mijn proefrit met de FJR
Moderator: Abeloos
mijn proefrit met de FJR
Vandaag was het voor mij DE grote dag, vandaag heb ik een FJR mogen testen en heb er dan iets meer dan 400km mee gedaan ik heb wel een paar vragen voor de ervaren FJR rijders hier op het forum.Eerst even vermelden dat ik op het ogenblik nog met een VFR rijd en ik vergelijk de FJR nu met mijne VFR. Bij het vertek liet alles vlot en normaal het was voor mij de eerste keer dat ik met een FJR reed en ook met een moto met een cardan, het schakelen geen probleem na een paar 100 meter direkt de hoogte vh scherm gecorrigeerd daar het in de laagste stand veeeel turbilentie en lawaai veroorzaakte.De gulde middenweg gekozen en ik was vertrokken moet eerlijk zeggen dat de FJR heel soepel en beweeglijk is heb dan ook een dikke 150km in het stad rondgetoerd het valt op dat in het stad de temp. wat aanloopt tot 4 blokjes en dan hoor je de ventilator zijn werk doen jammer dat de temp. niet in graden is aangegeven.Eenmaal uit het stad even de snelweg op richting duitsland en heb daar dan de pk's losgelaten, bij 150km/uur stuurde de FJR wat licht vond ik en leek hij mij niet zo baanvast als mijn VFR ook was de turbilentie groot, bij 120km/uur achter een bestelwagen hangen was ook niet zo aangenaam kortom ik ben max. tot iets boven de 7000 toeren geweest en dat vond ik voldoende. Deze test heb ik gedaan met het scherm in de LAAGSTE stand wel moet ik erbij vermelden dat de 3 koffers aanwezig waren en dat ik GEEN ervaring heb met een motor die voorzien is van koffers.Bochten nemen verliep vlot ik had geen probleem om de FJR in de bocht te sturen waar ik wilde, ik ben ook niet tot het uiterste gegaan tot de antenneks de grond raakte daar het in de eerste instantie niet mijne moto is.Het zitkomfort en de houding zijn absolut ok de sound ook.Ik miste wel de overdrive had steeds het gevoel dat ik nog ne keer moest schakelen.Het remmen was WEL even wennen daar mijne VFR een gecombineerd systeem heeft en deze Yam niet ook geen ABS die uiteraard wel te verkrijgen is.Graag had ik mijn min punten van de Yam tegengesproken willen onder de ervaren Yam rijders of als ik iets niet goed gedaan heb laat het mij weten daar ik wel voor een FJR wil kiezen
- FJR1300.RC
- 50 cc
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 okt 2004, 19:30
- Locatie: Antwerpen
Superbiker,
Zelf rijd ik sinds mei dit jaar ook met een FJR. (voorgeschiedenis : Suzuki RF900R, Yamaha TDM850, Yamaha FJ1200, Honda CB500, Suzuki GSX750) Kan je wel alvast meegeven dat ik het een dijk van een motor vind. Diverse bemerkingen van je zijn volgens mij terecht, doch daarom niet noodzakelijk een minpunt. De FJR heeft inderdaad zo een mega-koppel dat je soms het gevoel hebt dat er gerust nog 1 a 2 vitessen bij zouden mogen. Ik rijd zelf enkel maar met de zijkoffers en heb tot 200 zeker geen gevoel van lichtheid. Hierbij denk ik dat topkoffer (en niet geladen!!) misschien wel wat invloed kan hebben bij hogere snelheid. (echter volgens mij nooit verontrustend of onveilig) Vier blokjes is volgens mij bij file, warm weer, stapvoets lang rijden. Warmte afgifte die hierbij dan soms gepaard gaat is echter vooral voelbaar zonder goede motorbroek. Turbulenties achter bestelwagens(ook monovolumes) inderdaad voelbaar, meestal zorg ik dan echter voor paar metertjes extra afstand, zodra de opening komt ben je er met de FJR immers toch zo voorbij. Remmen kan ik niet vergelijken wegens gebrek aan ervaring met het Honda-systeem. Tot nu toe echter nog geen klagen over. Wens je succes met je zoektocht naar de juiste motor voor jou!
Greets!
Zelf rijd ik sinds mei dit jaar ook met een FJR. (voorgeschiedenis : Suzuki RF900R, Yamaha TDM850, Yamaha FJ1200, Honda CB500, Suzuki GSX750) Kan je wel alvast meegeven dat ik het een dijk van een motor vind. Diverse bemerkingen van je zijn volgens mij terecht, doch daarom niet noodzakelijk een minpunt. De FJR heeft inderdaad zo een mega-koppel dat je soms het gevoel hebt dat er gerust nog 1 a 2 vitessen bij zouden mogen. Ik rijd zelf enkel maar met de zijkoffers en heb tot 200 zeker geen gevoel van lichtheid. Hierbij denk ik dat topkoffer (en niet geladen!!) misschien wel wat invloed kan hebben bij hogere snelheid. (echter volgens mij nooit verontrustend of onveilig) Vier blokjes is volgens mij bij file, warm weer, stapvoets lang rijden. Warmte afgifte die hierbij dan soms gepaard gaat is echter vooral voelbaar zonder goede motorbroek. Turbulenties achter bestelwagens(ook monovolumes) inderdaad voelbaar, meestal zorg ik dan echter voor paar metertjes extra afstand, zodra de opening komt ben je er met de FJR immers toch zo voorbij. Remmen kan ik niet vergelijken wegens gebrek aan ervaring met het Honda-systeem. Tot nu toe echter nog geen klagen over. Wens je succes met je zoektocht naar de juiste motor voor jou!

Greets!
@ Superbiker,
Proficiat met je eerste rit op een FJR. Ik heb met de mijne nu iets meer dan 20.000 km (1 jaar) en ben zeer tevreden. Mijn vorige motor was een VFR800 FI (+/-48000 km mee gebold) en ik vond en vind nog steeds net als jij dat dit de beste motor is die er op de markt te vinden is, maar.........en ja er is een maar. Ik ben een dagje ouder aan het worden (51 jaar), kreeg bij trage ritten last aan de polsen en ook mijn halve trouwboek wou ook wel eens comfortabel op een motor zitten. Ik ben dan beginnen zoeken naar een motor die mij sportief nog wel kon plezieren maar met dewelke ik ook rustig kon toeren en met duo een gans jaar rondrijden alsook op vakantie gaan (+/- 3.500 km). Na vergelijken heb ik uiteindelijk voor de FJR gekozen terwijl ik een echte Honda lover was en ik moet bekennen dat het in het begin ook voor mij aanpassen was. Door de andere zithouding rij je met de FJR anders ook al heeft hij meer koppel en meer vermogen. Het grote verschil zit hem echter in het remmen. Met de VFR kan je zelfs bijremmen met de voorrem (DCBS) bij een te hoge bochtsnelheid zonder dat de motor zich recht wil zetten. Nu na een beetje oefenen leer je ook dit te doen met de FJR maar dan door de achterrem te gebruiken. Het beste is natuurlijk te remmen voor de bocht en de FJR er met het gas door te sturen. Je zal merken dat de bocht veel korter te nemen is met het gas erop dan zonder gas te geven. Ook hier is een duidelijk verschil met de VFR merkbaar maar eenmaal aangepast rij je even vlot, zoniet vlotter met de FJR dan met de VFR. Wat de turbulentie betreft wordt het waarschijnlijk even zoeken naar de juiste stand van het scherm en het is hier al ergens anders geschreven dat je best je topkoffer thuis laat wanneer je snel en alleen over de autostrade wil sjeezen. Met duo is er geen probleem maar je madam moet er natuurlijk mee akkoord gaan dat je flirt met snelheden rond of boven de 200 km/uur. Maak in ieder geval de juiste keuze.
Succes
Julle
Proficiat met je eerste rit op een FJR. Ik heb met de mijne nu iets meer dan 20.000 km (1 jaar) en ben zeer tevreden. Mijn vorige motor was een VFR800 FI (+/-48000 km mee gebold) en ik vond en vind nog steeds net als jij dat dit de beste motor is die er op de markt te vinden is, maar.........en ja er is een maar. Ik ben een dagje ouder aan het worden (51 jaar), kreeg bij trage ritten last aan de polsen en ook mijn halve trouwboek wou ook wel eens comfortabel op een motor zitten. Ik ben dan beginnen zoeken naar een motor die mij sportief nog wel kon plezieren maar met dewelke ik ook rustig kon toeren en met duo een gans jaar rondrijden alsook op vakantie gaan (+/- 3.500 km). Na vergelijken heb ik uiteindelijk voor de FJR gekozen terwijl ik een echte Honda lover was en ik moet bekennen dat het in het begin ook voor mij aanpassen was. Door de andere zithouding rij je met de FJR anders ook al heeft hij meer koppel en meer vermogen. Het grote verschil zit hem echter in het remmen. Met de VFR kan je zelfs bijremmen met de voorrem (DCBS) bij een te hoge bochtsnelheid zonder dat de motor zich recht wil zetten. Nu na een beetje oefenen leer je ook dit te doen met de FJR maar dan door de achterrem te gebruiken. Het beste is natuurlijk te remmen voor de bocht en de FJR er met het gas door te sturen. Je zal merken dat de bocht veel korter te nemen is met het gas erop dan zonder gas te geven. Ook hier is een duidelijk verschil met de VFR merkbaar maar eenmaal aangepast rij je even vlot, zoniet vlotter met de FJR dan met de VFR. Wat de turbulentie betreft wordt het waarschijnlijk even zoeken naar de juiste stand van het scherm en het is hier al ergens anders geschreven dat je best je topkoffer thuis laat wanneer je snel en alleen over de autostrade wil sjeezen. Met duo is er geen probleem maar je madam moet er natuurlijk mee akkoord gaan dat je flirt met snelheden rond of boven de 200 km/uur. Maak in ieder geval de juiste keuze.
Succes
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Superbiker,
gefeliciteerd met deze eerste kennismaking met een FJR.
Ik rij nu iets meer dan 1 jaar met ABS. Destijds proefgereden (500km) zonder ABS. Bij mijn rijstijl merk ik geen verschil tussen ABS-versie en zonder ABS.
Temperatuur tot 3 a 4 blokjes in de stad zul je mee moeten leren leven ! Evenals bij hoge buitentemperatuur.
Momenteel dik 30.000 km gereden met altijd Givi-topkoffer. Afhankelijk van belading topkoffer enige "deining/onbalans" boven 160 km/h. Echter met topkoffer (lichte spullen) en beide zijkoffers (beladen), met/zonder duo, heb ik nog geen enkele "deining/onbalans" ervaren bij 200 +. Overigens rij ik zonder de originele Yam-koffers maar met givirek, givi-zijkoffers en givi-topkoffer.
Turbulentie is afhankelijk van voertuig voor je, in combinatie met stand ruit en je eigen postuur. Laminar-lip is voor mij tot op dit moment de oplossing.
Veel suck6 bij je overwegingen.
gefeliciteerd met deze eerste kennismaking met een FJR.
Ik rij nu iets meer dan 1 jaar met ABS. Destijds proefgereden (500km) zonder ABS. Bij mijn rijstijl merk ik geen verschil tussen ABS-versie en zonder ABS.
Temperatuur tot 3 a 4 blokjes in de stad zul je mee moeten leren leven ! Evenals bij hoge buitentemperatuur.
Momenteel dik 30.000 km gereden met altijd Givi-topkoffer. Afhankelijk van belading topkoffer enige "deining/onbalans" boven 160 km/h. Echter met topkoffer (lichte spullen) en beide zijkoffers (beladen), met/zonder duo, heb ik nog geen enkele "deining/onbalans" ervaren bij 200 +. Overigens rij ik zonder de originele Yam-koffers maar met givirek, givi-zijkoffers en givi-topkoffer.
Turbulentie is afhankelijk van voertuig voor je, in combinatie met stand ruit en je eigen postuur. Laminar-lip is voor mij tot op dit moment de oplossing.
Veel suck6 bij je overwegingen.
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.