Trillend stuur tussen 70km/h en 90km/h
Moderator: Abeloos
Trillend stuur tussen 70km/h en 90km/h
Hallo,
Kreeg een mailtje van Daniel, hij kampt met een probleem van instabiel sturen tussen 70 km/h en 90 km/h. Tussen deze snelheden slaat zijn stuur wild en ??nmaal boven de 90 km/h is het fenomeen terug weg.
Weet er iemand raad mee of heeft er al iemand hetzelfde ervaren??
Vriendelijke groeten,
Seabiker
Kreeg een mailtje van Daniel, hij kampt met een probleem van instabiel sturen tussen 70 km/h en 90 km/h. Tussen deze snelheden slaat zijn stuur wild en ??nmaal boven de 90 km/h is het fenomeen terug weg.
Weet er iemand raad mee of heeft er al iemand hetzelfde ervaren??
Vriendelijke groeten,
Seabiker
Met koffers ? Geladen of niet ? Als ik de ABUS-ketting in ??n van de koffers heb zitten, exact hetzelfde fenomeen. Tussen 70 en 90 komt de voortrein "in resonantie", en het effect versterkt zich enkel maar.
Zeker ook eens de wielgeometrie nakijken. Recent een gevoel van onstabiliteit in weggedrag, en voetsteunen die aanvoelen een massage-kussentje. Oorzaak : velg. (zijn alle loden gewichtjes nog aanwezig?)
Zeker ook eens de wielgeometrie nakijken. Recent een gevoel van onstabiliteit in weggedrag, en voetsteunen die aanvoelen een massage-kussentje. Oorzaak : velg. (zijn alle loden gewichtjes nog aanwezig?)
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
- koekenbakker
- 1000 cc
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 05 mar 2004, 09:37
- Locatie: Ichtegem w-vl
- Contacteer:
Hallo, alvast bedankt voor jullie reactie en goede raad.
Misschien even ter verduidelijking:
Ik heb de klassieke bridgestone BATTLAX gemonteerd (voor en achter). Ik heb met beide banden ongeveer 5.000 Km, en versleten zijn ze niet. Op jullie aanraden heb ik naar de loodjes gekeken, en die zijn nog steeds aanwezig. 2 stuks, ??n in het midden op de naaf, en ??n aan de zijkant. Ik zie geen sporen dat er eventueel een derde loodje zou opgestaan hebben??
Een topcase staat er niet op, wel zijn de 2 zijkoffers gemonteerd. Die waren slechts zeer licht geladen (regenpak enzv...), zeker geen zware ABUS-ketting ofzo.
Het stuur trilt en schudt zeer hard rond de 80 Km/h. Zo hard dat de motor zelf begint te schudden. Dit enkel als ik het loslaat. Als ik het stuur vastneem is het trillen over.
Misschien even ter verduidelijking:
Ik heb de klassieke bridgestone BATTLAX gemonteerd (voor en achter). Ik heb met beide banden ongeveer 5.000 Km, en versleten zijn ze niet. Op jullie aanraden heb ik naar de loodjes gekeken, en die zijn nog steeds aanwezig. 2 stuks, ??n in het midden op de naaf, en ??n aan de zijkant. Ik zie geen sporen dat er eventueel een derde loodje zou opgestaan hebben??
Een topcase staat er niet op, wel zijn de 2 zijkoffers gemonteerd. Die waren slechts zeer licht geladen (regenpak enzv...), zeker geen zware ABUS-ketting ofzo.
Het stuur trilt en schudt zeer hard rond de 80 Km/h. Zo hard dat de motor zelf begint te schudden. Dit enkel als ik het loslaat. Als ik het stuur vastneem is het trillen over.
Zoals Dirk schrijft is het beter je dealer te raadplegen, vooral als hij het is die de banden heeft gemonteerd. Mocht achteraf blijken dat hij niet de juiste oplossing heeft zou ik toch eens naar een bandencentrale gaan om
daar te laten onderzoeken of de loodjes wel op de juiste plaats zijn gemonteerd. Ik had namelijk hetzelfde fenomeen met een VFR en later bleek dat de equilibreermachine van de bandencentrale niet juist werkte.
Een test die je zelf kan doen is voelen of de band nog helemaal rond staat, indien niet zal je hem spijtig genoeg moeten vervangen.
Succes
Julle
daar te laten onderzoeken of de loodjes wel op de juiste plaats zijn gemonteerd. Ik had namelijk hetzelfde fenomeen met een VFR en later bleek dat de equilibreermachine van de bandencentrale niet juist werkte.
Een test die je zelf kan doen is voelen of de band nog helemaal rond staat, indien niet zal je hem spijtig genoeg moeten vervangen.
Succes
Julle
Schroevendraaier haaks op de looprichting van een wiel houden, net tegen het rubber, en een fikse zwier aan het losdraaiend wiel geven.
De afstand rubber-schroevendraaier zou constant moeten blijven, indien variabel, ZEKER opnieuw laten uitlijnen cq. nakijken.
Is maar een "natte-vinger-methode" maar kan toch al t'??n en t'ander uitsluiten.
De afstand rubber-schroevendraaier zou constant moeten blijven, indien variabel, ZEKER opnieuw laten uitlijnen cq. nakijken.
Is maar een "natte-vinger-methode" maar kan toch al t'??n en t'ander uitsluiten.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
wibbelend sturen
Heb ik ook gehad, uw voorband zou dan ook versleten kunnen zijn. Bridgestone de vierkante vlakjes zijn dan scheef afgesleten waardoor er een kabbeling voelbaar is als je erover wrijft.
Na vervanging geen probleem meer.
Te veel te hard remmen!!
nog Fijne Jolige Routes toegewenst
Na vervanging geen probleem meer.
Te veel te hard remmen!!
nog Fijne Jolige Routes toegewenst
Het euvel is gevonden:
Ik heb m'n moto binnengedaan bij m'n dealer (FELIX & JOS). Nu bleek eerst al dat m'n balhoofdlager stuk was.
Die werd vervangen, maar daarmee was blijkbaar het probleem nog niet opgelost. De trillingen bleven. Daarna werd een nieuwe voorband gemonteerd. En dat bleek de boosdoener te zijn. Daarna waren de trillingen weg. M'n dealer heeft ondehandeld met Bridgstone, en die hebben nog een financi?le tegemoetkoming gedaan ook, in ruil voor de defecte band. Die wordt in de fabriek onderzocht. Het bleek om een zeer zeldzaam fenomeen te gaan. Bij mijn dealer was het trouwens de eerste keer dat dit probleem zich voordeet. Geen steen naar Bridgestone dus. Uit het feit dat ze de band nog onderzoeken ook blijkt ook dat ze serieus werk leveren. Wel een pluim voor m'n dealer die op eigen initiatief contact legde met de bandenfabrikant.

Ik heb m'n moto binnengedaan bij m'n dealer (FELIX & JOS). Nu bleek eerst al dat m'n balhoofdlager stuk was.


Ik had dit onderwerp niet eerder bekeken, maar ik heb dat ook. Of coarse: ik heb mijn FJR in occasie gekocht en weet dus niet hoe er mee gereden is. In elk geval, als ik het stuur heel losje vasthoud, begint hij ook te trillen, en als ik dat niet onmiddelijk tegen ga door mijn greep wat te verstevigen, krijgt hij echt hevige chimmy, zoals bij een auto die slecht uitgebalanceerde wielen heeft. Dus zonder handen rijden zoals sommige hoteluitbaters uit Oost-Duinkerke wel eens doen, zit er niet in bij mij
.
't zal wel beteren als ik er nieuwe banden laat opleggen denk ik. De voorste is op zicht nog in goede staat, maar een milimeterke ongelijke sleet kan genoeg zijn voor dit fenomeen.

't zal wel beteren als ik er nieuwe banden laat opleggen denk ik. De voorste is op zicht nog in goede staat, maar een milimeterke ongelijke sleet kan genoeg zijn voor dit fenomeen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.