Woon werkverplaatsingen met de FJR

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

PatrickFJ

Woon werkverplaatsingen met de FJR

Bericht door PatrickFJ »

Wie van jullie gebruikt de FJR om zijn dagelijkse kost te gaan verdienen?
Wat is jullie ervaring ?
waarom deze vraag.
Wel ik ben een van die sukkelaars die dagelijks en meestal in geen weer de Brusselse files trotseert.
Momenteel en sedert ruim 3 jaartjes maal ik mijn 80 km af met mijn F650 GS ke. Nu vond ik dar de tijd gekomen is om eens iets comfortabeler te reizen. Mijn absolute voorkeur gaat uit naar 'ne FJR, maar ...
Ge kunt de zaak ook nuchter bekijken en dan kom ik tot de volgende conclusie:
Prijs: Al bij al en tot mijn verbazing is de FJR duurder dan een BMW RT
Comfort: ontegensprekelijk denk ik : de RT haalt het, als ge de trillingen erbij neemt.
Prestaties : daar is het de FJR , maar ook met een RT meer dan genoeg power. Verbruik: BMW niet te kloppen
Handelbaarheid in de files (ik heb er dagelijks zo een 40 tal km waar ik doormoet: Ik denk dat beiden het hier goed doen. Ik heb met de RT gereden en die is super handelbaar.
Wat is nu jullie ervaring van dit alles. Is mijn analyse juist ?
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

FJR duurder dan BMW??? Dat moet ge mij eens uitleggen hoor :shock:
Bij mijn weten zat er een veschil op van kleine 100.000 oude belgische franken in het voordeel van de FJR.

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Re: Woon werkverplaatsingen met de FJR

Bericht door dirkske »

PatrickFJ schreef: Prijs: Al bij al en tot mijn verbazing is de FJR duurder dan een BMW RT
... Ik heb met de RT gereden en die is super handelbaar.
Wacht tot ge met een FJR door de file hebt gereden ! :wink:
De FJR is een zaligheid om tussen de file te laveren. Zelfs met de kofferset, ze gaan er nooit niet af. De Beier doet het wat stroefer, maar dat kan ook aan het type-bestuurder (gepensioneerd met pet) liggen.

Je bedoelt toch de R 1150 RT, en niet het kleine broertje, de R 850 RT ?
Prijslijst M&T Alle motoren 2004:
BMW R 1150 RT : 15.400 euro
Yamaha FJR1300A : 14.800 euro

Mijne Yam trilt ook, maar dat zijn "good vibrations", als ik kan rijden, niet verwarren met het gerammel uit Beieren :lol:

Zonder gekheid, de BMW en de Yam zijn beiden een dijk van een motor.
In autoland, kun je ze het beste vergelijken met een BMW en een Mercedes, waarin de Yam de BMW voorstelt. De jeugdige , sportievere klant zal opteren voor wat pittige dingen, terwijl de gezapige, toergerichte, pensioengerechtigde mens voor iets meer comfort vanwege het ruggeske, voor de Benz zal kiezen.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
FJRboy-dirk

Bericht door FJRboy-dirk »

Hoi,

zelf rij ik dagelijks, of het moet sneeuwen, met de FJR naar het werk maar aangezien het slechts 25 km enkel is, zonder file heb ik daar dus geen ervaring mee (of toch vorigjaar in de file :evil: )

Om echter de vergelijking te maken tussen een RT en een FJR moet je natuurlijk met beiden gereden hebben.

Er zijn er enkelen in de club die dit voorrecht al hebben gehad en deze kunnen je dus het beste helpen.

Zelf heb ik vernomen van m'n vriend , ex-R1150RT en nu FJRijder, Danneke dat :

1?: de FJR zeer handelbaar is
2?: verbruikt minder dan de RT
3?: kostprijs lager ligt
4?: windbescherming op RT beter is
5?: .......

Danneke verbeter me als ik het verkeerd heb weer gegeven :oops:
Johan

Bericht door Johan »

Hallo,
Een van mijn vorige brommers was inderdaad een bmw r 1100 rt.
Ik heb daar zo'n 2 jaar mee rondgereden en ongeveer 20000 km gebold.
voordelen bmw: de betere bescherming zonder twijfel!
beter standaard zadel(in hoogte verselbaar!)
verbruik +/- 5.5L
voordelen fjr: beter koppel
moderner uiterlijk
meer power
betrouwbaarder dan...
prijs onderdelen en service
laat zich rijden gelijk nen velo, all? pak nen mountenbike :D
Mocht ik terug voor de keuze staan geef maar nen FJR zulle :!:

groeten Johan
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Inderdaad jongens, heb 45000km met een RT gereden maar heb die geruild voor een FJR toen ik met de beier mechanische problemen kreeg: er viel gewoon een gat in een van de kleppen! Volgens de dealer kwam dat gewoon door brute pech. Ondertussen weet ik dat al wel meerdere RT-rijders met dezelfde problemen moesten afrekenen. Ik had nog het geluk dat er nog 1 maand garantie op mijn BMW was, heb dat laten herstellen en hem daarna voor veel geld overgelaten. En toen kwam de FJR...man, man,man.. :shock: was me dat een verschil!!

Zet mijn bevindingen even op een rijtje:
1. voor alle duidelijkheid, de FJR is lager!
2. de windbescherming EN het remsystheem van de BMW zijn superieur. Ik heb het hierbij niet zozeer over CBS dat de FJR niet heeft; de remmen van een BMW "bijten" gewoon beter, vooral te merken met duo.
3. Let op! Sinds ik met de FJR rijd, en dat kan misschien raar klinken, heb ik GEEN rugproblemen meer. Kan natuurlijk te wijten zijn aan het corbinzadel dat ik op de BMW niet had. Je zit op de BMW rechtop maar je bekken staat ietwat gekanteld; je zit een beetje "onderuit" wat aanleiding geeft tot lage rugpijnen.
4.Ik verbuik met mijn FJR minder doch dat scheelt niet veel.
5. De kostprijs van de FJR is lager! Niet alleen de basis aankoopsom, ook de korting is groter wat het verschil nog duidelijker maakt.
6. De BMW oogt massiever maar je kan er met evenveel zwier door de bochten mee rijden als met de FJR.

Ik ben een rustige rijder die zo nu en dan toch wel eens effen het gas durft opendraaien :wink: en dan voel je de extra pk's! De vergelijking van mercedes en BMW waarbij de FJR de BMW is, vind ik goed. De FJR is veel sportiever en oogt ook zo.

Maar die SOUND van de FJR!! Die motor zingt werkelijk en reeds van bij het starten!! Als de RT start staat die daar zowat te rochelen. Bovendien verbruikt elke boxer olie, de ene al wat meer dan de andere. Op langere trips had ik dan ook voor alle zekerheid een busken olie mee :o

Wat misschien nog een verschil maakt, vooral als je de motor afschrijft, is de wederverkoopwaarde. Bij de RT is die zeer hoog, bij de FJR weet ik het niet. In ieder geval, ik heb nog geen moment spijt gehad van de overschakeling. De FJR is een zalige machine om mee te rijden!!

Voil? s?, op mijn FJR stonden op enkele maanden tijd zowat 10000km met trips door Oostenrijk naar Itali? (nie waar FJR-boy? :lol:
Toen kwam die dag dat ik met de club door Holland reed met die 2 marina's die zich te pletter lachten toen ze me op de grond kregen...
Wacht to ik HEN op de grond krijg... :D

Hoop dat ik mijn steentje hier heb bijgedragen en dat mijn opstelleke een beetje duidelijk is... :wink:
Groetjes en hou het lekker veilig,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Tja wat kan ik zeggen... 80km ? is dat enkel of heen en terug ? Ik rijd bijna elke dag met mijn FJR 130 km naar mijn werk ... ENKEL ! (Herselt - Venlo) dus minstens 260 km per dag, behalve donderdag, dan rijd ik 's mogens naar Venlo (130), 's avonds van Venlo naar Nazareth bij Gent (204) en rond 22 uur van Nazareth naar Herselt (113). Samen 447 km.
Vroeger deed ik dat met de auto, en was altijd vermoeid. Nu met de FJR en altijd fris en monter, klaar voor de volgende rit. Deze maand staan er 400 km meer op de kilometerteller van mijn wagen, en 6058 km meer op die van mijn FJR, en er komen nog kilometers bij want de maand is nog niet om : morgen 'Herfstrit' ! Doe dat allemaal met een BMW en je krijgt gegarandeerd rugproblemen, vraag maar aan mijn broer. Die doet er 30 km per dag mee naar zijn werk en rijdt in het weekend zelden op zijn BMW. Een collega uit de buurt werkt op dezelfde plek, soms rijden we dus samen, hij met een Honda CBR blackbird. Twee keer per maand vindt hij meer dan genoeg, te vermoeiend voor de rug... Enne met zijn snelle CBR : als ik meer dan 150 rijdt ( of 160 of 180...) dan volgt hij mij niet. Om op te scheppen steekt hij mij wel eens voorbij tegen 250, maar dat is goed voor enkekle seconden. ... te vemoeiend voor de rug ...
Ik kan zo nog nog lang doorgaan. Het rijcomfort van de FJR is enkel vergelijkbaar met superdure modellen van de concurentie, waar je gemakkeijk 25000 euro en meer voor neertelt.
Neen, voor mij mag je natuurlijk je geld geven aan gelijk welke motor die je verkiest. Mijn FJR wordt enkel nog vervangen door ... een nieuwere FJR.

Als de FJR nog niet zou bestaan, dan zouden ze hem snel moeten uitvinden ! :wink:
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

PatrickFJ,
Natuurlijk zal elke motorrijder zijn eigen machientje ophemelen, anders geeft hij toe dat hij zich in zijn keuze heeft vergist. Maar kom gerust eens langs. Herk-de-Stad is niet zo ver van Herselt h?. Dan kan je hem eens "voelen".
Natuurlijk heeft elke motor ook zijn nadelen. Die van de FJR zijn marginaal en makkelijk te verhelpen : ruit te laag, voetsteunen van duo te hoog, en nog enkele kleine prutskes, erg relatief en afhankelijk van de motar die er opkruipt.
Slechts ??n nadeel is niet te verhelpen : je wordt er verschrikkelijk aan verslaafd en geen enkele ontwenningskuur is tot hiertoe afdoende gebleken.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

Pijn in de rug op een blackbird :shock: Voor mijn FJR heb ik 2 jaar met een BB gereden en 40.000 gedaan zonder woon-werkverkeer, enkel in het weekend gebold met soms honderden kmters aan een stuk en zonder rugpijn. Rugpijn hang af van persoon tot persoon, er zijn mensen die op elke motor last hebben aan de rug.
neeke
guz

Bericht door guz »

Hallo, ik ben een nieuwkomer op dit forum, ik rij sinds deze zomer met een blauwe fjr1300 waar er ondertussen 7500km opstaan, meest woon werkverkeer.
Ik heb voor de fjr altijd met Moto Guzzi gereden, zowel de Le Mans als de California, in totaal zes verschillende motoren over een tijdsspanne van 24 jaar en ong. 200000km zonder ongevallen.

Met de fjr trotseer ik elke dag de files in en rond Antwerpen, het filerijden met deze motor is een droom, je kan er mee in elk gaatje hoe smal ook, ik rij in de week steeds zonder de koffers dat scheelt een kleine 20 cm in de breedte.
De motor rijdt enorm soepel zeker in vergelijking met mijn vorige exemplaren :-))
Conclusie: de Fjr is de ultieme filekiller.

Mvg,

Guz.
Gast

Bericht door Gast »

Danneke vindt dat de BMW betere remmen heeft.
Toen ik de eerste keer op de FJR reed was dat net een van de dingen die me het meest opviel, nl dat die Fjr juist beter remde. Mijn RT was er een van 1996. Of waren de remmen van mijn RT niet goed? Ik weet het niet...Maar wat me gelijk ook opviel is dat als je de voorrem neemt in een bocht dat de Fjr zich rechttrekt terwijl de RT mooi op zijn helling blijft.
Voor de rest is het enige comfortnadeel de windbescherming. Heb ooit mogen proefrijden met de FJR van Fjr-boy Dirk (waarvoor nog altijd mijn dank :D ) en heb toen ervaren dat zijn ruit toen wel een goede bescherming gaf. Ik heb nu de originele verhoogde ruit van Yamaha, maar het is nog niet goed te noemen. Ondertussen rij ik altijd met die ruit naar beneden en ik ben dat nu gewoon zo. Trouwens wat moeten die naked bikes dan wel niet zeggen?
Over de grondspeling wordt ook nogal eens geklaagd. Inderdaad, als je plat de bocht ingaat gaat ie snel de grond raken met zijn voetsteuntjes. Ik vind dat eigenlijk leuk. Op cirquit is dit voor mij de kik. Soms schraap ik door gans de bocht. Tegelijkertijd is dit voor mij het signaal: laat dit de limiet zijn. Platter hoeft niet. (alhoewel het best nog platter moet kunnen)
Voor de rest een motor die loopt als een naamachientje met de kracht van een straaljager. Leuk voor wie graag sportief toert. (zoals ik :toothy7: :headbang: )
Ik heb wel het gevoel dat er veel FJR-rijders zijn op de forums van .be en .nl die eerder rustige rijders zijn. Ik heb dan zo het gevoel die een machine hebben die veel meer kan dan datgene wat ze eruit halen. Maar ja, zelfs al koop je hem alleen omdat hij mooi is, dan ook heb je een goede reden!
FJRboy-dirk

Bericht door FJRboy-dirk »

Anonymous schreef:...
Heb ooit mogen proefrijden met de FJR van Fjr-boy Dirk (waarvoor nog altijd mijn dank... :D )
Hoi :?: ,

sorry ben je naam vergeten :oops:

Ik ben blij te lezen dat je nu volop geniet van de prima eigenschappen van een FJR :D zo zie je maar dat we niet opscheppen over onze prachtige machienne maar dat het waarheid is :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Firechief schreef:........ een verschil op van kleine 100.000 oude belgische franken .......................
Firechief
Jongens & meiden ik heb het al zo moeilijk met jullie taaltje als wij elkaar ontmoeten :oops:
Gisteren kon ik je prima volgen maar dit wordt mij te moeilijk Firechief :D.
Graag in (pl)euro's voor deze domme Ollander :lol: .
yamaha
1000 cc
1000 cc
Contacteer:

Bericht door yamaha »

100.000 oude belgische franken is zo'n 2.500 ?. :wink:
FJR-Groetjes
Luc & Sabien
Afbeelding
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

neeke schreef:Voor mijn FJR heb ik 2 jaar met een BB gereden en 40.000 gedaan zonder woon-werkverkeer, .../... er zijn mensen die op elke motor last hebben aan de rug.
neeke
Dat is juist, hangt af van buikske, en zo...
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
PatrickFJ

Bericht door PatrickFJ »

Allez mannen, ik ben blij van zoveel reacties te krijgen en ik hou zeker rekening met jullie ervaringen.
Ik zou eigenlijk niet liever dan een FJR aanschaffen maar ... dat van dat prijsverschil is waar/
Ik reken jullie in mijn volgend antwoord effe alles voor als ik alles op een rijtje gezet heb.
Ik heb tot nu nog maar ??n keer ??n uurtje ervaring met een FJR en dan nog op de ring in Brussel. Met de RT heb ik al wat meer rondgereden.
gewoon omdat ze bij BMW geen probleem maken als je bij een dealer binnenstapt en vraagt om een proefrit.
Ze staan dadelijk klaar om je de sleuteltjes in handen te duwen.
Bij de Yam dealers is dit wel even anders/ betalen om eens te rijden ! of / en naar Brussel komen en 15Euro geven om eens met een demo van yamaha een uurtje op pad te gaan.
Enfin ik denk dat voor ik beslis ik er toch eerst nog eens mee ga rijden...
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Patrick, ik heb wel gratis met de FJR proefgereden (Lammens in Wetteren, niet direct in jouw buurt natuurlijk).
Heb dan uiteraard mijn FJR d??r gekocht.
Ik vraag me af hoe de Yamahadealer uit jouw streek reageert als je zegt dat je in tweestrijd zit (RT-FJR) waarbij je optimaal gebruik maakt in de onderhandeling dat je met de RT gratis voor niks mag proefrijden!
Laat geenszins bepalend zijn voor jouw keuze dat ze je de RT-sleutels "in jouw handen duwen"...
Ik ben benieuwd... :wink:

Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
fjrMarcel
Clublid
Clublid

Bericht door fjrMarcel »

Hallo Patrick,

Heb zoals danneke ook mijn FJR op dezelfde manier bij Lammens gekocht.
Geen enkel probleem voor een trestrit hij stelde dit zelf voor ( gratis ) en houd daarvoor steeds een FJR in huis. Verder gebruik ik mijn FJR dagelijks om mee naar mijn werk te rijden in weer en wind ( behalve als er gestrooid is ). Vorig jaar in juni aangeschaft en nu staan er 31.000km op, nog geen seconde spijt.

fjrmarcel
PatrickFJ

Bericht door PatrickFJ »

Hallo allemaal
toch eventjes de cijfertjes op een rijtje
Eerst een RT:
Prijs motor : 15450 Euro
Valbeugels: 99,30 Euro
Topkoff + rugsteun 390,96 Euro
Totaal: 15940,26 Euro incl BTW

Yamaha FJR
Prijs motor: 14800 Euro
Topkoff GIVI 400 Euro
Voetschermen 205 Euro
Handvatverw. 312 Euro
Hoge ruit Yam 285 Euro
Totaal 16002 Euro incl.BTW

Beide dealers geven 1000 Euro korting
beide motoren heben hetzelfde BIV bedrag: 129 Euro
Om de yam op volle vermogen te laten ombouwen: 150 Euro
Een Corbin zadel kost 577 Euro
Een Givi verhoogde ruit ipv Yam kost 70 Euro

Dus ik denk dat er geen prijsverschil is en als dit al een criterium zou zijn , het voordeel overhelt naar BMW gezien zijn hogere inruilwaarde ...

Dit toch maar even om te illusteren hoe marketingjongens soms heel handig weten tewerk te gaan ...
incognito
Clublid
Clublid

Bericht door incognito »

patrick,
zou je niet beter wachten tot het salon in januari,kwestie van betere condities.
1000 euro korting voor de fjr is weinig,van de meeste die ik ken hebben ze 1200 tot 1400 euro korting gekregen.
8% is het minumum dat je moet krijgen.
veel succes

rijden met een andere motor dan een fjr kan u gezondheid ernstige
schade toebrengen.
Gesloten