Vragen over het gebruiken van GPS :

Rubriek voor alle onderwerpen met betrekking tot navigatie, GPS en gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Abeloos

onig

Bericht door onig »

Inderdaad er bestaat een andere oplossing,

met de SPIII moet je verbinding hebben met de satelieten dus buiten staan.

Find de coordinatie van het waypoint.
zet de hoogte op 0 m

duw op menu
vraag het gemiddelde

en dan zoek de SPIII via de satelieten naar de positie en geeft de hoogte op van die coordinaten.

maar als het op de meter juist zal zijn zou ik niet durven zeggen.

Onig
Panneke Tefal

Bericht door Panneke Tefal »

Thanks Onig, dat gaat ik seffens ??ns proberen, is wel met een 276C, laat nog iets weten. Volgend jaar rijden wij naar Italie (Dolle grieten) en de dames zouden graag weten hoe hoog de hotels liggen, kwestie van savonds op terassje iets te drinken en op 1700 meter is het een beetje frisser :oops: dan op 900 meter. daarom die vraag :wink:
Panneke Tefal

Bericht door Panneke Tefal »

:cry: Tja, met een 276C gaat dat dus niet, kan geen coordinatie ingeven en op waypoint zoeken ook geen hoogte info. allee een minpuntje voor den 276C
Vlootje
75 cc
75 cc

Bericht door Vlootje »

Dirkske,
Alvast al bedankt voor den uitleg zaterdag laatst voor de Sintrit. In mijn vgl-tocht tss SPIII en 2610 heb ik hier toch nog enkele vraagjes.

1)Na het doorlezen vd uitleg op de Nottersite blijkt er toch een verschil te zijn wat betreft de "zoom in & zoom uit" functie. Over wat hebben we het hier en versta ik het goed dat die functie dan makkelijker lijkt op de SPIII
dan op de 2610 (wat hier dan wschl verholpen wordt met de Perfect Cradle?)
2) Beschikken beide toestellen over dezelfde inhoud zoals daar bv zijn zoekfuncties van nuttige diensten en adressen, enz...?
3) is de nederlandse taal beschikbaar in de Mapsource Software??

Een snelle beslissing tss de 2 toestellen is niet evident als je der in de praktijk geen ervaring mee hebt.

Zo vraag ik me ook af of de batterij-autonomie vd SpIII onder de rijders dikwijls gebezigd wordt? Ik veronderstel dat in de auto sowieso het contact met de sig.aansteker wordt gebruikt!? Of is het zo dat men zelfs op de moto de SPIII op batterij kan laten lopen?? (Maar toch ook niet voor lang dan wschl.)
Natuurlijk, voor een wandelaar met interesse voor de Parijse binnenstad kan de SPIII wel zijn beste vriend zijn...

Bedankt op voorhand voor een reactie
Zied uus weere, wi !
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Even snel een antwoord op de vragen, ik hoop dat je ermee verder kunt, anders zal ??n van mijn collega's je wel verder helpen.

1) zoom in en zoom uit : op een SPIII heel gemakkellijk, door middel van de IN en UIT knop, dezelfde knop heeft de 2610 ook. Handmatig in- of uitzoomen mogelijk, of wel automatisch, waarbij de SPIII rekening houdt met de weg waarop gereden wordt, en de snelheid.
Iemand met een 2610 (Leo?) die ons kan vertellen hoe de zoom-functie werkt op een 2610 ?

2) Beide toestellen beschikken over exact dezelfde software met betrekking tot diensten, POI etc. (CityNavigator 6 is de nieuwste versie die erbij geleverd wordt)

3) helaas is het niet mogelijk om de Nederlandse taal in het programma Mapsource in te stellen. De 2610 en de SPIII praten wel verschillende talen, waaronder Nederlands, en de visuele aanduidingen, tekskten, gebruiksaanwijzingen zijn wel in het Nederlands.
Maar men is daar vrij snel mee 'weg', enkele eenvoudige begrippen als 'new route' 'track' 'waypoint' zijn snel ingeburgerd.

Tot genoegen !
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
seabiker

Bericht door seabiker »

Ik heb deze rubriek in 'mededeling' geplaatst ten einde deze bovenaan het forum te houden, zo dient er niet te veel gezocht te worden naar deze topic die de komende dagen en weken wel eens meer zal gefrequenteerd worden :D :D
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

op de 2610 iets moeilijker met handschoenen aan : zet het aanwijzertje op vergrootglas ipv op handje, en trek een kadertje rond het gewenste punt, net zoals in mapsource op de pc. De 2610 heeft een touchscreen, zodat dit mogelijk is zonder muis. Heb je toch te dikke vingers ? Gebruik dan het handige aanwijsstiftje dat bij de touratech voor de 2610 is bijgeleverd. Kan niet zonder te stoppen, maar dat is sowieso te gevaarlijk.
Sorry voor het late antwoord, maar ik kon gisteren niet op de site.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Iemand vroeg mij of ik de tracklog van zondag per Email wou opsturen. Ik wil dit graag doen maar ik vind niet hoe. Ik kan wel de volledige route opsturen, met maps en al als het moet, maar de tracks worden blijkbaar niet appart opgeslagen op de schijf. Of vergis ik mij en kan dit w?l ?
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Voor de SPIII kan je tracks apart inladen en/of uitladen, zonder dat je mappen,route's of waypoints erbij neemt.
Wanneer je in Mapsource het icoontje "laden" of "uitladen" aanklikt,
krijg je een requester waarin deze 4 optie's aangevinkt of afgevinkt kunnen worden, zodat enkel de data die je wenst te transfereren verzonden wordt.
Ik neem aan dat het voor de 2610 op gelijkaardige manier verloopt.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Ik snap het, het zit dan wel in het zelfde soort bestand, maar er zitten enkel broodkruimeltjes in (trackpoints). Ok merci !
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Idd, een "track" ziet eruit op pc-scherm als zwarte ronde puntjes, verbonden met een dan zwart lijntje en omgeven door een witte highlight.
Het formaat bestand is ook .gdb (of voor de oudere versie's Mapsource is dat mps).

De track die in je toestel zit, is ook altijd zichtbaar op je Garmin-scherm.
Als je aan het loggen bent, zie je dat de kleine aanwijzer een stippelspoor achterlaat, en als je later in de buurt terugkomt, zie je nog altijd op het scherm waar dat kruimelspoor ligt.

Een tracklog is goed voor zo'n rit van gemiddeld 250 km.
Gemiddeld, want het uitzetten van punten gebeurt in functie van het type weg en de snelheid (denk ik).
Eigenlijk is het geen slecht idee, om de tracklog permanent te hebben aanliggen. De oudste gegevens worden toch verwijderd, zodat altijd de nieuwste punten in het geheugen beschikbaar blijven. En het gebeurt regelmatig dat een mens zich afvraagt "hoe zijn we nu eigenlijk tot hier geraakt?".
(merci voor de tip Pakske ! )
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
filo
125 cc
125 cc

tracklog

Bericht door filo »

Kan die maximaal 250 kms bevatten ?
En indien men een grotere kaart heeft Bv: 1 gb blijft dat dan hetzelfde?
Of is het eigen aan het toestel? :?:
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

De opslagcapaciteit bepaalt natuurlijk de hoeveelheid gegevens. En verder kan je besparen opgeheugen door zo weinig mogelijk dingen actief te zetten, zo weinig mogelijk kaarten enz. Verder kan je instellen hoeveel "kruimeltjes" hij per minuut laat vallen; hoe minder, hoe meer kilometers je kan doen, maar dan wordt het spoor natuurlijk minder nauwkeurig en wordt het moeilijker om er een route van te maken die exact het spoor volgt. Je kan ook geheugen sparen door de gps uit te schakelen als je niet rijdt, lang moet aanschuiven aan een spoorweg enz. Anders liggen al uw kruimeltjes op een hoop bijeen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

SPIII kan ongeveer 250 kilometer track opslaan.
"KAN" ... want in bebouwde kom zal dat beduidend lager liggen,
op autosnelweg zal de gehaalde afstand verder liggen.
Het type kaart en/of geheugen heeft hier geen belang.
(ik praat enkel over de SPIII).
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
eddy(waasland)
50 cc
50 cc

Bericht door eddy(waasland) »

@ Dirk,

Nen dikke merci voor de uitleg. Ik heb de instellingen geplaatst zoals jij hier hebt beschreven. Wees maar gerust dat er meerderen hun voordeel mee doen !
Bedankt
Eddy
Panner (st1100)
junior
125 cc
125 cc

Bericht door junior »

hoe verklaar je dat iemand met een spIII een parkoer doorstuurt naar een 2610 en dat het resultaat anders is( ipv 120 km zo'n 8000 km)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Vreemd verhaal, maar missschien toch niet zo vergezocht.
Theoretisch zit er geen verschil in, indien beide toestellen uitgerust zijn met hetzelfde kaartmateriaal. CityNavigator 6 of Citynavigator 7 (of andere versie's) is de software die het kaartmateriaal omvat, en die draaien perfect op deze 2 verschillende machine's.
Daar kan al een eerste fout zitten, maar 8000km lijkt me toch zeer veel.
Nog een mogelijkheid : er is "herberekend", net omdat het kaartmateriaal niet overeenkomt bijv.

Nog een fout, en deze is waarschijnlijker dan de andere 2.
Het kan gebeuren dat er een algoritme compleet de mist in gaat.
Het bepalen van gps-co?rdinaten, route's, via-punten etc. is een zuiver wiskundig gegeven, waar enorme complexe berekeningen schuil achter gaan. Ik heb ook al een een route gezien, op Mapsource, die er ogenschijnlijk vrij klein uitziet, maar links in de tabel "route" enkele duizenden kilometers al totale lengte aangaf. De routebeschrijving klopte wel, en de via-punten ook, enkel de telling van het afgelegde parcours klopte niet.

Junior, als je die route daar hebt, stuur ze eens door, mogen we ze eens bekijken, misschien dat we dan een beter zicht op het probleem krijgen.
Is het een track of route? Kaartmateriaal op beide toestellen ? etc....
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

dirk

een vraagje
bv: ik krijg een route binnen van een collega
Wat te doen vooraleer ik deze op de gps plaats
herberekenen of bestaat hier dan de kans dat hij een totaal andere route zal geven?

groetjes

Carel
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

"Herbereken" van een route wil vrijwel altijd zeggen dat je niet meer dezelfde route zult terugvinden.

Een goede raad, als je een route toegestuurd krijgt, of download : maak er een copie van, en zet deze even in verzekerde bewaring.

Gebruik de copie, en bekijk ze in Mapsource, op je pc. Bevalt de route, transfereer ze naar je SPIII of 2610 en vraag die route op uit de lijst.
Als de GPS vraagt om te mogen herberekenen met de melding "deze route komt niet overeen met het kaartmateriaal", dan weet je dat er een verschil bestaat tussen het platform (CityNav4,5,6...7) en het kaarmateriaal dat in je GPS aanwezig is. Laten herbereken door je toestel geeft altijd een andere route, soms zelfs kilometers om.

Het kaartmateriaal dat op je PC staat, in Mapsource, dat is het kaartmateriaal dat ook op je GPS staat, want je hebt indertijd deze kaarten aangeklikt en naar je toestel verzonden. Herteken de route even opnieuw over, zoom goed in, en kijk of er nergens geen onderbroken route's zijn, en laadt ze dan over op je GPS. Normaal zou dan de route perfect leesbaar moeten zijn door je toestel.

Noot : als het GPS-toestel vraagt "herbereken?" of "nee,gebruik maar", en je kiest voor deze laatste optie, zal het toestel al de via-punten van de bestaande route omzetten in Waypoints met een nummer, en die plaatsen op de plaats waar de via-punten staan in de originele route. De kronkelende paarse lijn (de route die de weg volgt) zal vervangen zijn door rechte lijnen die al deze Waypoints met elkaar verbindt. Het lijkt een beetje op "vogelvlucht-rout".
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

dirk
bedankt voor de informatie
helpt mij hier terug een stuk verder in het gebruik van de GPS

groetjes
Carel