Electrische storingen zoeken is niet altijd rechttoe-rechtaan wetenschap, en soms komt er heel wat creativiteit en bricoleurswerk bij te pas.
Maar hier kwam het adagio "METEN IS WETEN,GISSEN IS MISSEN" weer volledig tot zijn recht.
Het subframe van Leo's brommer heeft geen massa-sluiting met de batterij, onze gedachten gaan ook uit naar het identieke 2003 model van slurf die zowat dezelfde symptomen vertoonde.
De vergelijking kun je best doortrekken, als je sommige aanhangwagentjes ziet, die wel naar links of rechts pinken, maar in combinatie met bv. remlichten de gehele kerstboom achteraan doen oplichten. Idem dito, slechte massa-sluiting.
Het probleem is nu wel opgelost, maar onze nieuwsgierigheid is nog niet ingelost. Bij een volgende ontmoeting wil ik vragen om aan de >2003 modellen efkes een meeting te mogen uitvoeren. Hiervoor moet niets gedemonteerd worden, enkel het zadel eventjes oplichten, klemmetje hier, klemmetjes daar, en het resultaat is bekend.
Niet dat er iets mis is met de moto, maar we willen zeker zijn dat als we randapparatuur aansluiten op vorige modellen, we dat doen op de correcte wijze. Er is al zo weinig vakliteratuur voorhanden, ondertussen kennen we al wel heel wat bedrading en hun functie, maar we willen die kennis natuurlijk uitbreiden en delen met wie er behoefte of nieuwsgierigheid aan heeft.
Diegene die zelf eens wat meetwerk willen verrichten aan hun FJR zijn welkom, we hebben hier een geheugenscoop ter beschikking, FLUKE-meetapparatuur, megger-apparaten, signaalgevers en -volgers, digitale meetstation Hewlett-Packard met RS-232 aansluiting, amp?retang, en nog wat bricoleersgerief. Een gemiddelde Yamaha-dealer kan hier nog een puntje aan zuigen, en als we de koppen eens bijeen steken, kunnen we de gemeten waarden exact interpreteren om tot een oplossing te komen.
Ik post vandeweek eens een outprint van hoe het snelheidssignaal eruitziet, in digitale vorm.
Doe me eraan denken als ik het mocht vergeten, k'zit wat overwerk en druk druk druk .....
