Noord Frankrijk
Geplaatst: 12 jul 2005, 11:03
Op maandag 11 juli hadden we afgesproken met een Britse FJR-rijder om elkaar te ontmoeten nabij Calais om samen een namiddag te rijden in N-Frankrijk.
Rond 9u ging het richting Poperinge via de E403 - A19 en de N38. Na een tankbeurt richting Watou. Daar de Franse grens over via de D17 en voorbij Herzeele en Wormhout naar Zegerscappel. Daar de D928 op tot aan de D11 die ons naar Bourbourg bracht voor een terrasstop. De D2 leidde ons naar de D229 en zo kwamen we voorbij St Omer Capelle en Guemps in Le Pont d'Ardres. De N43 bracht ons tenslote naar de plaats van afspraak. dat was "Courte Paille" gelegen aan de afrit 17 van de E402. Chris kwam via die snelweg van de eurotunnel.
Toen we daar aankwamen bleek het definitief gesloten te zijn, zodat we het centrum van Calais binnenreden en na zo'n 500m een restaurantje zagen waar we een dagschotel konden eten. Rond 12u45 reden we terug naar de plaats van afspraak om Chris te verwelkomen. Hij kwam normaal om 12u30 aan met de trein. En na zo'n 15 minuten konden we opnieuw kennismaken (we hadden elkaar eind mei ontmoet in de UK). Via de N43 ging het naar Ardres, de D224 (Licques, Colembert), de D253 (Henneveux, Desvies) en de D127 (Beussent) tot in Montreuil waar een terrasstop volgde. Blijkbaar vertoefde hij regelmatig eens in de streek en bleek dat hij verschillende mooie plaatsen wist liggen. De rivier Canche werd gevolgd via de D3549 tot in Hesdin. Daar de D124 op om via Fontaine-l'Etalon in Gennes-Ivergny aan de Authie te komen. Via de D119 en de D938 volgden we die rivier naar Doullens. Vandaar de D938 verder volgend kwamen we aan in Albert. Hier werd nog een terras bezocht terwijl we uitzicht hadden op de Baseliek Notre Dame de Brebieres. Zo hoorden we van Chris dat je hier een museum over de eerste wereldoorlog kan bezoeken met oa een aantal tunnels die onder het plein lopen waar we nu zaten. De streek ligt net als de omgeving van Ieper bezaait met herinneringen aan de die oorlog. Zo hielden we in la Boisselle (aan de D929) nog even halt aan "La Grande Mine". Hier werden op 1 juli 1916 de Duitse loopgraven ondemijnd (27.000kg springstof) en vervolgens opgeblazen. De krater had een doorsnede van 100m en een diepte van 30m. Terwijl Chris vervolgens naar zijn slaapplaats reed, volgden wij de D929 verder tot wij in Bapaume de A1 konden opdraaien om zo via Lille naar huis terug te rijden. Zo haden we bijna 500km op de teller staan en opnieuw kennis gemaakt met een mooie streek en niet eens zover. Hier komen we zeker nog terug.
Albert
museum in Albert
La Grande Mine


de Notre Dame in Albert

Rond 9u ging het richting Poperinge via de E403 - A19 en de N38. Na een tankbeurt richting Watou. Daar de Franse grens over via de D17 en voorbij Herzeele en Wormhout naar Zegerscappel. Daar de D928 op tot aan de D11 die ons naar Bourbourg bracht voor een terrasstop. De D2 leidde ons naar de D229 en zo kwamen we voorbij St Omer Capelle en Guemps in Le Pont d'Ardres. De N43 bracht ons tenslote naar de plaats van afspraak. dat was "Courte Paille" gelegen aan de afrit 17 van de E402. Chris kwam via die snelweg van de eurotunnel.
Toen we daar aankwamen bleek het definitief gesloten te zijn, zodat we het centrum van Calais binnenreden en na zo'n 500m een restaurantje zagen waar we een dagschotel konden eten. Rond 12u45 reden we terug naar de plaats van afspraak om Chris te verwelkomen. Hij kwam normaal om 12u30 aan met de trein. En na zo'n 15 minuten konden we opnieuw kennismaken (we hadden elkaar eind mei ontmoet in de UK). Via de N43 ging het naar Ardres, de D224 (Licques, Colembert), de D253 (Henneveux, Desvies) en de D127 (Beussent) tot in Montreuil waar een terrasstop volgde. Blijkbaar vertoefde hij regelmatig eens in de streek en bleek dat hij verschillende mooie plaatsen wist liggen. De rivier Canche werd gevolgd via de D3549 tot in Hesdin. Daar de D124 op om via Fontaine-l'Etalon in Gennes-Ivergny aan de Authie te komen. Via de D119 en de D938 volgden we die rivier naar Doullens. Vandaar de D938 verder volgend kwamen we aan in Albert. Hier werd nog een terras bezocht terwijl we uitzicht hadden op de Baseliek Notre Dame de Brebieres. Zo hoorden we van Chris dat je hier een museum over de eerste wereldoorlog kan bezoeken met oa een aantal tunnels die onder het plein lopen waar we nu zaten. De streek ligt net als de omgeving van Ieper bezaait met herinneringen aan de die oorlog. Zo hielden we in la Boisselle (aan de D929) nog even halt aan "La Grande Mine". Hier werden op 1 juli 1916 de Duitse loopgraven ondemijnd (27.000kg springstof) en vervolgens opgeblazen. De krater had een doorsnede van 100m en een diepte van 30m. Terwijl Chris vervolgens naar zijn slaapplaats reed, volgden wij de D929 verder tot wij in Bapaume de A1 konden opdraaien om zo via Lille naar huis terug te rijden. Zo haden we bijna 500km op de teller staan en opnieuw kennis gemaakt met een mooie streek en niet eens zover. Hier komen we zeker nog terug.
Albert
museum in Albert
La Grande Mine


de Notre Dame in Albert
