Aangezien ik zeer te spreken was over de MRV basiscursus van verleden maand heb ik vorige zaterdag het vervolg hiervan gaan beleven.
Het begon 's morgens met een gezamelijk ontbijt in taverne " het Belfort" op de grote markt in Herentals. Hier zag ik een paar collega's terug van de vorige cursus, eveneens FJR-rijders.
Na de pistolets, de broodjes, het brood, het rozijnenbrood, de koffiekoeken, de verse eitjes, de kaas, de hesp, de "sosies"... (Pft, gelukkig met nuchtere maag vertrokken) volgde een voorbereidende theoretische les.
Gereden werd er natuurlijk ook.
Van de taverne in groep naar het oefenterrein om een paar technische kneepjes onder de knie te krijgen en vervolgens via de snelweg naar Bilzen waar het echte werk begon, via de kleine baantjes naar Monshau.

Vanaf Bilzen werden we ook opgedeeld in groepjes, met telkens een instrukteur erbij.
De organisatie vond ik prima. Arthur had een camera op zijn stuur gemonteerd, zodat hij iedereen kon "filmen in actie".
Maar waar wij dachten om een leuk aandenken aan de stage over te houden, had Arthur duidelijk andere idee?n.
Dat bleek bij de eerste tussenstop. Op de meegebrachte laptop kon hij zo iedereen precies op zijn zwakke punten wijzen. Geen discussie mogelijk, de bewijzen erbij. Het voordeel hiervan is, dat iedereen de situaties van onderweg herkent en op die mannier weet wat hij verkeerd gedaan heeft

Er werd intensief gereden, er werd ook regelmatig een stop gehouden om even te drinken, het teveel aan lichaamsvocht te verwijderen en om verder te evalueren over het net verreden traject.
Enkel rond Vaals was de weg vergeven van de "wielerterroristen", waarvan sommigen redelijk gevaarlijk uit de hoek kwamen. Der was er zelfs eentje bij die het nodig vond om in het wiel van een fjr te springen, bergaf op een drukke bochtige baan. Dienen tip zen verstand was waarschijnlijk opgesmoord door de toch wel redelijk hoge temperatuur.

Onder de deskundige lei(ij)ding van Arthur, Regina en Pol zijn we 's avonds rond 19u30 (ik kan er een uur of zo naastzitten, want door de grote honger kon ik mijn horloge niet meer deftig lezen) aangekomen in Monshau.
De snitzels waren prima, dus de enkelingen die nog een afspraak hadden en vroeger doorgereden zijn weten niet wat ze gemist hebben.
De slimmerikken onder ons hadden een hotelletje geboekt en zijn zondag in alle rust teruggekomen.
Ik, en de rest, zijn gezamelijk afgekomen, 's avonds nog. (Was om 00u30 thuis, 't vrouwtje was content want ze was er een beetje helemaal niet gerust op denk ik)

Ik vond het een z??r geslaagde dag en heb toch weer wat bijgeleerd.
Arhur, Regina en Pol bedankt voor de prima begelei(ij)ding, de rust en de kalmte en vooral het geduld.
Edje