Dag iedereen,
blijkbaar zit er op model 2008 standaard al een hogere ruit dan op de vorige model-(jaren).
('k weet niet of model 2007 al dezelfde ruit heeft)
Op mijn huidige 2004 heb ik - op de grootste ruit - nog een laminar lip moeten hangen om turbulentievrij kunnen rond te tuffen.
Wat is de ervaring van de mensen die met een 2008 rijden?
PS: ik ben 1.84m groot
bedankt
Geert
Model 2008 en verhoogde ruit
Moderator: Abeloos
Model 2008 en verhoogde ruit
Waar is 'em?
Weg met de moto gaan bollen.
Weg met de moto gaan bollen.
Hey Geert,
Ik heb sinds kort een 2008 en kom van een 2004. Moet zeggen dat ik op de 2004 nog steeds met de originele ruit zat en er nooit geen last van had. Ik ben zelf ook 1.82m, dus we hebben zowat dezelfde lengte. Veel hangt echter af van de lichaamsbouw, lange torso of lange benen. Ik zou zeggen, doe er een testrit mee en je zal het weten. Heb met de nieuwe nog maar 100km gebold en nog niet echt ervaring met het windscherm. Wel weet ik dat het 2008 model stukken beter rijdt dan de 2004, maar dat zal voor mij persoonlijk veeleer bij de zitpostitie zitten (verstelbaar zadel).
Firechief
Ik heb sinds kort een 2008 en kom van een 2004. Moet zeggen dat ik op de 2004 nog steeds met de originele ruit zat en er nooit geen last van had. Ik ben zelf ook 1.82m, dus we hebben zowat dezelfde lengte. Veel hangt echter af van de lichaamsbouw, lange torso of lange benen. Ik zou zeggen, doe er een testrit mee en je zal het weten. Heb met de nieuwe nog maar 100km gebold en nog niet echt ervaring met het windscherm. Wel weet ik dat het 2008 model stukken beter rijdt dan de 2004, maar dat zal voor mij persoonlijk veeleer bij de zitpostitie zitten (verstelbaar zadel).
Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman 



Dag Geert,
Veel van ons zullen wellicht nog niet rondrijden met een model 2008, ik beschik nu welliswaar totaal onverwachts sinds wo ook over een model 2008, van dealer naar pomp en naar huis 10 Km, vandaag ff kes na het werk 37 Km bijgereden, totaal 48 Km, het is dus idd nog een beetje te vroeg voor echte conclusies, heb nog geen autostrade gedaan.
Welke info ik jou wel kan geven, mijn dealer had me gezegd dat het scherm 2 ? 3 cm hoger zou zijn tov mijn model 2004, deze info zou best kunnen kloppen wanneer je bvb de lengte van de ruit meet, dat weet ik dus niet en heb dit ook niet gemeten omdat ik dit eigenlijk ook niet relevant vond, wat ik wel heb gedaan is de dag voordat ik mijn model 2004 ingeleverd heb, de hoogte opgemeten tussen het scherm op de hoogste stand en het zadel.
Hoe ben ik te werk gegaan, ruit op hoogste stand en de motor op de middenbok gezet, op de ruit een alu profiel gelegd van 2 meter lengte met daarop een waterpas om enigzins een richtlijn te hebben, dan heb ik de afstand gemeten tussen zadel ( de plaats waar ik zit ) en de onderkant van het alu profiel = 63,5 cm
Vandaag heb ik opnieuw hetzelfde uitgevoerd met het nieuw model 2008 en de hoogte was 64,5 cm, dus 1 cm verschil
Conclusie 1 cm verschil, maar let op, dit is een meting die ik op mijn manier eens wou uitvoeren om ergens een idee te hebben vanaf de zitplaats tot de hoogte van het scherm.
Weinigen weten mss onder ons, maar dergelijke metingen moet je steeds met een korreltje zout nemen en geeft je zeker geen correcte weergave enkel een richtlijn, als het scherm 10 cm hoger zou zijn zou je wel duidelijk het verschil merken.
Gouden regel, je kan nooit een waterpas gebruiken bij een wagen of motor, ik heb het nog zien gebruiken door mensen die hun cammionette wilden inrichten met kastjes om die waterpas te zetten, ik vroeg die man wat als jouw vering achteraf doorhangt door gewicht, weg waterpas, wat als jouw vering het laat afweten 1 kant, enz...........
Dus bij onze FJR is dit net hetzelfde wat als de achterband versleten is, de middenbok bvb iets hoger is dan het andere model, het zadel iets meer wordt ingedrukt dan het andere model bij neerzitten
Besluit voor mij is het verschil nihil rekening houdende met de hierboven genoemde factoren, toch kan er verschil inzitten, de breedte en de hellingshoek van de ruit?
Na diverse proefritten kan ik eventueel meer info geven, vermoedelijk hetzelfde als model 2004
Groeten,
Dream
Veel van ons zullen wellicht nog niet rondrijden met een model 2008, ik beschik nu welliswaar totaal onverwachts sinds wo ook over een model 2008, van dealer naar pomp en naar huis 10 Km, vandaag ff kes na het werk 37 Km bijgereden, totaal 48 Km, het is dus idd nog een beetje te vroeg voor echte conclusies, heb nog geen autostrade gedaan.
Welke info ik jou wel kan geven, mijn dealer had me gezegd dat het scherm 2 ? 3 cm hoger zou zijn tov mijn model 2004, deze info zou best kunnen kloppen wanneer je bvb de lengte van de ruit meet, dat weet ik dus niet en heb dit ook niet gemeten omdat ik dit eigenlijk ook niet relevant vond, wat ik wel heb gedaan is de dag voordat ik mijn model 2004 ingeleverd heb, de hoogte opgemeten tussen het scherm op de hoogste stand en het zadel.
Hoe ben ik te werk gegaan, ruit op hoogste stand en de motor op de middenbok gezet, op de ruit een alu profiel gelegd van 2 meter lengte met daarop een waterpas om enigzins een richtlijn te hebben, dan heb ik de afstand gemeten tussen zadel ( de plaats waar ik zit ) en de onderkant van het alu profiel = 63,5 cm
Vandaag heb ik opnieuw hetzelfde uitgevoerd met het nieuw model 2008 en de hoogte was 64,5 cm, dus 1 cm verschil
Conclusie 1 cm verschil, maar let op, dit is een meting die ik op mijn manier eens wou uitvoeren om ergens een idee te hebben vanaf de zitplaats tot de hoogte van het scherm.
Weinigen weten mss onder ons, maar dergelijke metingen moet je steeds met een korreltje zout nemen en geeft je zeker geen correcte weergave enkel een richtlijn, als het scherm 10 cm hoger zou zijn zou je wel duidelijk het verschil merken.
Gouden regel, je kan nooit een waterpas gebruiken bij een wagen of motor, ik heb het nog zien gebruiken door mensen die hun cammionette wilden inrichten met kastjes om die waterpas te zetten, ik vroeg die man wat als jouw vering achteraf doorhangt door gewicht, weg waterpas, wat als jouw vering het laat afweten 1 kant, enz...........
Dus bij onze FJR is dit net hetzelfde wat als de achterband versleten is, de middenbok bvb iets hoger is dan het andere model, het zadel iets meer wordt ingedrukt dan het andere model bij neerzitten
Besluit voor mij is het verschil nihil rekening houdende met de hierboven genoemde factoren, toch kan er verschil inzitten, de breedte en de hellingshoek van de ruit?
Na diverse proefritten kan ik eventueel meer info geven, vermoedelijk hetzelfde als model 2004
Groeten,
Dream
@ Dream,
Ik ben vorig WE gaan rijden met een 2008 en het is uiteraard nu ook belangrijk op welke stand je je het zadel zet.
Ik vond de hoogste stand het beste (handelbaarheid & controle was beter) maar dat heeft ook zo zijn gevolgen voor de windbescherming.
Op de hoogste stand van de ruit kreeg ik dan de wind pal om mijn vizier.
Ik heb intussen een 2008 besteld met de hoogste ruit.
We zien wel na een paar testritjes hoe het aanvoelt.
Ik ga de Laminar Lip van mijn vorige alleszins houden.
alvast bedankt voor de uitleg
mvg
Geert
Ik ben vorig WE gaan rijden met een 2008 en het is uiteraard nu ook belangrijk op welke stand je je het zadel zet.
Ik vond de hoogste stand het beste (handelbaarheid & controle was beter) maar dat heeft ook zo zijn gevolgen voor de windbescherming.
Op de hoogste stand van de ruit kreeg ik dan de wind pal om mijn vizier.
Ik heb intussen een 2008 besteld met de hoogste ruit.
We zien wel na een paar testritjes hoe het aanvoelt.
Ik ga de Laminar Lip van mijn vorige alleszins houden.
alvast bedankt voor de uitleg
mvg
Geert
Waar is 'em?
Weg met de moto gaan bollen.
Weg met de moto gaan bollen.
ruit
Ben misschien wat ouderwets of niet meer mee. Maar ik ben 1.86 groot en buiten bij regenweer mijn ruit nog nooit omhoog gezet.
Vroeger werd er gezegd dat men niet door de ruit mocht kijken maar er over zodat je natuurlijk de wind op je helm hebt.
Ik kan ook alleen maar met mijn helm open rijden als het scherm volledig naar beneden staat, anders te veel turbulentie en wind van onder naar boven.
Vind ook dat de motor stabieler aan voelt met de ruit naar beneden.
Vroeger werd er gezegd dat men niet door de ruit mocht kijken maar er over zodat je natuurlijk de wind op je helm hebt.
Ik kan ook alleen maar met mijn helm open rijden als het scherm volledig naar beneden staat, anders te veel turbulentie en wind van onder naar boven.
Vind ook dat de motor stabieler aan voelt met de ruit naar beneden.
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Ik rijd ook niet liever dan met de ruit volledig naar beneden maar als ik niet regelmatig (vooral op langere/snellere stukken) uit de wind kan zitten, kan ik het tegen 's avonds niet meer houden van de nekpijn.
Een bureau manneken h? die veel te veel uren per dag voor een computerschermpje zit.
Dat is nefast voor je nek (en voor je polsen zoals je in een ander topic kunt lezen)
Een bureau manneken h? die veel te veel uren per dag voor een computerschermpje zit.
Dat is nefast voor je nek (en voor je polsen zoals je in een ander topic kunt lezen)
Waar is 'em?
Weg met de moto gaan bollen.
Weg met de moto gaan bollen.