Pagina 2 van 2

Geplaatst: 17 jul 2006, 22:34
door Julle
Het enige maar ook serieuze probleem met de paddestoelen die ze van binnen kleven is de vulcanisatie van de paddestoel met de binnenkant van de band. Het is nl. zo dat aan de binnenkant van motorbanden heel weinig rubber zit. Schuur er maar eens op en je zit bijna direct op de inlage. Het migreren van beiden gebeurt dan ook moeizaam vooral wanneer de paddestoel net in het centrale loopvlak moet worden geplaatst. Hij wordt dan bij elke omwenteling van de band naar binnen gedrukt en komt gemakkelijk los. Door de jaren heen heb ik hiermee geen goede ervaringen. Met de wieken daarentegen hebben we nog geen problemen gehad (behalve met de 8 vormige)
Julle

Geplaatst: 22 jul 2006, 00:24
door TOMH
mede FJR-ers:
Heeft er nog iemand ervaring met zo'n schuimspuitbus?
Ikzelf ben er al 2 maal mee beholpen.
verleden week nog zat er een spijker van 2 a 3 mm. dik in mijn achterband: _spijker eruit, _schuim met de lucht uit de bus erbij, _het wiel eens goed laten draaien en bijblazen bij de eerste gelegheid.
Tot nu toe nog geen probleem met drukverlies.

Tom :glasses7:

Geplaatst: 18 mar 2007, 12:15
door TOMH
Gisteren voor de eerste maal een lekke band gerepareerd met zo'n wiek in het gat te duwen, en het ging vlotter dan ik gedacht had.
volgens hetgeen dat ik hierboven lees mag ik daar zo mee verder rijden.
of heeft er al iemand problemen gehad of gezien met zo'n gerepareerde band?

Tom :P

Geplaatst: 18 mar 2007, 13:00
door edje
Hoi Tom,

Gelukkig bestaan die dingen h?. Ik weet dat sommige mensen daarmee verder rijden.. Ik heb ook al gelezen dat er zijn die zelfs verschillende wieken in dezelfde band hebben zitten. Ik voor mij zou die band toch laten repareren. Tegenwoordig wordt de band gedemonteerd en aan de binnenzijde wordt een "rustine" gekleefd. Daarna wordt het wiel terug uitgebalanceerd. Omslachtig misschien, maar wel zeker.

Grtjs
:P :P :P

Geplaatst: 18 mar 2007, 18:20
door yamaha
Met de laatste 2 achterbanden nog behoorlijk wat kms probleemloos gereden met zo'n wiek in de band.

Geplaatst: 18 mar 2007, 18:25
door Julle
edje schreef:Hoi Tom,

Gelukkig bestaan die dingen h?. Ik weet dat sommige mensen daarmee verder rijden.. Ik heb ook al gelezen dat er zijn die zelfs verschillende wieken in dezelfde band hebben zitten. Ik voor mij zou die band toch laten repareren. Tegenwoordig wordt de band gedemonteerd en aan de binnenzijde wordt een "rustine" gekleefd. Daarna wordt het wiel terug uitgebalanceerd. Omslachtig misschien, maar wel zeker.

Grtjs
:P :P :P
Zoals ik hier al ergens vermelde is een wiek beter dan een champignon en wel om volgende reden. Aan de binnenkant van een motorband zit niet genoeg rubber om de champignon te laten mee vulcaniseren. Bij enige druk op deze champignon wordt deze terug een beetje naar binnen geduwd (al drie keer meegemaakt) met drukverlies tot gevolg. Met een klevende bruine wiek (niet die blauwe plastieken shit) kan je gewoon blijven rijden tot je band op is. Ik heb onlangs in de Eifel nog een Aprilia RSV gedepanneerd zonder problemen. (Die man had ook zo een blauw plastiek of rubber spel mee maar dat deugd dus niet)
Band vervangen hoeft dus niet (behalve als je met een scheur zit natuurlijk)
Julle

Geplaatst: 18 mar 2007, 19:36
door FJRudi
vorige zondag voor de eerste keer opgemerkt: maar 1,5 druk in achterband, bij gepompt en na een week terug gecontroleerd, alweer gezakt tot 1,5 bar. Ik zie nochtans op het eerste zicht niets zitten, maar denk dat ik voor alle zekerheid ff naar laat kijken. Heb nog maar een 6K met de band gedaan, is nog wat vroeg om te vervangen. Ik heb me laten wijsmaken dat indien je er een spuitbus in leegspuit dan het een hele job is om achteraf een nieuwe band te leggen omwille dat het goedje de hele binnenzijde van de velg besmeurd heeft. Iemand ervaring mee?

Rudi

Geplaatst: 18 mar 2007, 19:39
door janeman
amper 3000km met nieuwe fjr en al 2 x lek gereden :(
Telkens een stop laten zetten door vtb
spuitbus gebruik ik enkel als het echt niet anders kan, ze zeggen dat je band warm moet zijn voor gebruik, wat niet altijd lukt natuurlijk.
Inspuiten en direkt langzaam verder rijden zodat de schuim zich kan verspreiden in de band zeggen ze.
Ik heb het altijd bij maar probeer het eerst met een stop en stikstofpatroontjes.
grtz janeman

Geplaatst: 18 mar 2007, 20:35
door PC800
FJRudi schreef:................................................... Ik heb me laten wijsmaken dat indien je er een spuitbus in leegspuit dan het een hele job is om achteraf een nieuwe band te leggen omwille dat het goedje de hele binnenzijde van de velg besmeurd heeft. Iemand ervaring mee?

Rudi
Heb tweemaal een spuitbus gebruikt.
Spuitbus van HG (5 euri) werkte voor geen meter. Bevat vluchtige oplosmiddelen.
Afbeelding

Echter de spuitbus van Louis heeft zijn werk perfect gedaan. Tijdens laatste vakantie (spanje-frankrijk-zwitserland-italie), redelijk bepakt, probleemloos kunnen rijden.
Afbeelding

Na thuiskomst band laten vervangen. Er zat inderdaad een "goedje" aan binnenzijde velg, maar met wat wasbenzine/remmenreiniger was dat probleemloos te verwijderen.

CU Ruud

Geplaatst: 19 mar 2007, 00:54
door Filesurfer
Ik heb deze reparatiesets met van die bruine kleverige wieken al enkele keren gebruikt. De eerste keren bleef ik na de herstelling zo verder rijden tot de band versleten was zonder problemen.
Op een keer ben ik enkele weken na een eerste herstelling opnieuw lek gereden.
Tijdens de rit naar huis na een werkdag voelde ik de band traag leeglopen. Ik hoopte nog tot thuis te geraken zonder de herstelling op de pechstrook van de autostrade te moeten uitvoeren. Maar dit is niet gelukt.
Een leeglopende band wordt snel ZEER warm. De rubber van het loopvlak smelt zelfs bijna. Maar hierdoor kwam ook de wiek van de eerste herstelling los waardoor de band plotseling alle druk verloor en ik aan de kant stond.
In eerste instantie dacht ik alsnog aan de herstelling te beginnen maar toen bleek ik in de avondlijke donker geen verlichting bij te hebben. De koplampen van de voorbijrijdende auto?s en de straatverlichting waren meer dan onvoldoende om de lekken te vinden.
Sedert die dag heb ik na een herstelling door middel van een wiek altijd in de bandencentrale een klever aan de binnenzijde van de band laten plaatsen en heb ik nooit meer het probleem van een loskomende wiek gehad en ook geen loskomende klever (misschien toeval).
Toen heb ik ook geleerd op de moto LED verlichting bij me te hebben. Het soort dat op het voorhoofd kan worden geplaatst om met de handen vrij in het donker te kunnen werken.

reparatieset

Geplaatst: 19 mar 2007, 09:38
door webcommerce
Ik had met men nieuw setje Metzelers amper 1000 km gereden en ja hoor nagel los door het loopvlak van de achterband. Ik heb altijd een reparatiesetje bij me dus dit was het uitgelezen moment om die dingen eens uit te testen. Alles netjes gedaan volgens de hanleiding en ik moet zeggen dat ik er uiterst tevreden van ben. Ik heb ondertussen al dit 8000 kms gereden met dat zelfde setje banden zonder problemen.
Ik zal eens nakijken wat merk het is.
Groetjes

Geplaatst: 25 mar 2007, 20:52
door TOMH
Bedankt mannen voor de reacties,
ik ga verderrijden met die wiek erin, en regelmatiger de bandenspanning checken

mvg
Tom :P