Bij afremmen op de motor hoor ik geregeld een licht lawaai ? getek !
Dit licht geluid hoor ik alleen wanneer de motor nog koud is.
Het is net of dit ?getek? uit de benzinetank komt.
Niet dat ik mij ongerust maak, doch wat zou de technische uitleg hiervan kunnen zijn ?
Afremmen op ‘koude’ motor
Moderator: Abeloos
Afremmen op ?koude? motor
" This time is the only time we get. So we enjoy our graphite FJR "
ik denk dat dat getik komt van de te rijke brandstofmengeling die je motor krijgt bij een koude start. Het automatische choke-systeem zorgt ervoor dat de brandstofmengeling die de motor krijgt, iets rijker is en dus meer benzine krijgt dan een warme motor. Een gevolg hiervan is dat je een naverbranding krijgt van het nog brandbare uitlaatgas dat dan in de collector nog eens tot ontbranding komt. Na enkele kilometers is dit geluid dan ook verdwenen en dit komt omdat de motor dan al wat warmer is en de rekeneenheid van je motor die het management op zich neemt het mengsel optimaler maakt, de benzine-lucht verhouding beter is en een volledige verbranding van het mengsel plaatsvind in de cilinders.
Firechief
Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman 

Yep,
Ook ik heb daarmee te maken. De eerste kilometer hoor ik af en toe kleine knalletjes bij het afremmen op de motor.
Volgens mij komt dit doordat het mengsel erg rijk staat de eerste kilometer en bij het afremmen op de motor niet helemaal verbrandt.
De niet verbrandde resten komen dan in de uitlaat in contact met verse lucht, wat resulteert in een naverbranding in de uitlaat, met kleine knalletjes als gevolg.
Volgens mij is dit totaal onschadelijk voor de motor, alleen klinkt het een beetje verontrustend.
Ik rij toch al ruim 2 jaar en 40000 kkm met mijn FJR heb in iedergeval er toch nog niks negatiefs van ondervonden.
groetjes
Flor
Ook ik heb daarmee te maken. De eerste kilometer hoor ik af en toe kleine knalletjes bij het afremmen op de motor.
Volgens mij komt dit doordat het mengsel erg rijk staat de eerste kilometer en bij het afremmen op de motor niet helemaal verbrandt.
De niet verbrandde resten komen dan in de uitlaat in contact met verse lucht, wat resulteert in een naverbranding in de uitlaat, met kleine knalletjes als gevolg.
Volgens mij is dit totaal onschadelijk voor de motor, alleen klinkt het een beetje verontrustend.
Ik rij toch al ruim 2 jaar en 40000 kkm met mijn FJR heb in iedergeval er toch nog niks negatiefs van ondervonden.
groetjes
Flor
Misschien een beetje off-topic, mea culpa!, maar ik merk dat hier mensen zitten die goed op de hoogte zijn, en ik wil dolgraag wat bijleren.
Volkswagen Kever .... als die 'inhoudt' in een bocht bijvoorbeeld, knalt deze ook vandege. Is dat hetzelfde resultaat ? Ik neem aan dat het over een carburatorgevoede motor gaat, dus hoe zit het met de afstelling met het mengsel ?
Volkswagen Kever .... als die 'inhoudt' in een bocht bijvoorbeeld, knalt deze ook vandege. Is dat hetzelfde resultaat ? Ik neem aan dat het over een carburatorgevoede motor gaat, dus hoe zit het met de afstelling met het mengsel ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Heeft deze dat dan ook bij een koude motor of heel de tijd door? Verschijnt dit fenomeen ook wanneer je bvb de motor hoog in toeren jaagt en dan afremt op motor of verder opschakelt? Dan zal je mengsel idd te rijk afgesteld staan. Bij een carburator-gevoede motor kan je ook de rijkheid van het mengsel afregelen. Als ik me niet vergis moeten er 2 regelschroeven staan op de carburator, eentje waarmee je het stationair toerental kan regelen en een andere waarmee het brandstofmengsel kan geregeld worden, maar vraag me niet welke welk is. Ga anders mss eens te rade op een of ander kever-treffen. Let wel, de meeste keverrijders vinden dit effect zo tof dat ze wss de mengeling express te rijk zetten om dit effect te krijgen.
Correct me if i'm wrong.
Firechief
Correct me if i'm wrong.
Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman 

Long time ago ... het ouderlijk huis was gelegen naast een drukke baan, in een bocht. Niet enkel de kevers, maar ook de VW-buskes van die tijd (vroege jaren '70) hadden dit, maar ik hoor dat dus nu nog regelmatig bij recentere motoren (in een koekblik). Wanneer men het gas eraf haalt, zonder terug te schakelen, krijgt men een kleine mini-knal in de uitlaat.
Ik heb ooit gehoord, dat het een kleine mini-explosie is, in de uitlaatcollector, te wijten aan het feit dat de uitlaatklep(pen) net op dat moment onder die belasting etc etc , niet volledig afsluit, of een klein wolkje gasmengsel dat tot ontbranding komt, in de uitlaatcollector. (Deels ontstoken door de ontploffing in de cylinder, deels door de warmte van de uitlaatcollector).
Ik heb ooit gehoord, dat het een kleine mini-explosie is, in de uitlaatcollector, te wijten aan het feit dat de uitlaatklep(pen) net op dat moment onder die belasting etc etc , niet volledig afsluit, of een klein wolkje gasmengsel dat tot ontbranding komt, in de uitlaatcollector. (Deels ontstoken door de ontploffing in de cylinder, deels door de warmte van de uitlaatcollector).
N 51°6.165 E 4°20.060

Tja, een beetje "getekketek", je had mijn FJ1200 moeten horen,
Dat was meer een nabootsing van de eerste wereldoorlog, telkens ik gas verminderde.
Ik rijd trouwens nooit met een te koude motor, ik start voor ik mijn machieneke uit het tuinhuis duw, dan pas gaat de helm en de handschoenen aan, dan moet de deur van het tuinhuis terug toe, en ondertussen heeft de automatische choke de tijd gehad om van 2000 toeren naar 1000 toeren te gaan. Is veel beter voor de motor. Ik herinner mij de tijd dat vrachtwagens een half uur voorverwarmden voor ze vertrokken. Dat is met moderne motoren niet echt meer nodig, maar eventjes voorverwarmen helpt toch de levensduur verlengen.

Dat was meer een nabootsing van de eerste wereldoorlog, telkens ik gas verminderde.

Ik rijd trouwens nooit met een te koude motor, ik start voor ik mijn machieneke uit het tuinhuis duw, dan pas gaat de helm en de handschoenen aan, dan moet de deur van het tuinhuis terug toe, en ondertussen heeft de automatische choke de tijd gehad om van 2000 toeren naar 1000 toeren te gaan. Is veel beter voor de motor. Ik herinner mij de tijd dat vrachtwagens een half uur voorverwarmden voor ze vertrokken. Dat is met moderne motoren niet echt meer nodig, maar eventjes voorverwarmen helpt toch de levensduur verlengen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.