Pagina 1 van 1
Nagel in achterband
Geplaatst: 23 mei 2005, 18:21
door Spitfire
Hallo iedereen,
Vandaag toevallig ontdekt dat er een nagel

in mijn achterband zit.
Er is geen drukverlies (ook getest met lekzoekspray)
De nagel slijt gelijkmatig met de band.
Nu is mijn vraag

UITTREKKEN OF LATEN ZITTEN.
Heeft er iemand ervaring met dit euvel
Groeten.
Luc.
Geplaatst: 23 mei 2005, 18:49
door Julle
Spitfire,
Je kan de nagel er uit trekken en er een wiek insteken maar ik heb er slechte ervaringen mee. Anderen daarentegen hebben er wel goede resultaten mee bereikt. Kijk eens in "Archief" - "Platte band" en je vindt er een heel hoofdstuk dat hieraan gewijd is.
Julle
Geplaatst: 23 mei 2005, 19:35
door stropke
met de nagel blijven rijden is tog gevaarlijk uittrekken en wiek insteken indien goed gedaan kan je er blijven meerijden tot de band op is
groeten uit gent
stropke

Geplaatst: 23 mei 2005, 20:34
door Spitfire
Zal hem er eens uittrekken en zien wat er gebeurt
Het is wel een klein nageltje misschien lekt hij niet.
Spijtig dat mijn foto niet zichtbaar is.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten.
Luc.
Geplaatst: 23 mei 2005, 21:43
door dirkske
Luc, zo'n bandenreparatie-setje, met een wiek, in uw geval gaat ge het misschien nodig hebben, mocht er teveel lucht ontsnappen langs het gat dat de nagel gemaakt heeft.
Onthou ook dat uw band nu een ZWAKKE PLEK heeft, op de plaats waar de nagel gezeten heeft. Door de stijfheid van het karkas blijft het gat misschien nu nog dicht, maar het zou kunnen dat bij een plotse drukverhoging (op of af een stoep rijden, of over een steen, een plank rijden ...) het gat open gaat.
Beter voorkomen dan genezen, en de prijs van zo'n setje (Hein Gericke 20 euro) is beduidend minder dan een nieuwe band laten steken.
Succes !
Geplaatst: 24 mei 2005, 00:31
door FJR-Freak Max
Hallo Spitfire
Vandaag ook het ongeluk weer eens gehad dat ik ben plat gereden
Ik was net 10 ? 15 km vertrokken van bij de dealer omdat ik voor een klein onderhoud was geweest
Op de terugweg naar huis moest ik voorbij werken in uitvoering en heb waarschijnlijk daar in een scherp voorwerp gereden, gelukkig reed ik niet aan een hogere snelheid want mijn band was onmiddelijk plat en daardoor ging ik bijna rechtdoor in de komende bocht omdat ik de controle over de moto volledig kwijt was
Na controle van mijn band zag ik dat er niets inzat van nagel of ander voorwerp
Dan maar de dealer opgebelt en me laten depanneren om de band te laten herstellen, bij nazicht bleek dat er een sneetje van een 3?4mm in de band was
Een wiek steken was dus geen oplossing meer omdat het gat te groot was, dan maar een pad die ze vanuit de binnenkant van de band steken laten plaatsen wat ik nogal eens laten doen heb bij een vorige lek gereden band en daardoor perfect zonder drukverlies de band verder heb kunnen verslijten
Max

Geplaatst: 24 mei 2005, 13:33
door den R1 zot
Als er bij mij een nagel insteekt laat ik die er altijd uithalen en een paddestoel inzetten. Dat doen ze van binnen naar buiten zeg maar.
Deze zijn iets beter dan de pads die ze er op kleven aan de binnenzijde.
Maar niet elke dealer of bandenboer heeft zulke paddestoelen zeg maar.
Groetjes,
den R1 zot
Geplaatst: 24 mei 2005, 15:31
door FJR-Freak Max
JvuxR1 schreef:Als er bij mij een nagel insteekt laat ik die er altijd uithalen en een paddestoel inzetten. Dat doen ze van binnen naar buiten zeg maar.
Deze zijn iets beter dan de pads die ze er op kleven aan de binnenzijde.
Groetjes,
den R1 zot
@ R1 zot,
Het is zulk eentje dat van binnen naar buiten word getrokken dat ik bij mij ook laten steken heb
Is infeite toch een dubbele beveiliging dat je dan hebt tegenover dat je enkel een pad langs de binnezijde laat of zou plakken
Max

Geplaatst: 24 mei 2005, 18:10
door den R1 zot
Inderdaad freak!
Ik heb al vele malen zo'n paddestoel laten steken en elke keer was het OK. Ik heb daarna de banden nog gebruikt voor circuit en straat.
Nu heb ik er eentje laten maken met zo'n pad, awel se da lekt een klein beetje 200/300 gram per week gaat eruit.
Maar de band kan nog maar max 1 dagje op de piste mee dus laat ik het niet meer herstellen. Gewoon voor ik de sessie start effe de druk meten no problem. Volgende keer neem ik toch wel terug zo'n paddestoel bij een andere bandenboer.
Hihi het gebeurd nie veel moar hier moogt ge de mensen aanspreken met Freak of zot, etc... zonder dat ze in hun gat zijn gebeten.
Waarom een forum al nie goed is h?
Groetjes,
den R1 zot
Geplaatst: 24 mei 2005, 20:11
door Julle
@R1 zot,
Toch opletten met een champignon op circuit. Aan de binnenkant van een motorband zit nl te weinig rubber om een goede vulcanisatie van de champignon met de band te bekomen. Heb jij er goede ervaringen mee zoveel te beter maar om het nu gaan aan te raden (en dan nog op circuit) vind ik toch te verregaand
Julle
Geplaatst: 24 mei 2005, 20:37
door Spitfire
Hi guys,
Juist de "nagel " uitgetrokken.
En die nagel bleek een stukkje koper van ong. 7 mm lang te zijn.
Het goeie nieuws is dat er geen lek is

Zat er niet helemaal
door.
Ik heb zo'n reparatiesetje onder mijn zadel zitten maar daar zitten
zo van die padjes bij inplaats van wieken. Volgens de handleiding mag je
met zo een "pad" max nog 400 km rijden
Zijn die wieken ook apart verkrijgbaar
Groeten.
Luc
Geplaatst: 25 mei 2005, 12:22
door den R1 zot
@ Jullle,
Sorry maar zo'n paddestoel heeft een doorsnee van ongeveer 5?6 cm en is dan vrij lang. Een patch is maar een rechthoekje van 2 op vier zonder de scheur of lek te vullen zeg maar.
De paddestoel gaat van binnen naar buiten toe (wiel & band verwijderen), het is niet zo een doortrekkerke ala BMW-kit hoor.

Groetjes,
den R1 zot
Geplaatst: 25 mei 2005, 18:55
door Julle
@ R1 zot
Ik weet echt wel wat een champignon is hoor, wij hebben er in Frankrijk een laten zetten met een doormeter van 10 cm maar aangezien het gat juist op het loopvlak zat kwam er bij elke omwenteling te veel druk op de herstelling met als gevolg dat deze nooit heeft gehouden. We hebben het tijdens onze vakantie 3 x laten herstellen bij bandencentrales en elke dag verloor de band 700 ? 800 gr. Wat me trouwens opviel in Frankrijk was dat niet ??n bandencentrale motorbanden in voorraad had. We waren dus wel verplicht om steeds te laten herstellen. Het enige probleem bij motorbanden is dat er aan de binnenkant veel minder rubber zit dan bij een autoband, wanneer je in de toekomst een band wisselt schuur dan eens een beetje op de binnenkant van de oude band om deze proper te maken zeg maar, en je zal vaststellen dat ik heus geen fabeltjes vertel maar zoals ik al schreef als je ermee geholpen bent is het "de" oplossing.
We gaan het hier afronden en er geen welles-nietes spelletje van maken.
Groetjes
Julle
Geplaatst: 25 mei 2005, 21:29
door den R1 zot
Spijtig Julle!
Das echt wel pech hebben zou'k zeggen.
En inderdaad we waren een beetje aan het afdwalen van de kwestie.
Ondertussen heeft Spitfire het al zelf opgelost.
Hihihi
Groetjes,
den R1 zot