Pagina 1 van 1
veiligheid en topkoffers
Geplaatst: 22 jan 2006, 10:02
door pieter
Ik lees in de brochure van de FJR 2006 dat
Letterlijk overgenomen van de bladzijde - Onmisbare accessoires voor kilometervreters.
UIT VEILIGHEIDSOVERWEGINGEN ADVISEERT YAMAHA OM NIET MET EEN COMBINATIE VAN ZIJKOFFERS EN TOPKOFFERS TE RIJDEN
en ik heb al de opties aangekocht !!!
nochtans heeft de verkoper van Yamaha niets daarvan laten horen ..
ik kan begrijpen dat je volgepackt en de topkoffer goed vol zit niet tegen 220 moet gaan rijden maar toch ???????
[/u]
Geplaatst: 22 jan 2006, 10:24
door incognito
je moet je zeker niet ongerust maken,dat staat in elke folder van ieder jaar.Heb ooit eens gelezen dat ze dat doen om geen schadeclaims te krijgen bij eventuele ongevallen.Het is wel zo dat de topkoffer een invloed heeft op het rijgedrag van de motor..Bij de folder van de zijkoffers staat dat je er max 130 mee mag rijden als ze eraan hangen,er staat wel niet bij of dit 130 per koffer is of voor de twee samen

Geplaatst: 22 jan 2006, 13:45
door Julle
De zijkoffers hebben weining invloed op het rijgedrag. De topkoffer is iets anders. Wanneer je alleen rijdt rij je best zonder topkoffer omdat het vacuum dat je achter je cre?ert samenkomt op de topkoffer met het gevolg dat de motor bij hogere snelheden gaat wiebelen.
We zijn in 2005 met drie FJR's naar Oostenrijk gereden en op die van Motorist (Ivo) stond de topkoffer. Ivo zei ons ook dat bij snelheden boven de 180 km/u de motor wiebelde. Ik reed zelf al aan topsnelheid (+/- 252 km/u) met alleen de zijkoffers en de motor gaf geen krimp. Dus vooral geen zorgen maken en als je alleen rijdt laat je er best de topkoffer af vooral als je met illegale snelheid je rijbewijs op het spel zet.
Mvg
Julle
Geplaatst: 22 jan 2006, 14:15
door den R1 zot
Ik rij regelmatig solo (woon-werk) met enkel de originele topkoffer rond en zoveel last heb ik daar niet van.
Tot 140 is alles nog normaal, eens daarboven voel je wel degelijk dat er iets begint te wiebelen.
Maar echt alarmerend is dit nooit.
Is het met duo en topkoffer heb je er geen last meer van, als je dat al last mag noemen.
Tijdens de rit naar het zuiden volledig gepakt met zijkoffers en topkoffer + tanktas en duo waren de snelheden een paar keer zo rond 230, geen krimp gaf de motor. Alleen het verbruik was iets anders.....
Maar zulke snelheden doe je niet veel hier op onze wegen dacht ik.
Groetjes,
den R1 zot en ook een beetje met de FJR
Geplaatst: 22 jan 2006, 18:04
door Gobelijn
Ik rijd bijna altijd met zijkoffers + grote topkoffer van givi, aan alle snelheden.
Buiten een beetje wiebelen bij sterke wind die schuin van voor komt, heb ik daar weinig last van.
Geplaatst: 23 jan 2006, 00:29
door Magneto
Wij rijden altijd met zij en topkoffer en steeds samen dus ook duo en tijdens onze reizen meestal Oostenrijk, Itali?, duitsland, ....
hebben wij tot 220 Km/ u geen probleem, wel in ideale weersomstandigheden h?, eens daarboven is het niet meer aangenaam rijden met al da gewiebel en zeker ook niet meer veilig.
Dus nie alles geloven wa ge in de boekskes leest h?.
groetjes,
Magneto

Geplaatst: 23 jan 2006, 09:46
door In Extremo
Bij solo gebruik met originele zijkoffers en maxia, 52l, topkoffer een lichte pendelbeweging boven de 140 km/h,
Met de GIVI Keyless zijkoffers, 41L, en topkoffer zelfs bij hogere snelheden geen beweging meer .... deze set is
in totaal een kleine 15 cm breder, misschien daarom stabieler.
Bij duo gebruik met beide configuratie's nooit problemen gehad.
Groetjes,
Michel
Geplaatst: 23 jan 2006, 18:40
door Walrus
Ik heb ook besloten om op mijne nieuwe geen topkoffer meer te plaatsen.
Bij snelheden boven 180 werd de motor toch wel iets instabieler.
De top lag dan echt bij 220 en verder kon je niet gaan zonder dat het gevaar op ging leveren.
Weet alleen nog niet waar ik mijn vlaggetjes straks moet laten.....
Geplaatst: 23 jan 2006, 19:40
door Big Jomb
Ha de mannen,
Ik ondervind weinig deining wanneer ik met duo en al dan niet geladen aan het toeren ben, misschien dat mijn iets zwaarder gewicht een betere stabiliteit geeft
Tijdens de trip naat oostenrijk geen last ondervonden, behalve wanneer er een felle zijwind blies, voor de rest perfect stabiel met een snelheid tussen de 120-140 km/h.
Destijds bij de aankoop van de motor had ik vernomen dat de maximum kofferinhoud 46 liter mocht bedragen, doch mijn dealer verzekerde dat het plaatsen van de Givi Maxia van 52 liter geen problemen gaf, wat tot nu toe nog altijd klopt.
Slukes
Geplaatst: 23 jan 2006, 19:48
door Johnny
Jullie zijn hier bezig van snelheden van rond de 200km per uur
dat vindt ik zelfs gevaarlijk zonder topkoffer
Groetjes johnny
Geplaatst: 23 jan 2006, 19:58
door Big Jomb
Ha den Trukker,
Nog altijd met de FJR
Slukes
Geplaatst: 23 jan 2006, 20:55
door Johnny
Big Jomb schreef:Ha den Trukker,
Nog altijd met de FJR
Slukes
ja ja

Geplaatst: 23 jan 2006, 21:15
door Kujaku
Mijn ondervinding
De originele topbox van yamaha drukt met een rubber strip tegen de montageplaat. Deze strip durft wel eens te verschuiven, daardoor komt de topbox los te zitten en geeft trillingen.
Geplaatst: 23 jan 2006, 22:02
door Motorist
Ja, waar da siliconen allemaal al ni goe voor zijn, kan zelfs dienen om topkoffers van nen FJR mee te plakken.
All? de rubbers.