Onderhoud motorfiets
Moderator: Abeloos
Onderhoud motorfiets
Om de hoeveel km doen jullie een onderhoud bij de dealer ? Ik ben van plan om het om de 5000 km te doen. Is dit te vroeg ? Welke factoren laten jullie hierin meespelen ?
Groetjes,
Bart
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
Mijn eerste onderhoud was op 1000 km. (olie+filter+algemeen nazicht).
2?de onderhoud op 7000 km (+6000km), wederom olie+filter en een nazicht. Volgende beurt op 12.000 km, en dat zal een "grote" worden.
Het onderhoudsboekje specifi?ert telkens om de 10.000km, maar er wordt vanaf geweken, en dit heeft te maken met het feit dat wanneer er gewacht wordt tot men 10.000 km bijeen gereden heeft, en dat gebeurt soms na 2 of 3 jaar, de olie totaal 'gedysintegreerd' is en niet meer dezelfde eigenschappen heeft als olie die wat jonger is met evenveel kilometers. Olie wordt hygroscopisch bij afbraak, en dat is gevaarlijk voor interne roestvorming in het motorblok.
2?de onderhoud op 7000 km (+6000km), wederom olie+filter en een nazicht. Volgende beurt op 12.000 km, en dat zal een "grote" worden.
Het onderhoudsboekje specifi?ert telkens om de 10.000km, maar er wordt vanaf geweken, en dit heeft te maken met het feit dat wanneer er gewacht wordt tot men 10.000 km bijeen gereden heeft, en dat gebeurt soms na 2 of 3 jaar, de olie totaal 'gedysintegreerd' is en niet meer dezelfde eigenschappen heeft als olie die wat jonger is met evenveel kilometers. Olie wordt hygroscopisch bij afbraak, en dat is gevaarlijk voor interne roestvorming in het motorblok.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Het is onzin om de intervallen te verkleinen!dirkske schreef:Mijn eerste onderhoud was op 1000 km. (olie+filter+algemeen nazicht).
2?de onderhoud op 7000 km (+6000km), wederom olie+filter en een nazicht. Volgende beurt op 12.000 km, en dat zal een "grote" worden.
Het onderhoudsboekje specifi?ert telkens om de 10.000km, maar er wordt vanaf geweken, en dit heeft te maken met het feit dat wanneer er gewacht wordt tot men 10.000 km bijeen gereden heeft, en dat gebeurt soms na 2 of 3 jaar, de olie totaal 'gedysintegreerd' is en niet meer dezelfde eigenschappen heeft als olie die wat jonger is met evenveel kilometers. Olie wordt hygroscopisch bij afbraak, en dat is gevaarlijk voor interne roestvorming in het motorblok.
Als je al minder dan 10.000 km per jaar zou rijden (en wie doet dat met een FJR?) dan is ??n oliewissel per jaar voldoende!
Toon
Ik heb er momenteel nog geen zicht op hoeveel km ik zal doen per jaar. Het ziet er naar uit dat het wel de 10.000 km zal overschrijden. Ik heb er nu al ruim 3.000 en het echte seizoen moet nog beginnen.
Gezien ik zelf zo goed als niets afweet van techniek,
verkies ik toch om regelmatig het onderhoud te laten uitvoeren door een erkende dealer. Om de 5.000 km lijkt me niet slecht.
Laten jullie ook nog een nazicht uitvoeren vooraleer jullie op reis vertrekken ?
Groetjes,
Bart
Gezien ik zelf zo goed als niets afweet van techniek,

Laten jullie ook nog een nazicht uitvoeren vooraleer jullie op reis vertrekken ?
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
Gewoon het onderhoudboekje volgen: om de 10.000 km OF 1X/jaar.
De olie sneller wisselen is totaal overbodig en onnodig duur.
Wel ervoor zorgen dat er goede kwaliteit olie wordt gebruikt, half-synthetische of volsynthetische is het beste. Deze olie?n zijn chemisch stabieler en behouden langer hun smerende eigenschappen.
Groetjes
Flor
De olie sneller wisselen is totaal overbodig en onnodig duur.
Wel ervoor zorgen dat er goede kwaliteit olie wordt gebruikt, half-synthetische of volsynthetische is het beste. Deze olie?n zijn chemisch stabieler en behouden langer hun smerende eigenschappen.
Groetjes
Flor