radiatorbeschermer
Moderator: Abeloos
radiatorbeschermer
Dag techniekers en FJR-liefhebbers ,
Ik rijd nu ongeveer 5 dagen met een radiatorbeschermer op m'n FJR.
Zou het kunnen dat de motor met deze extra bescherming voor de radiator iets sneller naar de 3 temperatuurblokjes loopt en ook langer op die drie blokjes blijft hangen ?
Ik weet het , de buitentemperatuur loopt de laatste dagen ook meer en meer op . Ik maak me er niet ongerust over , het is maar een ( objectieve ?? ) vaststelling .
groetjes Erik
Ik rijd nu ongeveer 5 dagen met een radiatorbeschermer op m'n FJR.
Zou het kunnen dat de motor met deze extra bescherming voor de radiator iets sneller naar de 3 temperatuurblokjes loopt en ook langer op die drie blokjes blijft hangen ?
Ik weet het , de buitentemperatuur loopt de laatste dagen ook meer en meer op . Ik maak me er niet ongerust over , het is maar een ( objectieve ?? ) vaststelling .
groetjes Erik
Gisteren nog eens een ritje gemaakt van 350 km. , allemaal kleine en rustige wegen uitgezocht met veel kleine kiezeltjes .... op het wegdek .
Tijdens het rijden hoor je regelmatig de steentjes tegen de radiatorbeschermer vliegen , dus echt wel zinvol die plaat !
Aangezien de snelheid en het toerental ( 2? 3000 ) redelijk laag was bleef de temperatuur op 3 blokjes ( ??ntje meer dan voorheen ). Vanaf 90 km. /h. echter daalde de temperatuur terug naar 2 blokjes . Dus alles prima in orde .
Toch een vraagje :
Veroorzaakt het rijden met een iets warmere motor meer slijtage ?
Ik denk maar hardop , olie wordt warmer , alle onderdelen zetten meer uit , ... Of is de ganse constructie hierop voorzien ?
Groetjes Erik
Tijdens het rijden hoor je regelmatig de steentjes tegen de radiatorbeschermer vliegen , dus echt wel zinvol die plaat !
Aangezien de snelheid en het toerental ( 2? 3000 ) redelijk laag was bleef de temperatuur op 3 blokjes ( ??ntje meer dan voorheen ). Vanaf 90 km. /h. echter daalde de temperatuur terug naar 2 blokjes . Dus alles prima in orde .
Toch een vraagje :
Veroorzaakt het rijden met een iets warmere motor meer slijtage ?
Ik denk maar hardop , olie wordt warmer , alle onderdelen zetten meer uit , ... Of is de ganse constructie hierop voorzien ?
Groetjes Erik
Na een gesprek met m'n dealer de radiatorbeschermer terug verwijderd .
Ik ondervind dat de temperatuurindicator veel te snel ( en te langdurig !)
naar de 3 blokjes loopt . Ik had de vraag reeds eerder gesteld , is dit alles nadelig voor de machine ?
Wel , tijdens een eerlijk gesprek met m'n dealer viel de term " joint de culasse " . Wat mij betreft is dit voldoende om de radiatorbescherming te verwijderen en eventueel in de winterperiode terug te monteren .
Dan nog liever een steentje door de radiator hoor !
Erik
naar de 3 blokjes loopt . Ik had de vraag reeds eerder gesteld , is dit alles nadelig voor de machine ?
Wel , tijdens een eerlijk gesprek met m'n dealer viel de term " joint de culasse " . Wat mij betreft is dit voldoende om de radiatorbescherming te verwijderen en eventueel in de winterperiode terug te monteren .
Erik
Wij hebben ook de radiatorbeschermer maar van abnormaal snelle opwarming hebben wij geen last. Het is wel zo dat hij iets vlugger naar 3 blokkjes gaat maar dat mag zeker geen probleem zijn gezien bij nog hogere temperaturen de ventilator voor extra koeling zorgt. Een fijn stukje techniek. Dus eigenlijk met zo'n machine moet je je niet zo snel zorgen maken. Misschien moet je iets sneller overschakelen naar een hogere versnelling om zo logischerwijs lagere toeren te maken en bijgevolg hogere temperaturen te vermijden.
Hopelijk is deze uitleg enigsinds correct
groetjes
Henk en Vicky
Hopelijk is deze uitleg enigsinds correct
groetjes
Henk en Vicky

Hallo Erik,erik schreef:Na een gesprek met m'n dealer de radiatorbeschermer terug verwijderd .
Erik
Ik ben ervan overtuigd dat er zeker geen schade aan de 'join de culasse' kan komen door de iets hogere temperatuur, immers de FJR rijdt ook in Australie waar ze temperaturen van meer dan 40?C opmeten, ik denk tevens ook dat wij onze motor niet maximaal belasten. Ik zou zeggen, geen zorgen maken.
Vriendelijke groeten,
Seabiker
Seabiker ,
Daar heb je wel een punt , zo had ik het nog niet bekeken .
Er zijn inderdaad nog veel warmere regionen waar de FJR eveneens moet functioneren . De temperatuurindicator zal daar allicht sneller en langer 3 blokjes aangeven . Ben wel wat gerust gesteld .
Alvast bedankt voor de reactie jongens ,
Erik
Daar heb je wel een punt , zo had ik het nog niet bekeken .
Er zijn inderdaad nog veel warmere regionen waar de FJR eveneens moet functioneren . De temperatuurindicator zal daar allicht sneller en langer 3 blokjes aangeven . Ben wel wat gerust gesteld .
Alvast bedankt voor de reactie jongens ,
Erik
dag
In principe moet de motortemperatuur gelijk blijven vermits deze geregeld wordt door een thermostaat in het koelcircuit.
De thermostaat opent meestal rond de 80 a 85 graden
op dat ogenblik vloeit er koelvloeistof door de radiator, waar bij op dat moment, vooral bij stilstand ook nog de hulp ingeroepen wordt van de ventilator
het is trouwens belangrijk om :
A zo snel mogelijk de bedrijfstemperatuur te bereiken
(is quasi meestal rond de 85 graden)
B deze temperatuur zo constant mogelijk te houden.
het hele motormanagement is deels erg afhankelijk van een goede en constante temperatuur, en niet enkel om aan de emisienormen te voldoen !
Dit zou moeten geregeld worden door de thermostaat.
Dus diee variatie in temp aanduiding dmv aantal blokjes da klopt ergens niet !
Zou het kunnen dat ze bij de dealers de thermostaat eruit halen om er zo voor te zorgen dat de motorhitte niet TE hevig wordt ? en dat je dan ook niet meer in het zadel kan blijven zitten als je stilstaat ?
Ik heb hier ergens elders gelezen dat er iemand met een labothermometer een motortemp gemeten heeft van om en bij de 60 graden
kanniet ! is veel te laag !
In principe moet de motortemperatuur gelijk blijven vermits deze geregeld wordt door een thermostaat in het koelcircuit.
De thermostaat opent meestal rond de 80 a 85 graden
op dat ogenblik vloeit er koelvloeistof door de radiator, waar bij op dat moment, vooral bij stilstand ook nog de hulp ingeroepen wordt van de ventilator
het is trouwens belangrijk om :
A zo snel mogelijk de bedrijfstemperatuur te bereiken
(is quasi meestal rond de 85 graden)
B deze temperatuur zo constant mogelijk te houden.
het hele motormanagement is deels erg afhankelijk van een goede en constante temperatuur, en niet enkel om aan de emisienormen te voldoen !
Dit zou moeten geregeld worden door de thermostaat.
Dus diee variatie in temp aanduiding dmv aantal blokjes da klopt ergens niet !
Zou het kunnen dat ze bij de dealers de thermostaat eruit halen om er zo voor te zorgen dat de motorhitte niet TE hevig wordt ? en dat je dan ook niet meer in het zadel kan blijven zitten als je stilstaat ?
Ik heb hier ergens elders gelezen dat er iemand met een labothermometer een motortemp gemeten heeft van om en bij de 60 graden
kanniet ! is veel te laag !
Ik rij nu 4 weken met de radiotorbescherming rond.
De temperatuur wordt sneller bereikt, bij stilstand of traag maneuvre slaagt de ventilator frequenter aan, .... geheel volgens het boekje.
Prima gerief, ben er zeer tevreden over. (Zit trouwens al een flinke deuk in, het had in de radiotor zelf kunnen zijn!).
De temperatuur wordt sneller bereikt, bij stilstand of traag maneuvre slaagt de ventilator frequenter aan, .... geheel volgens het boekje.
Prima gerief, ben er zeer tevreden over. (Zit trouwens al een flinke deuk in, het had in de radiotor zelf kunnen zijn!).
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Ik heb de bescherming nu al twee weken verwijderd en kom nog zelden aan 3 blokjes . De ventilator is , ondanks de hoge huidige temperaturen (25? -29?C ) geen moment meer aangeslagen . Bovendien heb ik de voorbije twee weken enkel stadsverkeer achter de rug , ttz. veel aanschuiven , stoppen , ...
Eind oktober zal ik de bescherming terug monteren . Als de buitentemperaturen dalen zal ik pas gerust zijn met die radiatorbeschermer .
Nog veel rijplezier ,
Erik
Eind oktober zal ik de bescherming terug monteren . Als de buitentemperaturen dalen zal ik pas gerust zijn met die radiatorbeschermer .
Nog veel rijplezier ,
Erik