kabeltje GPS -->autocom

Hier kan je terecht voor alle topics omtrent toebehoren, accesoires. Heb je vragen of nieuwe ontdekkingen, laat het onder deze rubriek na

Moderator: Abeloos

Gesloten
Johan

kabeltje GPS -->autocom

Bericht door Johan »

Hallo,
Zijn er nog kandidaten voor een kabeltje van streetpilot 3 naar een autocom. Het telefoonkabeltje werkt niet. (Flater van mij :oops: :banghead: )
Ik kan aan kabeltjes geraken voor +/- 10? stuk. Dat is toch een stuk goedkoper dan het originele. Ze zijn op maat gemaakt voor onze fjr.
Indien er geinteresseerden zijn ... :bom:
seabiker

Bericht door seabiker »

Hallo Johan,

Hartelijk dank voor de vraag maar dankzij u hebben wij reeds onze kabeltjes.

Groetjes,
Seabiker
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik heb de afgelopen week al heel wat miserie meegemaakt met kabeltjes en de Autocom. De bijgeleverde telefoonkabel werkt 'soms' en dat heeft een zuiver technische reden. Te diep om op in te gaan, maar ik moet ten stelligste AFRADEN om die zomaar te gebruiken. Veel kans op kortsluiting in de luidsprekerversterker van de Garmin. De originele kabel is bijna nergens te verkrijgen ... ik zit (zat) er zelf al 6 weken op te wachten, en 20 telefoons rondgebeld met allemaal 'njet'. Zelfs de importeur (Splash Desing) kan niet met zekerheid zeggen of het volgende week, dan wel pas volgende maand leverbaar is. Nederland : uitverkocht.

Dan maar aan het experimenteren gegaan ... en inderdaad, zo'n kabeltje zelf maken, dat is perfect mogelijk. JACK-stekker mono 2.5 mm voor de Garmin, JACK-stekker stereo voor de 3.5 mm ... en solderen maar.
Zelfde resultaat als met de bijgeleverder GSM-kabel ... NI DOEN.

Het probleem ligt bij het feit dat de massa van de GARMIN, niet mag verbonden worden met de massa van de Autocom, of ??nder welk toestel dat ook aan de massa hangt van de FJR.

Hoe lost men dit op ? Door gebruik te maken van een halve uitgang van de Garmin, die ?ne uitgang die niet naar massa schakelt (push-pull principe) , en daarna de impedantie te verdelen over de beide kanalen van de Autocom. Een andere oplossing is gebruik te maken van een impedantie-transfo , dit is een trafo die niet versterkt of verzwakt, maar een galvanische scheiding geeft, zodat de Garmin niet effectief in contact staat met de Autocom, maar het heeft het effect alsof het perfect werkt.
Er kan nog een klein probleem optreden, namelijk : alles werkt perfect totdat je de FJR start ... dan hoor je het toerental fluiten in de Autocom.
Het is niet zeker dat dit effect altijd optreedt, over 'ontstoren' zijn al hele encyclopedie's volgeschreven, maar niet getreurt , voor al die stoorproblemen zijn oplossingen en ze zijn gewoonlijk simpel en goedkoop. In mijn geval was het aan ander type transfo voor de impedantie, het voordeel was dat die dan nog een klein beetje versterkt zodat de Garmin maar uit volume 3 moet staan, anders roept Truus in mijn oren.

Dat zijn de enige mogelijkheden. De originele kabel kost ongeveer 70 euro : offici?le prijs. Als de kabels van koekenbakker goed werken, en ze zijn storingsvrij ... kopen die handel ! Voor 10 euro mag je niet blijven sukkelen. Ik ga me er vast en zeker ??ntje bestellen. Jo, hebt ge die tegen de volgende meeting ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
seabiker

Bericht door seabiker »

Hallo,

Mijn kabeltje werd bij Motocity te Zwevegem gemaakt. Nu weet ik niet of dit een goed kabeltje is??? Ik ken er geen snars van, dus betrouw ik maar op de verdeler. Als het werkelijk zo is dat dit geen goede kabel is dan zal ik het risico zeker niet nemen om er mee te blijven doorrijden.

Johan, graag wat meer informatie ivm de kabeltjes die je kan leveren.
Zijn ze voorzien van deze trafo??

Bij Notter in Nederland raden ze inderdaad ten stelligste de gewone jack to jack kabeltjes af, kan leiden tot total loss van de SPIII.

Groetjes,
Seabiker.
Johan

Bericht door Johan »

Hallo,
Heb contact opgenomen met GTV in Harelbeke en zij maken de kabeltjes zelf voor +/- 10?, meer weet ik ook nog niet. Zal volgende week ook eens een bezoekje moeten brengen :knob: Van zodra ik iets weet laat ik iets van me horen. :)
johan
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Dat ziet er goed uit Johan, ik denk dat die mannen ook wel weten hoe de vork in de steel zit, en gebruik maken van de 'halve-alternantie-techniek', waardoor het geluid misschien iets gedempter klinkt, maar waardoor er g??n kortsluiting kan ontstaan naar de Garmin toe.
Wanneer plan je naar GTV te gaan, misschien kunnen we samen gaan ? ('t is da'k best nog wel wat ander gerief van de jongens kan gebruiken)
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

Ben ondertussen naar GTV geweest en ze hebben me toch het originele kabeltje aangeraden. Dus ik in mijn portemenai gevlogen en betaald h? :evil: 55? stuk. Maar nu werkt de gps zeer goe via mijn autocom.
Ge zou toch niet willen sukkelen zeker.
Ondertussen al 3 stuks besteld. :bounce: Normaal komen ze vrijdag binnen :lol:
Groeten Johan
seabiker

Bericht door seabiker »

Hallo iedereen,

Wij hebben via de goede zorgen van Johan de juiste interface kabel onvangen om de SPIII op de juiste manier aan te sluiten.

Het kabeltje nr 173 is verkrijgbaar tegen de prijs van ?55.
ZIJN IN VOORRAAD!!

Zie foto hieronder

Afbeelding

Groetjes,
Seabiker
fJER

Bericht door fJER »

Er is ook een GPS kabel nr 172. Aan te sluiten op de grijze aux. Prijs is hetzelfde, maar dan kan je je music input gewoon blijven gebruiker voor cd of mp3-speler
Gesloten