Te warm aan de kont

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Mr.Bubble

Te warm aan de kont

Bericht door Mr.Bubble »

Hoi vrienden FJRijders,

In dit warme weer heb ik het gevoel dat na opwarming van de motor, de warmte door het zadel heen naar boven komt, waardoor het bijna niet meer houdbaar is op het zadel te blijven zitten.
Zijn er nog mensen die daar last van hebben, is daar een oplossing voor of hoe lossen jullie dit op????
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Inderdaad Gilbert,
het wordt een beetje warm rond het zadel, en zeker na de grote hitte de laatste weken. Maar ik vind niet dat het onhoudbaar is. Vorige zaterdag +/- 500 km gereden in een temperatuur van 30 graden. Enkel in de stad Den Haag heb ik gevoeld dat de warmte (geen hitte) door mijn beschermbroek kwam.
één van de vier, dartagnan
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

vergeten te melden bij vorige reactie,
de meeste last van warmte ondervind ik bij stilstand met draaiende motor en de ventilator springt op, jongens, dan word het pas echt warm. Al de hitte komt omhoog en dan langs alle openingen :shock: :shock: . Maar de moment dat ik terug rij is dit euvel vergeten
één van de vier, dartagnan
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Ik heb er net een tocht op zitten van 2000 km. door Frankrijk . Ik kan niet zeggen dat het zadel warm wordt , enkel het zichtbare aluminium gedeelte van de kader onder het zadel wordt flink warm . Daar kom ik met de handen liever niet aan . Ik heb veel uren achter elkaar op deze motor gezeten , steeds stoppen en optrekken door kleine dorpjes , maar geen echte warmtehinder ondervonden . De motor was op z'n minst gezegd flink overladen : 2 personen , slaapzakken , tent , luchtmatras , kookgerief , extra kleding , eten , drinken , ..... en toch was de warmteontwikkeling dragelijk . Blijven rijden ( zeker met het scherm zo laag mogelijk ) is inderdaad nog steeds de oplossing .
Ik veronderstel wel dat "hinderlijk" een zeer relatief begrip is dat bijgevolg zeer persoonlijk ge?nterpreteerd zal worden .
In mijn wagen , uitgerust met airco , is het met deze temperaturen inderdaad frisser . Maar ge moet de rest van de ongemakken in die koekendoos er dan ook bij nemen .

groetjes Erik
marcel
75 cc
75 cc

Bericht door marcel »

ik heb de proef op de som genomen en een degelijke thermometer ( van een laborant ) op het zichtbaar gedeelte v/d kader gelegd. En na een rit kwam ik bij dit zomers weer toch aan 58?C.
De hinder hiervan is denk ik afhankelijk van de zitpositie, als je wat naar achteren schuift is het wat minder, wat ik ongemakkelijk vind.
Misschien is er een manier om de motor wat meer lucht/koeling te geven met een kleine aanpassing? ( onder de radiator?)
sideleaner
75 cc
75 cc

Bericht door sideleaner »

er is weinig aan te doen denk ik, ik had vroeger een vfr, die kader werd nog heter, vooral thv de enkels en kuit, altijd de lederen broek dragen is aangewezen....niet alleen tegen gebakken knieen..groetjes Pascal
franky

Re: Te warm aan de kont

Bericht door franky »

Gilbert schreef:Hoi vrienden FJRijders,

In dit warme weer heb ik het gevoel dat na opwarming van de motor, de warmte door het zadel heen naar boven komt, waardoor het bijna niet meer houdbaar is op het zadel te blijven zitten.
Zijn er nog mensen die daar last van hebben, is daar een oplossing voor of hoe lossen jullie dit op????
Inderdaad, heb me er ook al serieus aan ge?rgerd...als je een beetje kan doorrijden en af en toe de knieen zover mogelijk opent krijg je nog een beetje verfrissing.
Maar wanneer je in stad terecht komt en niet constant kan doorrijden loopt de temperatuur drastisch op.Ik kan goed tegen warmte maar dit soort warmte vind ik toch vervelend.
Al met verschillende gelijkaardige modellen van moto's gereden in der loop der jaren ,maar nog nooit ene gehad die zo'n warmteontwikkeling teweeg bracht :( :(
Yan

Bericht door Yan »

Regelmatig rij ik in drukke steden en 's zomers is de warmteproductie helaas altijd goed te merken. Er zijn wat modificaties voor zoals te zien is op http://www.bikes-n-spikes.org/mods/insul/insul.html maar dat gaat mij persoonlijk iets te ver (lees: mij teveel moeite). De beloning na het stadsverkeer is de snelweg, het ongemak is dan alweer snel vergeten. 8)
Gesloten