Andere vering

Hier kan je terecht voor alle topics omtrent toebehoren, accesoires. Heb je vragen of nieuwe ontdekkingen, laat het onder deze rubriek na

Moderator: Abeloos

Gesloten
webcommerce
125 cc
125 cc

Andere vering

Bericht door webcommerce »

Hoe geweldig de fjr ook moge zijn, er is altijd ruimte voor verbetering... Toen wij een paar weken gelden die cursus MRVII hebben gevolgd heeft Arthur de demping van mijn fjr wat aangepast, dit om het invallen van de motor tegen te gaan. Ik voelde direct het verschil. Ik ben dan wat gaan rondneuzen op het internet en heb zo ongeveer alles verslonden wat maar enigzins met de vering/demping van de fjr te maken heeft. Hoe meer ik mij er in verdiepte hoe duidelijk het voor mij werd dat bepaalde dingen die ik dagdagelijks ervaar met de fjr te maken hebben met de vering/demping. Staat die te zacht dan heb je veel compfort maar rijdt hij niet meer strak, zet je hem harder dan rijdt hij strakker maar dan daver je eraf op kasseien..lichtjes deinen in snelle bochten niks ernstig of onveilig, maar wel voor verbetering vatbaar. Op aanraden van Arthur heb ik dan mijn licht eens gaan opsteken bij WP Suspension in Mol. Na een heel grondige uitleg en het bespreken van een paar voorstellen heb ik besloten om zowel vooraan als achteraan het zaakje laten aan te passen..
Ben hem deze voormiddag gaan halen en jongens :P :P :P wat een verschil!! Er steekt nu een op maat gemaakte vering/demping onder en vooraan zitten nu progressieve veren en topkwaliteit olie. Men houdt rekening met je gewicht, alleen of duo, je rijstijl, kortom men houdt met alles rekening. Is gewoon een andere motor geworden, comfortabel als je rustig rijdt, strak (ik zou bijna zeggen, strak als een Duc...) als je er harder tegen aan gaat. De regelknop is netjes weggewerkt maar goed toegankelijk. Geeft je bergen zelfvertrouwen, geen deinen meer en snellere bochten, stabiel als je in de ankers gaat.
Misschien ook wel nuttig om weten is dat de originele achterdemper lichtjes olie verloor, en dit na 26000km?
Kortom, de beste investering (1073 ? alles inbegerepen) die ik al aan mijn fjr heb gedaan.
Ik kijk al uit naar de bochtenstage van MRV op 24/06.

Veel rijplezier.
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

@ webcommerce,

Ik ben blij dit te lezen en zo te zien valt de prijs reuze goed mee. Ik heb ook enorm last van deining in de lange snelle bochten, waardoor ik eveneens na het horen van wat Arthur verteld van plan was om eens te gaan informeren naar de mogelijkheden en de prijzen. Ik denk dat die mensen van mol mij binnenkort ook eens mogen verwachten. Ik heb er verder nog niets veranderd aan de originele instellingen van de vering van de moto, enkel dat hij bij mij steeds op hard blijft staan. Hoe lang ben je de moto hiervoor kwijt geweest???

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

@Firechief:

WP is 'goe gerief' en als ze echt op maat werken (gewicht, solo-duo, rijgedrag,...) moet dat super zijn.

Echter, indien je zoveel last van deining hebt wordt het hoog tijd dat je eens de standaard mogelijkheden van je duurbetaalde FJR gebruikt: stel vooraan zowel de in- als uitgaande demping een aantal 'clicks' harder in en doe achteraan hetzelfde met de uitgaande demping van de veerpoot.
Doe dit trapsgewijs, d.w.z., per stappen van bvb 4 a 5 klikken, en rij even een stukje dat je goed kent. Evalueer en stel nog harder in indien nodig. Neem voor de zekerheid van de juiste draairichting het instructieboekje erbij (zodat je niet alles slapper maakt).
Ik kan je vertellen dat ikzelf voor de fun eens alle, maar dan ook alle instellingen op z'n hardst gezet heb en dat je heus niet meer zal deinen (eerder stuiteren van hardheid, wat ook weer niet goed is voor de wegligging).
Experimenteer en ontdek dat de FJR heus geen dwijl in de bochten is... Pas dan zou ik White Power je centen gunnen.
Laat iets weten ?!
Waar is de volgende bocht ?
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

@NEOK,

Dat is allemaal goe en wel als je solo rijdt, met duo erbij kan je echt niets meer goed krijgen met de originele veren.
Want voor solo gebruik staat de achterveer reeds op de duo-stand ....
Dan was mijn oud GTR-eken veel beter in te stellen, alleen kon daar het frame niet mee.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

"Met de duo erbij kan je echt niets meer goed krijgen met de originele veren"

Een h??l klein beetje overdreven ???
--nog nergens gelezen in de tientallen tests van de FJR...
--nog niet echt veel forummers ditzelfde horen zeggen...

Perfect is geen enkele moto; voor "zwaar" :wink: duo-gebruik kunnen vervangingsveren idd. een oplossing zijn.

De GTR beter in te stellen ? Vooraan enkel veervoorspanning; demping: noppes ! Achteraan net als bij de FJR enkel de uitgaande demping en in de plaats van 2 standen hard/zacht idd wel een luchtventiel om bij te pompen.

' t Zal wel aan mij liggen: 73kg 'droog aan de haak' en meestal solo onderweg. Maar "met duo echt niets meer goed te krijgen" ? Laat eens van je horen mensen ?
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

NEOK schreef:"Met de duo erbij kan je echt niets meer goed krijgen met de originele veren"

Een h??l klein beetje overdreven ???

' t Zal wel aan mij liggen: 73kg 'droog aan de haak' en meestal solo onderweg. Maar "met duo echt niets meer goed te krijgen" ? Laat eens van je horen mensen ?
Inderdaad NEOK, jij hebt iets waar ik heel lang geleden ook van profiteerde, alleen had ik toen het geld en de leeftijd niet om met een motor te rijden.
Droog aan de haak zit ik bijna aan de 115 kg (redelijk wat spieren :wink: ), dus er is sprake van een licht verschil tussen ons.
Dus ik heb echt niet overdreven ....

De GTR kon ik bijna perfect afstellen voor solo als voor duo gebruik, voorspanning regelbaar tussen 500 gr tot 3500 gr, demping 4-voudig regelbaar.
Ik kan u verzekeren oude maar effectieve techniek.

Groetjes,
Michel

NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

Hey Michel,

115kg spieren tegen 73 kg vel met beenderen.....ik zal maar vriendelijk blijven zeker :D :D :D
Neen, serieus: als jij dan nog een duo meeneemt die ook niet onder de 'poppemiekes' te klasseren is, dan zal de achtervering het idd zwaar :wink: te verduren krijgen.

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar andere duo's hun ervaring. De FJR moet toch i?ts aankunnen ? Ik kan me trouwens herinneren dat de vering vanaf het ABS-modeljaar iets steviger is. Rijd jij met een 'ouder' model, In Extremo ?
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Met ne 2005 :fjr:, met abs .....
:naka: Kijk maar naar mijn avatar.

Groetjes,
Michel

NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

:oops: Avatar nie goe bekeken :oops:
Ik was te veel op uw lijf aan het letten :D

Groeten !
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Den R1 zot zal het eens een poging geven....

Solo valt alles nogal mee vind ik. (knop zelfs op zacht)
Ja natuurlijk superstrak is het niet ........ maar als je wat extra demping zet gaat het wel.
Solo en de knap op hard is voor mij geen oplossing daar de klappen dan naar voor worden getransfer.....
Liever wat zachter en dijnen dan hard en geen controle.

Met duo moogt ge geen gas geven want dan dwijlt ie over de baan achteraan.
Knopke natuurlijk op hard, maar dit is niet voldoende.
Mijn duoke wil de demping zachter omdat de puttekes nogal eens wa klapkes geven... :?
Maar daar beging ik niet aan omdat ie op zacht met duo helemaal niet te rijden is.

De achterzijde geeft met duo zeer weinig gevoel en ik heb in Frankrijk regelmatig last gehad van een schuivende achterzijde.
(geen grootspraak, mijn duo kon er niet mee lachen). :oops:

De WP's heb ik vroeger eens gehad op mijn vorige circuit motor samen met lichtere wieltjes en beringer remmen etc....
Dat is een wereld van verschil...... beter kan je jezelf niet wensen.
Op de huidige circuit motor staat nu nog de originele vering, maar zodra er een budget voor vrij is laat ik die aanpassen.

Voor op de straat hoeft het voor mij allemaal zo niet.
Dus doe ik het wat rustiger met duo.
En dat gaat al snel genoeg he mannen. :lol:

Groetjes,

den R1 zot minder strak.
Afbeelding
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Ik heb mijn duo al zodanig geconditioneerd dat ze bij "normaal" rijden in groep het al op haar heupen
begint te krijgen. Dus wij, vooral ik, houden van zeer vlot door de bocht te gaan, vandaar mijn
verzuchting naar een veel beter veerelement voor de achterkant.
Bij het alleen rijden, op duo gebruik zetten en demping op 8 ? 10 kliks van de hardste stand, dan
voelt de moto heel acceptabel aan, 't is juist met duo dan .....

Groetjes,
Michel

Gesloten