tot 6000 rpm en hij reageert als de besten. Mijn vrijloop staat weer afgeregeld op een dikke 1100 rpm om het on/off effect van de injectie weg te filteren en wat opvalt is dat hij bij zeer traag rijden in de stad nooit bokkig wordt, iets waar de vorige wat meer last van ondervond.
De remmen zijn, zoals ik deze middag al schreef, bijterig en geven nu al veel meer feedback dan in het begin. Er is volgens mij ook een minpunt en dat zijn de minuscule pinkerverklikkertjes links en recht van het dashboard. Ik ben de pinkers vandaag alleen al zeker 5 keer vergeten af te zetten. Ik ga dus zo vlug mogelijk uitkijken voor een verklikkergeluidje of dergelijke
De neutraal-stand is iets moeilijker te vinden dan voorheen maar het betert. De koppeling grijpt zeer snel aan en dat is wel even wennen. Ik weet niet of de koppeling kan geregeld worden maar als het mogelijk mocht blijken ga ik vragen om wat meer speling te geven
Voil? mannen (& vrouwen natuurlij)k. Mocht ik de volgende dagen nog iets speciaals ondervinden dan tik ik het hier wel neer
Julle
Geplaatst: 20 mar 2006, 02:20
door In Extremo
Julle schreef: Er is volgens mij ook een minpunt en dat zijn de minuscule pinkerverklikkertjes links en recht van het dashboard. Ik ben de pinkers vandaag alleen al zeker 5 keer vergeten af te zetten. Ik ga dus zo vlug mogelijk uitkijken voor een verklikkergeluidje of dergelijke
Julle
Dit is waarschijnlijk niet de juiste plaats, maar er was toch iemand bezig met zo een pinker-verklikker in elkaar te knutselen ...
Hoe zit het daarmee ?
Groetjes,
Michel
Geplaatst: 20 mar 2006, 07:27
door dartagnan
Hallo Michel,
kijk eens op volgende website ;
http://www.motozoom.be/
Dan klikken op ;
Productoverzicht
webshop >> accessoires >> electronica >> onderdelen >> overige
en daar staat een "Automatic knipperlichtherinnering" voor de prijs van ? 26,95. Er komt wel ? 4,95 bij voor verzending (tot 3000gr.)
Misschien iets voor een groepsaankoop?
Greetz,
Serge
Geplaatst: 20 mar 2006, 08:47
door In Extremo
Hoi Serge,
thx voor de snelle reactie,
maar was er niet iemand van ons, ik dacht mischien Dirk, met zoiets bezig ?
Groetjes,
Michel
Geplaatst: 20 mar 2006, 09:29
door dartagnan
Michel,
het klopt, Dirkske heeft er iets over geschreven,
zie topic;
http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtop ... ht=contact
Serge
Geplaatst: 20 mar 2006, 18:11
door dirkske
Zjustte, en is voor het 'oude' model 2003-2006.
Staat op mijn motor, en werkt.
Maar aangezien ik tijdens de periode van inbouw zoveel problemen heb gehad met de kabelboom,
ik zie geen oorzakelijk verband, maar die kans is er altijd.
Daarom, dat blijft hier in de koelkast staan, tot ik eens de kans en de goesting heb om dat uit te zoeken.
Wie het schema wil , mag het hebben, en inbouwen op eigen risico dus

Geplaatst: 20 mar 2006, 19:29
door jacky
Ja ik heb ook al een paar honderd km met mijne schone nieuwe gereden en ik ben een paar keren stil gevallen omdat de koppeling zeer snel en kort pakt en het toerental iets te laag stond .Heb hem ook op 1100 toeren geregeld en het was opgelost.De koppeling is harder als vroeger .zadel op laagste en stuur op het korste naar de driver toe en ik heb de ideale zithouding.de ruit op hoogste stand zou 5cm hoger mogen zijn zodat ik als vroeger met open helm kan rondtoeren ,maar geen turbulentie of duwefect meer dat is ok.
Het is wennen met de koppeling en de vering is harder maar hij voelt daardoor zekerder en speelser aan dan de vorige.Freija zei dat de handgrepen achteraan korter bij elkaar staan het zadel smaller is maar dat er meer beenruimte is. zit comfort is perfect.verbruik tijdens het inrijden 6.8l .Het is zalig om ermee rond te toeren. groeten aan iedereen Jacky
Geplaatst: 20 mar 2006, 21:39
door Peet
maar ik vind de afstand tussen zijn ??n en twee iets vergroot zodat je moet doortrekken.
Julle, volgens de technische gegevens zijn de verhoudingen tussen de versnellingen onveranderd gebleven. Door een tandwiel van 36 tanden te veranderen naar 37 tanden is de eindverhouding wel vergroot met 2,7 % waardoor de motor minder toeren moet draaien. Meer afstand tussen ??n en twee zou je normaal niet mogen voelen, tenzij ..... er ondertussen nog wat veranderd zou zijn.
Geplaatst: 22 mar 2006, 19:14
door NEOK
3 bemerkingen bij wat ik hier en in het artikel lees:
--ABS grijpt minder snel aan, vooral op het achterwiel.
Nogal wiedes ! Door het gekoppeld remsysteem is het immers niet meer mogelijk om enkel op het achterwiel te remmen; dus hoe hard je ook stamp op het pedaal, je remt ook steeds vooraan mee...en dus is de blokkeerneiging van het achterwiel sterk afgenomen ergo het ABS moet minder frequent ingrijpen.
--minder toeren dank zij de langere 5e.
Amper 200 toeren minder bij......200km per uur ! Nauwelijks 2 a 3 % dus. Een zesbak was duidelijk te duur/te ingrijpend op dit moment.
--vroeg aangrijpende koppeling.
Kan steeds bijgeregeld worden.
Succes met de nieuwe FJR's enne....keep us posted !
Geplaatst: 22 mar 2006, 19:32
door Julle
Neokske,
Dat het wiedes is dat het ABS op het achterwiel minder snel activeert is idd zo maar ik vond het toch de moeite om het te vemelden. Ik schrijf ook niet dat hij minder toeren draait, alleen dat hij bij het rijden minder hoogtoerig lijkt. Zoals je schrijft zou een 6e versnelling, die zeker welkom zou zijn, misschien een te radicale, lees dure ingreep zijn geweest. Het is in ieder geval zo dat hij meer en meer gemeen heeft met het functioneren van de Honda's (versnellingsbak, remmen, zithouding...) en aangezien ik eigenlijk nen Hondaman ben is het voor mij dus een stap vooruit.
Mvg
Julle
Geplaatst: 22 mar 2006, 20:01
door NEOK
Hey Julle,
Ik wou helemaal niet persoonlijk overkomen met mijn reply hoor, en zoals ik vermelde ging het ook over het artikel van moto73. 't Is daar dat ze spreken van 'minder toeren bij cruisen' en dat wou ik even in de juiste context zetten...
Er is al veel geschreven over het welkom zijn van een 6-bak (koppel genoeg

) maar vermits hier niets aan de krachtbron gewijzigd is heeft men niet die kosten voor een andere schakeldoos willen maken neem ik aan. 't Zal voor de volgende keer zijn, wanneer er ook motorisch wijzigingen zijn (en meer power misschien

graptje h?).
Ik heb ook nog Honda gereden en ja, .... boterzacht schakelen !
Nogmaals succes met de nieuwe en blijf inderdaad gerust je bevindingen posten, hoe persoolijk of subjectief ook !
Geplaatst: 22 mar 2006, 20:09
door NEOK
In het magazine 'MOTORRAD' van 3-3-06 staat een vrij uitgebreide test van de FJR 2006. 't Is niet op het net te vinden, enkel op papier dus en...in het Deutsch uiteraard.
Mochten er zijn die dit artikel absoluut willen hebben is daar wel iets op te vinden zeker ?
Geplaatst: 02 apr 2006, 23:37
door Julle
Voil? vandaag nog wat kilometers bijeen gefietst ('s morgens in de gietende regen en in de namiddag in de wind) en hij begint het al heel wat vlotter te doen. De schakeldoos wordt wat vlotter en de "neutral" wordt ook al gemakkelijker gevonden. Wat wel opvalt is dat hij in lange bochten (op- en afritten autostrade) heel stabiel loopt zonder te wiebelen. De spiegels zijn beter dan de vroegere al is de rechter bij mij beter af te stellen dan de linker. Heb vandaag ook de Travellock (deze week gemonteerd) uitgetest en op de snelweg is dat verdomd een gemak (al heeft dit natuurlijk niets met de FJR zelf te maken). Het mechanisme om de koffers te bevestigen en/of los te maken gaat het volgens mijn bescheiden mening niet lang uitzingen. Ik denk steeds dat ik het handvat er ga aftrekken. De onderste lip moet nl in een soort rubbersluiting die blijkbaar veel te hard is en bij het openen steeds gepaard gaat met een angstaanjagende klik. Hopelijk wordt dit op termijn beter want ik moet ze er steeds afdoen om binnen te bollen. Afwachten wat jullie bevindingen zijn maar Seabiker heeft alvast hetzelfde probleem.
Julle
Geplaatst: 03 apr 2006, 00:34
door Firechief
@ Julle,
Probeer eens met die rubber in te wrijven met wat talkpoeder
Firechief
Geplaatst: 03 apr 2006, 12:06
door fjrMarcel
Zijbakken.
Ja Julle ik heb het zelfde probleem en zal dat eens vragen aan mijn dealer.
Toen ze er de eerste keer werden opgezet vertelde men mij dat dat wel zou beteren eenmaal het nieuw er af, maar ik daar mijn twijfels over.
Wanneer ik mijn bakken plaats of afneem is het telkens bang afwachten of de handvaten niet zullen breken.