Tijdens ??n van de laatste montage's van Autocom, bij Magneto, hebben we een groot aantal detail-foto's van de montage genomen.
Deze foto's zijn jammerlijk op mijn eigen pc verloren gegaan, tesamen met de inhoud van de harde schijf.
Dus zal ik het op deze manier moeten doen.
Plaatsen Autocom : beste plaats is middenin de motor, onder het zadel.
De lange kabel kun je naar voor leiden onder de benzinetank door, de korte naar achter, en vlakbij de beugel zit een uitsparing waar je de kabel kan doorvoeren.
Voedingsspanning 12V, die haal je uit de stekker die achteraan het zadel zit, meten is weten want er zijn een aantal combinaties mogelijk.
Het achterlicht kan ook gebruikt worden, om spanning af te nemen.
Het dient aanbevolen te worden om een zeer goede massa te gebruiken, uit de verzamelde ervaring die we opgedaan hebben met de groepsmontage, is gebleken dat bij sommige motors het sub-frame niet degelijk electrisch aangesloten is.
De Autocom mag ook rechtstreeks aan de batterij aangesloten worden.
Het toestel schakelt zichzelf uit wanneer er geen helm(en) ingeplugd zijn.
Tank demonteren (ze hoeft er niet afgenomen te worden!) :
2 zwarte beschermingsplaatjes links en rechts verwijderen, met push-pin en zeskant. De vijs waarop de tank kan scharnieren losdraaien, NIET demonteren. Bovenaan, ter hoogte van het balhoofd de 2 boutjes losdraaien, er helemaal uit. Nu kan je de tank lichten, zodat je ongehinderd de kabel naar voor kunt brengen.
Installatie afwerken met colson-bandjes, verbindingen bij voorkeur solderen in plaats van klemmetjes te gebruiken.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
andere keuze dan die van Dirkske is om de plug voor de bestuurder uit te laten komen aan linkerzijde, ter hoogte van aansluiting tank/bestuurderzadel.
De duo-plug kan "verborgen" worden in de handgreep (linkerzijde duozadel) om de motor op de middenbok te zetten.
Autocom set kan, zoals Dirk aangeeft, geplaatst worden onder bestuurderzadel net voor de tank.
Andere mogelijkheid is onder het duo-zadel.
Geschakelde spanning +12V afgetakt daar waar blauw tape zit.
(Geschakelde spanning wil zeggen geen spanning indien contactsleutel eruit)
Wat de kabel van de duo betreft heb ik bij Slurf een goede oplossing gezien. Hij laat de kabel boven komen tussen de zadels van bestuurder en duo zodat de duo, eens gezeten op de motor, gemakkelijk kan inpluggen. Wanneer de duo dit moet doen met de kabel aan de zijkant dan moet hij dit op de tast te doen. Op deze manier wordt de duo tijdens het rijden ook niet gestoord door een loszittende kabel naast de arm
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Is deze uitleg voldoende, of kunnen we nog ergens mee helpen ?
Staat hem er al op ?
neen dirkske alvast bedankt, mo ik denk dat ik da nie zelf kan
als ik zie dat je al moet beginnen uitmeten, dan heb ik al geen meterke ed
so.....
ik wil autocom kopen eind maand maart
nog n vraagske: kan je nadien nog de kabel installeren voor GPS of moet je da tijdens de begininstallatie doen??
en ....
nu iet anders , oe ist met joen rugske? ??n goede raad echt nie forceren want geloof me vrij een rug is erg teer
Als ge uwe Autocom hebt, dan zullen we die wel eens placeren, en er gelijk nieuwe foto's van maken.
Het is perfect mogelijk om nadien nog andere kabels aan te sluiten, geen enkel probleem, het lijkt erop of het binnenwerk onder het zadel van een FJR op maat voor Autocom gemaakt is.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
gisteren heb ik de autocom pro 7 gemonteerd, getest en mijn eerste indruk moet ik zeggen dat deze prima werkt .
Nog een paar vraagjes van een leek
1 Wat is juist de bedoeling van het plugje high/low ?
2. Zit met een 3310 GSM. wanneer ik de kabel verbind met de gsm is het volgens mij de bedoeling dat er automatisch wordt opgenomen.
Indien ik naar instellingen ga op GSM kan ik 6.1.5. automatisch opnemen niet krijgen. Heb ik daar nog een speciaal onderdeel nodig of gebruik ik een verkeerde ingang op de autocom?
Stekkertje hig-low, is de weergave van het volume in de luidsprekertjes.
Stekkertje IN, wil zeggen dat de volume-knop op maximaal staat.
Stekkertje UIT, en je zult horen dat het volume in je helm met ongeveer de helft gedaald is.
Bijna iedereen rijdt met het volume maximaal.
Nokia3310 : ik moet het antwoord schuldig blijven, maar als er geen concreet antwoord uit de bus komt,
zal ik hier eens een oude 3310 re-animeren en aansluiten,
kijken of het hier lukt.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Het is zo dat je de GSM moet inpluggen vooraleer je de instelling automatisch opnemen kan terugvinden. Dus eerst aansluiten op de intercom en dan via uw instellingen zal de mogelijkheid te voorschijn komen.
heb dit deze middag tussen de soep en de patatten eens geprobeerd maar dat lukt niet.
het is toch in de ingang naast de muziekplug dat ik deze moet inpluggen he
of moet ik nog een extra onderdeel hebben buiten het kabeltje dat bij de pro 7 meegeleverd was?
Jawel Carel, het kabeltje is standaard voor alle GSM's maar per type GSM heb je een ander tussenstukje nodig. en is behoorlijk duur in verhouding tot de grootte van dat stukje, ongeveer 7 euro.
Je kan op de site van autocom het bestelnummer vinden, er zijn een 3-tal verschillende.
Als je een Nokia 3310 hebt of een GSM uit hetzelfde lijstje, daar heb ik nog een stukje van liggen.
http://www.autocom.co.uk/ ga naar "Brochures and product suport" en klik dan op ""Latest autocom brochure"
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
bedoel je een stukje waarmee je enkel een commando krijgt om de functie automatisch opnemen te activeren of enkel de verbinding gsm autocom
het bijgeleverde stukje heeft de verbinding tussen de 2 maar geen effect
indien je zo een onderdeeltje in overschot hebt wil ik dat wel overkopen.
ik beschik over een GSM 3310. Is dit onderdeeltje geschikt voor dit toestel?
kun je mij dit opsturen en me tevens het bedrag eens doorgeven en je rekeningnr?