schakelende vraag
Moderator: Abeloos
schakelende vraag
Ik ben van plan om een 2e hands FJR te kopen, wie kan mij (eerlijk) vertellen hoe de FJR schakeld?en waar ik op moet letten bij de aankoop.
Ik heb net een testrrit gedaan met een RT en dat vond ik maar niks het rijden zelf was wel goed soepel en handelbaar ook bij lage snelheden maar het schakelen vond ik maar niks (rammelen) ik het nog niet de kans gegad om met een FJR te rijden vandaar deze vragen.
Zelf rijd ik met een VFR en dat bevalt mij nog altijd Graag reactie a.u.b.
Ik heb net een testrrit gedaan met een RT en dat vond ik maar niks het rijden zelf was wel goed soepel en handelbaar ook bij lage snelheden maar het schakelen vond ik maar niks (rammelen) ik het nog niet de kans gegad om met een FJR te rijden vandaar deze vragen.
Zelf rijd ik met een VFR en dat bevalt mij nog altijd Graag reactie a.u.b.
Hoi,
de FJR schakeld wat mij betreft zeer goed
enkel de gekende "klak" wanneer je hem in eerste zet maar das normaal en eigen aan een cardan-aangedreven motor ( had men Deauville ook en zoals ik hoor ook bij een BMW)
Ga even langs een Yamaha dealer voor een proefritje en vergeet alvast je Euro's niet mee te nemen want na een proefrit op een FJR wil niets anders meer
Heb ik gelijk of heb ik gelijk
de FJR schakeld wat mij betreft zeer goed

enkel de gekende "klak" wanneer je hem in eerste zet maar das normaal en eigen aan een cardan-aangedreven motor ( had men Deauville ook en zoals ik hoor ook bij een BMW)
Ga even langs een Yamaha dealer voor een proefritje en vergeet alvast je Euro's niet mee te nemen want na een proefrit op een FJR wil niets anders meer

Heb ik gelijk of heb ik gelijk

Hoi Dirk
Alvast bedankt voor de reactie ik twijfel nog een beetje tussen een Pan en de FJR ben al bij een dealer geweest maar ze hadden geen test moto staan.Ik heb alles al honderde keren afgewogen ik bedoel de voor en nadelen tussen de pan en de FJR. Ik neem aan dat de FJR soepel is in de bochten en bij lage snelheden althans dat lees ik toch overal.Wat zou je zelf willen verbeteren aan de FJR?? En hoe is de zithouding valt het mee naa een ritje van 300-400 km dat is de van de reden dat ik mijne vfr wil weg doen ik word al een dagje ouder en na ongeveer 20 jaar motorrijden begint de voorovergebogen zit houding toch door te wegen.Daarom wil ik iets rustigers
Alvast bedankt voor de reactie ik twijfel nog een beetje tussen een Pan en de FJR ben al bij een dealer geweest maar ze hadden geen test moto staan.Ik heb alles al honderde keren afgewogen ik bedoel de voor en nadelen tussen de pan en de FJR. Ik neem aan dat de FJR soepel is in de bochten en bij lage snelheden althans dat lees ik toch overal.Wat zou je zelf willen verbeteren aan de FJR?? En hoe is de zithouding valt het mee naa een ritje van 300-400 km dat is de van de reden dat ik mijne vfr wil weg doen ik word al een dagje ouder en na ongeveer 20 jaar motorrijden begint de voorovergebogen zit houding toch door te wegen.Daarom wil ik iets rustigers
@S power,
Ik rijd 1 jaar met een FJR en heb 20.000 km gedaan. Ik reed ervoor met een VFR800I van 1998 waar ik 48000 km mee heb gebold. Wat het schakelen betreft is er geen verschil tussen beide machines, alleen de FJR in zijn 1 zetten gaat gepaard met een fameuze klik. Voor de rest schakel je bij een vlotte rijstijl gemakkelijk op zonder te ontkoppelen iets wat op de VFR ook geen probleem was. Wat de zithouding betreft kan ik alleen zeggen dat ik om dezelfde reden als jij bent veranderd. Ik ben 51 en kreeg op lange trage trajekten last in de polsen. Vandaar een motor met een rechtere zithouding maar toch nog sportief. Ik moet toegeven dat het in het begin aanpassen was (ik vind de VFR nog steeds de beste machine die er op de markt is) maar als alternatief met een betere zit is er maar een die de VFR kan vervangen en dat is dus de FJR. Nu na 20000 km zou ik niet meer terug willen naar de VFR want eens je deze machine gewoon bent, geraak je er aan verslaafd. Ook voor een duo is de FJR een luxe vergeleken bij de VFR. Wat het zadel betreft vind ik dat dit wat harder zou mogen zijn want het geeft volgens mij te weinig steun. Ik overweeg dan ook om een Corbin te kopen. Voor de rest veel succes gewenst met je keuze en ik kan je alleen maar aanraden om met beide motoren een testrit te maken (zolang mogelijk) zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
Groeten
Julle
Ik rijd 1 jaar met een FJR en heb 20.000 km gedaan. Ik reed ervoor met een VFR800I van 1998 waar ik 48000 km mee heb gebold. Wat het schakelen betreft is er geen verschil tussen beide machines, alleen de FJR in zijn 1 zetten gaat gepaard met een fameuze klik. Voor de rest schakel je bij een vlotte rijstijl gemakkelijk op zonder te ontkoppelen iets wat op de VFR ook geen probleem was. Wat de zithouding betreft kan ik alleen zeggen dat ik om dezelfde reden als jij bent veranderd. Ik ben 51 en kreeg op lange trage trajekten last in de polsen. Vandaar een motor met een rechtere zithouding maar toch nog sportief. Ik moet toegeven dat het in het begin aanpassen was (ik vind de VFR nog steeds de beste machine die er op de markt is) maar als alternatief met een betere zit is er maar een die de VFR kan vervangen en dat is dus de FJR. Nu na 20000 km zou ik niet meer terug willen naar de VFR want eens je deze machine gewoon bent, geraak je er aan verslaafd. Ook voor een duo is de FJR een luxe vergeleken bij de VFR. Wat het zadel betreft vind ik dat dit wat harder zou mogen zijn want het geeft volgens mij te weinig steun. Ik overweeg dan ook om een Corbin te kopen. Voor de rest veel succes gewenst met je keuze en ik kan je alleen maar aanraden om met beide motoren een testrit te maken (zolang mogelijk) zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
Groeten
Julle
[S-POWER schreef:Ook bedankt Julle dat klinkt als muziek in mijn oren daar ik al aan mijn 3 VFR toe ben en ik er nog altijd van onder de indruk ben zoals eerder beschreven weet ik een 2e hands FJR staan die nog in perfecte staat is.
Zal dan na de testrit de knoop maar doorhakken....cheers...
lees volgend verslag eens aandachtig: getest door 11 politie motards
De keuze op de FJR is enkel een kwestie van financi?n geweest, d Fjr is een mooie en goede motor maar de STX kwam het best uit de test, laat ons eerlijk en objectief blijven met een vleugje chauvinisme ok.
je vind het bij: algemeen, nieuwe motoren voor de politie en ga naar forum.wegcode.be
De Duitse politie heeft zich een aantal nieuwe motoren aangeschaft. FJR1300A in de speciale groene typerende kleur voor Duitse Polizei.
Hier in Belgenland, loopt momenteel een test, de PVE (Provinciale Verkeers Eenheid) wil een aantal van haar zwaantjes uitrusten met nieuwe machine's, kandidaten: BMW RT1150, STX1300A (Pan European) en de Yam FJR1300A.
Op het wegcode.be forum, een forum dat veel wordt bezocht door mensen van Politie, Federale en ex-rijkswacht, draait momenteel een topic, en enkele test-rijders die met de nieuwe motoren proef hebben gereden, hebben hier hun verslag geschreven.
Lees het hele verhaal op
http://forum.wegcode.be/viewtopic.php?t=7265
afhankelijk wat je met de motor wilt gaan doen:
z??r sportief toeren en met de "supermotards" meekunnen is de FJR de beste keuze.
toeren en soms heel sportief is de Honda STX 1300 de beste keuze.
windbescherming, wendbaarheid, verbruik, iets minder stabiel vanaf 180 per uur(blijven rijden) maar dat is het compromis met de andere voordelen. De Honda is ook wel de duurste en dat is uiteindelijk de reden dat de politie heeft gekozen voor de FJR, de testpiloten vonden de Honda ook de beste.
In mijn buurt staat er eentje te koop van twee jaar, in nieuwe staat die gast verkoop elke twee jaar zijne moto, is perfect in orde en je kan hem nu nog kopen aan de overnameprijs van de dealer, een zaak dus.
Afhankelijk wat je er wilt mee doen
z??r sportief toeren en met de "supermotards" meekunnen is de FJR de beste keuze.
toeren en soms heel sportief is de Honda STX 1300 de beste keuze.
windbescherming, wendbaarheid, verbruik, iets minder stabiel vanaf 180 per uur(blijven rijden) maar dat is het compromis met de andere voordelen. De Honda is ook wel de duurste en dat is uiteindelijk de reden dat de politie heeft gekozen voor de FJR, de testpiloten vonden de Honda ook de beste.
In mijn buurt staat er eentje te koop van twee jaar, in nieuwe staat die gast verkoop elke twee jaar zijne moto, is perfect in orde en je kan hem nu nog kopen aan de overnameprijs van de dealer, een zaak dus.
Afhankelijk wat je er wilt mee doen
of het in de hogere regionen is weet ik niet zeker, wel is het dat er twee assen draaien en wanneer de omwentelingssnelheid van die assen gelijk is je kunt schakelen zonder te ontkoppelen. Of dat nu aan te raden is????
pro's kunnen dat wel doen maar wij, als het eens fout zpou lopen kan je wel wat kosten hebben.
Toekomst is zoals in de racerij, gewoon als het lampje op rood komt op een knopje duwen en klaar.
pro's kunnen dat wel doen maar wij, als het eens fout zpou lopen kan je wel wat kosten hebben.
Toekomst is zoals in de racerij, gewoon als het lampje op rood komt op een knopje duwen en klaar.
opschakelen zonder ontkopelen
Hi,
Kan het toch niet laten om even tussen te komen.
Opschakelen zonder te ontkopelen kan geen kwaad voor je machine. Je dit inderdaad best wanneer je stevig aan het gassen gaat. Bij toeren heeft dit geen nut. Op de baan heeft dit infeite helemaal geen nut. Deze tacktiek wordt enkel op circuit gehanteerd waardoor je naast tijdswinst, de motor in de hoge regionen blijft houden en maximaal je PK's weet te behouden/benutten. Gecombineerd met een pouwer shifter hoef je zelfs niet van het gas te gaan.
In alle geval doe je er de tandjes van je motor geen pijn mee.
Uit gewoonte gebruik ik mijn kopeling nooit bij opschakelen en ondervind er met de FJR geen problemen mee. In tegendeel, het zware klikken is er niet meer bij.
Groenten,
Kan het toch niet laten om even tussen te komen.
Opschakelen zonder te ontkopelen kan geen kwaad voor je machine. Je dit inderdaad best wanneer je stevig aan het gassen gaat. Bij toeren heeft dit geen nut. Op de baan heeft dit infeite helemaal geen nut. Deze tacktiek wordt enkel op circuit gehanteerd waardoor je naast tijdswinst, de motor in de hoge regionen blijft houden en maximaal je PK's weet te behouden/benutten. Gecombineerd met een pouwer shifter hoef je zelfs niet van het gas te gaan.
In alle geval doe je er de tandjes van je motor geen pijn mee.
Uit gewoonte gebruik ik mijn kopeling nooit bij opschakelen en ondervind er met de FJR geen problemen mee. In tegendeel, het zware klikken is er niet meer bij.
Groenten,