Electrische massa

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Electrische massa

Bericht door Gobelijn »

Tijdens de nieuwjaarsreceptie hebben onze gekende huistechniekers aan mijn machientje zitten sleutelen om een electrisch probleem te zoeken. Wat we ook probeerden (die 'we' is inclusief ondergetekende die heeft helpen kijken :D ), steeds opnieuw hetzelfde fenomeen : opzoeken van een geschikt kabeltje waar 12 volt opzat, goed meten met multimeters en zelfs met een scoop, extra voeding geven met een gestabilizeerde voeding... alles klaar ? ok ? Toestel aanschakelen en hup, de spanning valt terug naar 3,5 volt, geen van de toestellen werkt, noch de garmin, nog de autocom, niks, nada.
Tot Dirkske plots zijn eurocentje valt : "dat ding heeft 'begot' geen Massa !"
Even getest met wat extra verbindingen te leggen met mogelijk betere contacten naar de massa, en plots is de oorzaak gevonden. Het frame van de modellen tot en met 2002 heeft helemaal geen massa. Het euvel werd verholpen door het frame te verbinden met het motorblok en inderdaad, nu werkt alles prima.
DUS : iedereen die nog een "oud" model heeft en graag wat extra elelctrische luxe in zijn FJR'tje wil aansluiten, maak eerst een verbinding tussen motorblok of massa van de batterij met uw frame. Meer uitleg te verkrijgen bij onze gekende electiciens Dirkske en Firechief.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Electrische storingen zoeken is niet altijd rechttoe-rechtaan wetenschap, en soms komt er heel wat creativiteit en bricoleurswerk bij te pas.
Maar hier kwam het adagio "METEN IS WETEN,GISSEN IS MISSEN" weer volledig tot zijn recht.
Het subframe van Leo's brommer heeft geen massa-sluiting met de batterij, onze gedachten gaan ook uit naar het identieke 2003 model van slurf die zowat dezelfde symptomen vertoonde.

De vergelijking kun je best doortrekken, als je sommige aanhangwagentjes ziet, die wel naar links of rechts pinken, maar in combinatie met bv. remlichten de gehele kerstboom achteraan doen oplichten. Idem dito, slechte massa-sluiting.

Het probleem is nu wel opgelost, maar onze nieuwsgierigheid is nog niet ingelost. Bij een volgende ontmoeting wil ik vragen om aan de >2003 modellen efkes een meeting te mogen uitvoeren. Hiervoor moet niets gedemonteerd worden, enkel het zadel eventjes oplichten, klemmetje hier, klemmetjes daar, en het resultaat is bekend.
Niet dat er iets mis is met de moto, maar we willen zeker zijn dat als we randapparatuur aansluiten op vorige modellen, we dat doen op de correcte wijze. Er is al zo weinig vakliteratuur voorhanden, ondertussen kennen we al wel heel wat bedrading en hun functie, maar we willen die kennis natuurlijk uitbreiden en delen met wie er behoefte of nieuwsgierigheid aan heeft.

Diegene die zelf eens wat meetwerk willen verrichten aan hun FJR zijn welkom, we hebben hier een geheugenscoop ter beschikking, FLUKE-meetapparatuur, megger-apparaten, signaalgevers en -volgers, digitale meetstation Hewlett-Packard met RS-232 aansluiting, amp?retang, en nog wat bricoleersgerief. Een gemiddelde Yamaha-dealer kan hier nog een puntje aan zuigen, en als we de koppen eens bijeen steken, kunnen we de gemeten waarden exact interpreteren om tot een oplossing te komen.

Ik post vandeweek eens een outprint van hoe het snelheidssignaal eruitziet, in digitale vorm.
Doe me eraan denken als ik het mocht vergeten, k'zit wat overwerk en druk druk druk ..... :wink:
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
slurf
Clublid
Clublid

Bericht door slurf »

Effe een kleine mededeling, het probleem dat ik had voor ik bij Dirkske kwam had was blijkbaar van de motor verdwenen(die avond dan toch) een gelukkig iemand die toen vertrok, MAAR het is terug. Ik heb al wel gevonden wanneer het zo goed als weg is, als ik de GPS kabel voor audio uittrek dan is het probleem bijna volledig weg, zodus Dirkske als je nog eens wat van uwe kostbare tijd zou kunnen lenen , laat dan effe iets weten.
Groetjes Slurf(ke)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Slurf, gebruik je de speciale Garmin-kabel met transfo naar de Autocom toe ? Ik dacht van wel hoor, maar we zullen er zeker eens naar moeten kijken, massa en/of afscherming zou hier al de boosdoener kunnen zijn.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
slurf
Clublid
Clublid

Bericht door slurf »

@dirkske,
ik heb de bedrading anders gelegd en rechtstreeks spanning van de batterij ( op uw aanraden)genomen met als gevolg dat de storingen weg zijn :lol: . Ik heb wel een relais en een zekering geplaats?
groetjes Slurf(ke)
Gesloten