Nieuw en een heleboel vragen

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden

Moderator: Abeloos

Gesloten
Tommy78

Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door Tommy78 »

hoi ,

kzal me even voorstellen , ik ben Tommy , ben 28 jaar en woon in limburg , ik rij al een jaartje of zeven met de motor.
Weliswaar altijd met racers ( yam r1 01 cbr600f Yam R1 06 ) en met het drukke verkeer , de slechte banen en oncomfortabele houding wil ik nu iets meer comfortabel , in de toekomst dan want heb pas een nieuwe racer gekocht . Ik ben een drie weken geleden van de baan gedrukt en heb er een kapotte schouder aan over gehouden , daardoor is de houding op ne racer erg pijnlijk voor mij.
Ik wil wel sportief blijven rijden maar aan de andere kant ook kunnen genieten van een betere zithouding voor mij en mijn vriendin
Ook is het mij te doen om verdere ritten te maken , eens naar noorwegen og schotland. Iets wat echt niet kan op een hypersport.
Dus ben ik via ons forum hier terechtgekomen en hoop dan ook wat bij te leren over sport touring

Met vriendelijke groet
T
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Tommy,
Ik, en met mij nog vele andere FJRijders, kom ook van motoren met een sportievere zithouding. Ik ben ondertussen 53 jaar en twee jaar geleden heb ik na mijn laatste VFR mijn eerste FJR gekocht. Ik moet toegeven dat het in het begin aanpassen was maar dit ging zo vlug en vlot dat ik eigenlijk niet meer terug zou willen temeer omdat ik vind dat de FJR op sportief vlak niet zoveel moet onderdoen voor de racers. Ik weet wel dat een Blade, R1 of Duc anders rijdt dan een sport-toer maar daarbij moet je ook toegevingen doen wat comfort, zithouding e.a. betreft. Misschien is een Fazer in jouw geval de best mogelijke overstap maar wanneer je met het vrouwtje verre trips wil gaan maken ga je met jouw voorkeuren vroeg of laat bij de FJR terecht komen. In de nieuwe M & T staat trouwens een vergelijkende test tussen de Beemers GT en RT en de Pan en de FJR. Iedereen leest of ontleedt dit artikel zoals hij het wil maar voor mij blijft de FJR de sportiefste toermachine op de markt die op de testbank zelfs meer PK aflevert dan de GT met zijn, op papier, meer aan PKs. Wat je ook kan overwegen is een FJR te kopen voor de straat en de R1 te gebruiken voor op circuit zoals ons aller R1 zot maar dat zal deze je zelf wel weten te vertellen
Groetjes en spoedig herstel gewenst

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Big Jomb
1300 cc
1300 cc

Bericht door Big Jomb »

Ha de mannen,

@ Tommy,

Ik kon het zelf niet beter verwoorden, wat de Julle neerschrijft klopt allemaal :D :D :D en ervaring heeft hem, ik wou da'k zijne stijl kon overnemen (blijven oefenen :!: :!: :!: )

Veel succes met je jacht naar een nieuw ros, en inderdaad, de FJR is op de bank sterker dan de Beemer :twisted: :twisted: :twisted:

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
den luc

Bericht door den luc »

Beste Tommy,ik rij zelf sinds enige tijd met een fjr ik kom van een R1 daarna om te proberen een varadero
als je niet rechtstreeks overstapt op een fjr krijg je waarschijnlijk vrij vlug spijt van de tussenoplossing
daar je met fjr perfect van beiden voordelen kunt profiteren (solo heel snelle motor duo een comfortabele motor)
gezien de frequente en hoge verkeersboetes ( zie Kalllo Doel vorig weekend wij reden daar ook braaf :P )
zie ik de racers toch stilaan uit het straatbeeld verdwijnen of vergis ik mij :?: groetjes en nog vele veilige km
den luc
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Hallo Tommy28,

De Hypersports zijn natuurlijk zaligmakende motoren.
Maar zoals je zelf aangeeft is het voor duo gebruik geen echte aanrader.

Ik gebruikte mijn R1 ook altijd voor woonwerverkeer en hm... ritjes.
Ritjes van 500 tot 650 km met absolute record op +/-800 Km op 1 dag waren altijd wel te pruimen op de R1of vorige hypersports.
Maar nooit met duo. Met duo is/was er geen beginnen aan.
Wheelie-happy in elke vitesse en remmen was er niet echt bij met duo in uw nekje.

Maar het vrouwke wou meer meerijden en dan moet je keuzes maken.
Er was voor mij maar ??n alternatief en dat was de FJR. Die ziet er nog sportief uit met de nodige Pk's en comfort voor beiden.
Natuurlijk geen handling of prestaties van een hypersport (en zeker niet van een R1 welke generatie dan ook), maar nen boot is het ook niet. Je bent gewoon met een sportieve toerder de baan op met het nodige comfort.
Het ziet er uit als een toerder maar je kan nog altijd eens aan de gas gaan hangen. :D
Met de R1 was ik altijd gefrustreerd omdat iedereen in de weg zat en omdat ik dan niet met mijn knieke tegen de grond de afrit of bocht kon nemen en weet ik nog wat allemaal. Want eerlijk is eerlijk, als je niet kan gassen is een hypersport boring as hell.

Houd de Hypersport voor op de piste en koop een 2e hands of nieuwe FJR als je kan.
Maar doe zeker eens een testritje solo en dan met duo.
Ritjes worden helemaal anders (lees meer ontspannen voor beide)

Voila,

Weeral nen serieuze boterham van de jaja nog steeds

den R1 zot :notworthy:
Afbeelding
Marcusaurelius
75 cc
75 cc

Bericht door Marcusaurelius »

Ik ben hier ook nog niet zo lang lid, maar rij al bijna 15 jaar met de moto.
Van Diversion overgestapt op de FJR, zowat twee jaar terug.
Ik ben in 2001 geopereerd aan de rug .... en de FJR maakt het mogelijk om te rijden. Je hebt er een 'perfecte' zithouding op. Ideaal voor de rug, een beetje zoals op een Zweedse stoel. Alhoewel de zitting van de RT comfortabeler is, de houding is het niet. En ik kan het weten!!
Veel plezier toegewenst
Het geluk is aan de tevredenen (Aristoteles)
Tommy78

Bericht door Tommy78 »

den R1 zot schreef:Hallo Tommy28,

De Hypersports zijn natuurlijk zaligmakende motoren.
Maar zoals je zelf aangeeft is het voor duo gebruik geen echte aanrader.

Ik gebruikte mijn R1 ook altijd voor woonwerverkeer en hm... ritjes.
Ritjes van 500 tot 650 km met absolute record op +/-800 Km op 1 dag waren altijd wel te pruimen op de R1of vorige hypersports.
Maar nooit met duo. Met duo is/was er geen beginnen aan.
Wheelie-happy in elke vitesse en remmen was er niet echt bij met duo in uw nekje.

Maar het vrouwke wou meer meerijden en dan moet je keuzes maken.
Er was voor mij maar ??n alternatief en dat was de FJR. Die ziet er nog sportief uit met de nodige Pk's en comfort voor beiden.
Natuurlijk geen handling of prestaties van een hypersport (en zeker niet van een R1 welke generatie dan ook), maar nen boot is het ook niet. Je bent gewoon met een sportieve toerder de baan op met het nodige comfort.
Het ziet er uit als een toerder maar je kan nog altijd eens aan de gas gaan hangen. :D
Met de R1 was ik altijd gefrustreerd omdat iedereen in de weg zat en omdat ik dan niet met mijn knieke tegen de grond de afrit of bocht kon nemen en weet ik nog wat allemaal. Want eerlijk is eerlijk, als je niet kan gassen is een hypersport boring as hell.

Houd de Hypersport voor op de piste en koop een 2e hands of nieuwe FJR als je kan.
Maar doe zeker eens een testritje solo en dan met duo.
Ritjes worden helemaal anders (lees meer ontspannen voor beide)

Voila,

Weeral nen serieuze boterham van de jaja nog steeds

den R1 zot :notworthy:

hey ,

Thx voor al die tips etc , doet me wel deugd dat ze me hier toch wel begrijpen. Vele van mijn maten lachen mij nu uit , zegge dak met een cremekar ga beginne rijden en dak beter ne goldwing koop want daar krijgde meer creme in etc etc etc , best vervelend..
Ik heb al zo wat research gedaan en idd zonder koffers ziet het er best een sportieve motor uit en bij het zien van ene met koffers en leuningen etc was het vrouwke kweenie hoe kontent :)( het duozadelke van den r1 06 is ma 15 op 20 en veel comfort geeft da nie denk ik ) . Ik wil gewoon graag het beide combineren , sportief alleen rijden en comfortabel duo rijden en de fjr lijkt me dan ook de geschikte keuze , de r1 wordt omgebouwd naar circuit ( en zoals r1 zei ; niemeer opgejaagd zijn als ik enen me nen hoed voor mij heb die mijne bocht verknald of afzien terwijl mijn edele delen gestoofd worden als ik in een file hang waar ik niet tussendoor kan ) . Het 'gaat waarschijnlijk de 1300AS worden , bedankt voor alle info alvast en het begrip !

groetjes T
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Waarom lachen met een FJR. Meestal is het het manneke dat aan de rechterstuurhelft draait die bepaalt of er gelachen wordt

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Ja lachen is er wel altijd een beetje bij....
Ik ken er ook een paar die me soms proberen te pesten met die cremeglace car, etc....
Of met mijn jappe rommel en naaimachientje enzo...
Ik roep soms zelf choco glac?, warme wafels, etc...
Ik moet er trouwens zelf om lachen om mijnen boot. :lol:

En ja natuurlijk sta ik liever aan de lichten met een R1 dan met de FJR gewoon omdat de R1 zoveel graaver is dan nen tourmoto.
Meer macho..... (zielig ventje, ik ken mezelf ondertussen en dat is ook al iets) :?
Het zal wel niet zo scherp zijn als met den R1 natuurlijk, maar of ze mij nu naar huis rijden zou ik niet durven zeggen of ze zouden moeten weten waar ik woon. Flitsend rijden met nen tourder is soms veel plezanter en zeker als ge ze kunt volgen of aanpikken. :wink:

Koop jezelf (of voor uw partner zogezegd) een FJR voor op de straat en ga met de R op de piste rijden zo ken je uw grenzen + veiligheid en is die drang om erachter te gaan verder weg dan soms nu nog eens het geval is of was. :oops:

Gewoon knopje in uw hoofd omschakelen en genieten van het comfort met duo of solo en weten dat je zoveel meer kan (maar dat het niet moet). :wink:

Nog meer win win situaties? :D :D :D

Groetjes,

den R1 zot echt wel zot van moto's.... :?

Is er een doktoor in de zaal? :D :D :D
Afbeelding
Marcusaurelius
75 cc
75 cc

Bericht door Marcusaurelius »

Tommy78 schreef:
den R1 zot schreef:Hallo Tommy28,

:

hey ,

Thx voor al die tips etc , doet me wel deugd dat ze me hier toch wel begrijpen. Vele van mijn maten lachen mij nu uit , zegge dak met een cremekar ga beginne rijden en dak beter ne goldwing koop want daar krijgde meer creme in etc etc etc , best vervelend..
Ik heb al zo wat research gedaan en idd zonder koffers ziet het er best een sportieve motor uit en bij het zien van ene met koffers en leuningen etc was het vrouwke kweenie hoe kontent :)( het duozadelke van den r1 06 is ma 15 op 20 en veel comfort geeft da nie denk ik ) . Ik wil gewoon graag het beide combineren , sportief alleen rijden en comfortabel duo rijden en de fjr lijkt me dan ook de geschikte keuze , de r1 wordt omgebouwd naar circuit ( en zoals r1 zei ; niemeer opgejaagd zijn als ik enen me nen hoed voor mij heb die mijne bocht verknald of afzien terwijl mijn edele delen gestoofd worden als ik in een file hang waar ik niet tussendoor kan ) . Het 'gaat waarschijnlijk de 1300AS worden , bedankt voor alle info alvast en het begrip !

groetjes T

Tipke (niet van de sluier) ... rij ALTIJD met koffers. Is 'extra' bescherming. Je weet maar nooit h
Het geluk is aan de tevredenen (Aristoteles)
spider
Clublid
Clublid

Bericht door spider »

Hallo Tommy
Ik heb ook al drie soorten motoren gehad en yamaha xvs 1100 chopper, en BMW 850 RT en nu de FJR 1300 en moet zeggen dat tot nu toe de beste keuze is dat ik al gekocht heb .
Laat de andere maar zeggen je koopt toch wat jij wild en wat je het beste vindt , je zal zien je zal er geen spijt van hebben want pouwer zit er genoeg in.Ik weet het hij is niet zo sportief dan je vorige motto's maar je zal er geen spijt van hebben.
Groetjes Rudy
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Tommy,

als je een stukske kunt rijden met een sportmachientje (alias strijkijzer),
dan kan zeker goed uit de voeten met een snel cremekarreke( alias FJR).

Laat ze maar lachen, als ze vragen om het een en ander in je koffertjes te mogen steken kan je eens glimlachen.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
Gesloten