Euh....... waar beginnen.....
Liefste dagboek....
Ik wacht altijd voor ik begin te draaien aan al die spullen.
Want het is niet altijd simpel en je zou wel eens de verkeerde knopkes in of uitdraaien met tot gevolg dat uw motor helemaal niet meer sturrt of op de weg te huoden is.
Dus houd uw verstand erbij.
In het begin is de vering normaal altijd redelijk goed, maar na enige gewenning wil je toch wat meer.
Gewoonlijk staat ze altijd te zacht niewaar....
Uw vering harder zetten heeft tot gevolg dat hij strakker zal sturen, minder zwalpen in de snelle bochtjes.
Doe dit altijd zowel voor als achter, niet enkel achter beenhard en voor zacht want dan kan er maar eentje de schokken opvangen (dempen) en dat is echt niet de bedoeling.
Als je bijvoorbeeld uw vering achter hard zet en voor zacht dan zal elke impact worden doorgestuurd naar de voorzijde en dat is geen prettig gevoel.
Hoeveel klikken en stelschroefjes je moet in en uitdraaien zal je spijtig genoeg naar uw eigen gevoel zelf moeten ondervinden. Ik moet ook altijd veel experimenteren voor het naar mijn goesting is, maar als het dan zover is blijf ik er af.
Je zal eerst een trajekt moeten rijden dat je goed kent met uw vering in standaard trim of zoals hij nu is.
Terug thuis ga je de veervoorspanning opschroeven (zowel voor als achter).
Onbelast mag hij niet door de veertjes gaan, het is de bedoeling dat hij zowel voor als achter evenveel zakt als je er gaat opzitten.
Beenhard is nooit goed, uw vering moet de kans krijgen om te kunnen dempen, maar mag nooit doorslagen tot het einde.
Er heeft eens ooit ergens in een tijdschrift gestaan hoeveel % dat juist moets zijn, maar ik kan het nergens meer terugvinden.

Onbelast en belast met rijder mag uw vering maar zoveel % inzakken.....en dat was een goede leiddraad maar ik ben het kwijt....
Mijn voorkeur is niet altijd de hardste maar een instelling die net wat zachter is met de juiste demping. Zo houd je nog gevoel in de motor (ik althans) en weet je nog ongeveer wat er onder uw kont of kontje gebeurd.

.
Te zacht geeft een gevoel van wegschuiven en reageert laat en het is niet goed voor den tikker.
Alles op maximum zetten? Er valt geen meter met te rijden, laat staan dat je nog veel grip zou hebben omdat het wiel de weg niet meer kan volgen maar enkel de motor en zo zou je elk kontakt met de weg verliezen.
Dus je zal regelmatig hetzelfde trajekt moeten afleggen met telkens een iets andere instellling. Altijd net dat beetje harder of wat extra demping.
En dan opzoek naar een compromis.....
Als ik jou was dan zou ik eerst nog wat experimenteren maar niet te radicaal, kleine stapjes en zo opbouwen.
Altijd onthouden wat de vorige instelling was en welk gevoel deze gaf. En zorg ervoor dat uw trajekt niet enkel zo strak is als en biljartlaken.... anders ga je er niet veel aan hebben.
Heb ik al gezegd dat je nooit mag vergeten hoe dat de vering stond?
Opschrijven hoe belachelijk het ook mag klinken. Zit je fout dan kan je nog altijd terug naar standaard en dat is beter dan helemaal het noorden kwijt te zijn.
En heb je echt elke dag het volle pond van uw vering nodig? Ga je echt telkens tegen de grens van uw vering zijn mogelijkheden?
Je kan ook nog altijd opteren voor een aanpassing van het binnenwerk door een veringspecialist hier in vlaanderen.
Zeer goede resultaten en zeker niet zo duur als andere veringen.
Andere veringen zoals White Power & ?hlins zijn natuurlijk hun centen waard en geven zoveel meer gevoel en zijn veel strakker..... maarja die centen h?.

En dan is het laten aanpassen van uw veringen door een specialist altijd een mooi (lees betaalbaar) alternatief.
Ik zou zeggen, strak maar toch nog een beetje comfort.
Het is nen serieuze boterham, maar zulke dingen doe je niet efkens rap rap.
Neem uw tijd veel tijd en probeer te voelen en te annalyseren en bouw dit op, het duurt lang maar als het goed is is het eens zo leuk.
Heeft er iemand verstand van en zou ik fout zitten laat het me gerust weten h? mannen of vrouwen.
Ik wil zeer graag bijleren en er is niks erger dan iemand willen helpen en fout informatie geven, want daar is niemand iets mee.
Groetjes,
den R1 zot is nen softie
