Pagina 2 van 4

Geplaatst: 19 mar 2005, 13:06
door Julle
Hoi mannen,
Ben even gaan informeren bij mijn Yamaha dealer wat betreft het prijsverschil voor de remblokken en wat blijkt: er zijn in de originele remblokken van Yamaha 4 verschillende soorten met verschillende samenstellingen en met uiteraard 4 verschillende prijzen. Deze verschillen zijn zelfs met het blote oog waar te nemen. We moeten dus goed opletten om dingen zomaar te vergelijken en we mogen zeker niet te vlug conclusies trekken.

Groetjes

Julle

onderhoud

Geplaatst: 19 mar 2005, 22:16
door t469304
ik heb zelf wat onderhoud gedaan zoals de luchtfilter vervangen ern remolie bijgevuld.
maar de olie filter heb ik nog niet gevonden .
heeft er nog iemand aan zijn fji gewerkt en heeft er ervaring mee onderhoud van oliefilter.
of zijn er nog belangrijke punten die ik in het oog moet houden

Geplaatst: 19 mar 2005, 22:36
door dirkske
Een olie-filter behoeft geen "onderhoud" op zich.
Je kan hem blindelings vinden, links onderaan het blok, hij is extern aangebracht. Bij elke olieverversing, een nieuwe filter.

Welke soort remolie heb je bijgevuld ?
Remolie bijvullen .... zou normaal niet mogen, want dat wil zeggen dat je remcylinders ergens een lekkage vertonen.

onderhoud ??

Geplaatst: 24 jul 2005, 10:48
door wimme
Hallo,
Mijn FJR heeft verleden week een groot onderhoud gehad bij Motorshop Eeklo waar ik hem nieuw gekocht en ik heb 430 ? betaald inclusief een nieuwe achterband (Bridgestone B020 die 190,5 ? kost)
Met vriendelijke groeten,
wimme :)

Re: onderhoud ??

Geplaatst: 24 jul 2005, 12:29
door Johnny
[quote="wimme"]Hallo, inclusief een nieuwe achterband (Bridgestone B020 die 190,5 ? kost)
Met vriendelijke groeten,
wimme :)[/quote]

duren band vindt ik :)

Geplaatst: 24 jul 2005, 12:44
door Peet
De luchtfilter vervangen na 24000km lijkt mij heel normaal.
Dat garagisten maar al te graag gebruik ( of misbruik) maken van producten ( op de rekening dan toch), terwijl die ook nog eens apart terug te vinden zijn als remolie, reiniger, dichtingsring voor oliestop, is mij ook al meermaals opgevallen.
De nodige uren (aan het bedrag te zien zo'n 5 uren denk ik) voor een dergelijk( klein) onderhoud lijkt mij toch ook verschrikkelijk veel . Zelfs als amateur doe ik het sneller.
Remblokken versleten na 24000km : dan moet je toch wel heel sportief rijden ! Ik schat dat je dan met je banden slechts 4000km doet.
Reken maar een veel hoger bedrag voor je 40000km nazicht, want dan pas is er veel werk aan als allles uitgevoerd wordt volgens het boekje.!

Geplaatst: 24 jul 2005, 12:50
door Peet
Wimme en Trukker,

Er is een hemelsbreed verschil in 10000 km, 20000 km , en 40000km onderhoud. Om te kunnen vergelijken moet men wel weten waarover het gaat, EN zijn hierbij onderdelen vervangen die niet op een vaste km-stand vervangen worden zoals remblokken ???

Geplaatst: 24 jul 2005, 13:06
door Johnny
[quote="Peet"]Wimme en Trukker,

Er is een hemelsbreed verschil in 10000 km, 20000 km , en 40000km onderhoud. Om te kunnen vergelijken moet men wel weten waarover het gaat, EN zijn hierbij onderdelen vervangen die niet op een vaste km-stand vervangen worden zoals remblokken ???[/quote]

ik heb het niet over het onderhoud maar over de prijs van de band

Geplaatst: 24 jul 2005, 13:16
door Peet
Maar op hoeveel km was dat onderhoud van 430 Euro dan ??

Geplaatst: 17 dec 2005, 12:47
door stratego
Voor mijn eerste onderhoud van 10000 km. betaalde ik bijna 300 ? bij mijn dealer zijnde the good bike in brussel.
Groetjes :protest:

Re: onderhoudskosten

Geplaatst: 17 mar 2007, 09:23
door trikke
Paul schreef:
4 bougie cr8e (ngk) 36.80?
1 oliefilter 12.23?
bijdrage milieu oliefilter 0.73?
3 pakking aflaatdop 3.48?
1 luchtfilter FJR 36.60?
0.5ltr. remolie elf 3.43?
4.20ltr. halfsynt olie elf 4hp eco 10w40 36.08?
0.50ltr.drive shaft gear oil 19.36?
2 remblokken front (cf4sv) 97.62?
remmenreiniger 4.40?
2 12v21/5 bay15d lamp 12499(philips) 3.00?
1 cap FJR 1.68?
werkuren 1 73.54?
producten en diversen 5.80?
Totaal 434.75?
Ik vindt bovenstaande rekening toch behoorlijk aan de prijs en niet zo normaal

Allereerst 0.50ltr.drive shaft gear oil 19.36?, er gaat maar 0,2ltr olie in het cardan. Dat is wat ik bij mijn dealer betaal. Restant blijft bij de dealer en betaal ik ook niet voor.
2. 1 luchtfilter FJR 36.60? . Was het luchtfilter zo erg vervuild? Normaal is bij deze km stand schoonblazen met de compressor voldoende en is vervangen niet nodig.
3. 3 pakking aflaatdop 3.48?, ook bijzonder volgens mij is er maar 1 pakking ring nodig voor de olieaflaatdop
4. remmenreiniger 4.40?, een hele spuitbus leeggespoten of zo?
5. producten en diversen 5.80?, wat is dit???? valt hier de remmenreiniger bv. niet onder en de pakkingring voor de olieaflaat dop?
6. 1 cap FJR 1.68?, en dat is?

Grofweg had deze rekening al 57 euro lager kunnen zijn. Ik vindt de prijs voor de remblokken overigens ook behoorlijk ruim.
Nou weet ik niet wat de normale uurlonen in Belgie zijn. Maar hier in Nederland is 55 euro eerder normaal dan het hierboven genoemde. Of hebben Belgische monteurs een universitaire graad wat het hoge uurloon rechtvaardigd?

Ik zou toch eens rond kijken voor een andere dealer voor het onderhoud.


als je nu alles eens zelf deed
das toch nie moeilijk iedereen kan toch een olie vijs los vijzen en andere olie erop doen
of bougies steken en remblokken steken en eventueel een luchtfilter uitblazen of vervangen
kleppen regelen da zal ik overlaten aan de dealer vermits ik geen regeling weet van de speling die je moet hebben of de plaatjes die eronder moeten
dan zou je een pak ???? ros kunnen besparen

onderhoud 10000

Geplaatst: 18 mar 2007, 22:24
door Kiro
Onderhoud bij Hautekiet 10.000km
FJR1300A

4 NGK CR8E bougie 36,78?
1 15jw1344 oil cleaner 12,23?
4,1 elf vat 4HP eco 10W40 39.20?
1 MO317011 Motyl Gear SAE7 11.80?
1 koelvloeistof 5,51?
0:295 1 werk 184.38?
4 onderhoudsprodukt 5,20?
luchtfilter 40?

kontrole remmen, remolie , embriageolie , koelwater
nazien speling gaskabel, gasklephuizen
smeren remen, embriagehendel , vitessepekkel en pekkels
radiotorstop

Moet wel nog zien voor een nieuwe achterband

kris

onderhoud

Geplaatst: 19 mar 2007, 09:50
door webcommerce
Ik heb even mijn factuurke opgezocht van mijn groot onderhoud (40000km) en dat was 395?.
Allez het was in totaal iets meer dan 800? maar dat was dan wel met een setje Metzelers erbij...
Het groot onderhoud op zich viel eigenlijk nog mee als je kijkt naar de hoeveelheid werk die men daar aan heeft.
Ik heb nu pas de CO toestand laten afregelen omdat mijn FJRreke niet mooi meer rond draaide.
Hemelsbreed verschil, nu loopt hij weer als een naaimachientje.
Groetjes

Re: onderhoud 10000

Geplaatst: 19 mar 2007, 17:23
door Den Boete
Kiro schreef:Onderhoud bij Hautekiet 10.000km
FJR1300A

4 NGK CR8E bougie 36,78?
1 15jw1344 oil cleaner 12,23?
4,1 elf vat 4HP eco 10W40 39.20?
1 MO317011 Motyl Gear SAE7 11.80?
1 koelvloeistof 5,51?
0:295 1 werk 184.38?
4 onderhoudsprodukt 5,20?
luchtfilter 40?

kontrole remmen, remolie , embriageolie , koelwater
nazien speling gaskabel, gasklephuizen
smeren remen, embriagehendel , vitessepekkel en pekkels
radiotorstop

Moet wel nog zien voor een nieuwe achterband

kris
Bougies, koelvloeistof en luchtfilter moeten op 10.000 nog niet vervangen worden.
5,20 Euro voor een neveltje WD40 en een likje vet is ook niet weinig.
184,38 ? aan werkuren...volgens mij vijst die kerel het voorwiel er uit om uiteindelijk de achterband te kunnen bijpompen :D
Ik vraag mij af wat je daar gaat betalen als je binnengaat voor 40.000 km, want dan moeten je kleppen gesteld worden.
Of gaat hij dat al na 20.000 km doen :?:

Re: onderhoud

Geplaatst: 20 mar 2007, 12:25
door trikke
webcommerce schreef:Ik heb even mijn factuurke opgezocht van mijn groot onderhoud (40000km) en dat was 395?.
Allez het was in totaal iets meer dan 800? maar dat was dan wel met een setje Metzelers erbij...
Het groot onderhoud op zich viel eigenlijk nog mee als je kijkt naar de hoeveelheid werk die men daar aan heeft.
Ik heb nu pas de CO toestand laten afregelen omdat mijn FJRreke niet mooi meer rond draaide.
Hemelsbreed verschil, nu loopt hij weer als een naaimachientje.
Groetjes
hallo waar ga jij met je fjr op onderhoud

Geplaatst: 20 mar 2007, 20:17
door Gorky-GSA
voila,de mijnen is binnen voor zijn 10K kzal u eind deze week de prijs geven :!:

Onderhoud

Geplaatst: 21 mar 2007, 09:51
door webcommerce
Hoi Trikke,

Bij HP motoren in Turnhout.

Groetjes

Geplaatst: 26 mar 2007, 19:47
door Gorky-GSA
Gorky schreef:voila,de mijnen is binnen voor zijn 10K kzal u eind deze week de prijs geven :!:.
10k onderhoud,

Oliefilter
olie (synthetic - elf)
milieutaks
linker handvat verwarming (garatie)
arbeidsloon
Gas geregeld
Koppeling geregeld en ontlucht.

132.92 euro

Geplaatst: 27 mar 2007, 20:16
door Gobelijn
Vorige week naar de tandarts geweest, 45 minuten aan mijn hoektand geprutst : 152 euro.

Tja sommige dingen kosten nog meer dan het onderhoud van een FJR.

Geplaatst: 12 apr 2007, 08:59
door mailb0xer
Mannen,

Kunnen jullie je factuur nog eens opdiepen en kijken hoeveel werkuren er gespendeerd zijn aan jullie groot onderhoud (24.000 incl. kleppen regelen)?
Ik kom net terug van de dealer en het totaal aantal aangerekende werkuren: 6uur en 50 minuten!!

Volgens mij ben ik dik in de zak gezet, maar ik wil eerst eens informeren voor ik verdere stappen onderneem.

Philip

PS: Ik heb berleden jaar een boite laten vervangen 'onder waarborg' waaop de dealer nogal veel uren heeft gespendeerd. Ik vermoed dat hij via dit 'groot ondrhoud' wat uren wil terugwinnen. Dat ganse waarborg geval heeft me sowieso al een 300 euro gekost (moto is ongeveer 10 keer binnengeweest en telkens was er een kost van olie, nafte, dit of dat.. wat niet zou onder de waarborg vallen)